Jag slås av ditt inlägg- Vad anser du är din roll gentemot unghästen?
Hur så? Vad slås du av menar du?
Om man inte har bråkat med hästen.. typ att den SKA, så litar den på en o inte sätter sig på tvären.
Mina hästar kan krypa ihop lite men de går o får därmed självförtroende av en sak till. Allt beror ju på hur man SJÄLV agerar. Spänner man sig, tar tygeln... så tja ..inte så konstigt. Man sänder dubbla budskap. Man är skiträdd för att hästen ska vända o sticka o försöker att dölja det genom en massa motstridiga signaler.
hästen fattar ju direkt! Det ÄR farligt.
Den känner ju via sin kropp allt som ryttaren förmedlar via spänning o det är därför som den går att leda förbi- på marken- där ryttaren känner sig trygg.
Jag vet, JAG har inte hästar som vägrar gå förbi soptunnor. Däremot verkar varje traditionellt riden häst här i omgivningarna ha problem med just sånt...
Jag har använt mig av en annan flockmedlem vid tömkörning o vid ridning av en helt grön häst som jag rider ut själv- skickar hunden före.
det låter på din historik som du har ridit på ridskola o sen köpt egen häst o stallat upp hemma.
jag skötte en massa hästar, var groom på tävlingar, tävlade själv, var medryttare, hyrde ridskolehäst som stog kvar o jag fick hela tiden hjälp o
bassning,red min ridlärares häst...innan jag ansåg mig redo.
man behöver ngn som säger åt en när man tolkar hästen helt fel.
***ditt tidigare inlägg***
Jag tycker nog att du drar lite för stora växlar av ledarskap samt säkerhetstänket.
Hur menar du nu? Vilka växlar?
Du kan inte jämföra en val med ett sto som dessutom är röd o har fobier.
?? Eh..?
Din film ser trevlig ut om man gillar frihetsdressyr, trick. gillar att du ger den godis trots att den inte går utåt eller galopperar när du ber den.
Det är inte trick, det är lekfulla förberedelser för sånt vi ska jobba med framöver. Jag ger mycket beröm i början, så att han ska gilla att jobba.
Prova att vara tydligare o använd ord med dina pekningar o gester o du slipper hålla på.
Jag behöver inge råd från dig tack, bara att du tror dig kunna råda efter att ha sett några minuters film säger en del...
Vad har du för syfte med den träningen?
Vad kan du ta med dig upp?
Just det jag gör på filmen är förberedande för arbete på volt. På volten kommer vi sedan att träna upp styrka och balans, att bära sig på ett korrekt sätt. Vi kommer att jobba både med framdels- och bakdelsvändningar, öka och minska volten samt att jag lär ut signaler för trav och galopp.
Väl uppsuttet har jag en stark och balanserad häst, förståss.
den är ju inte till för att förbereda dess kropp i ngn egentlig träning.
Den lär sig inte att arbeta rätt, spåra, göra bra fattningar, att kunna öka osv.
Jo? Det är just förberedande för ridning som man använder arbete från marken. Eller varför tro du att man håller på?
Jag är ledsen- vi är inte på samma bog.