Markträna + ridning samma dag tillfälle?

Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

Nej, det är fortfarande INTE dina galoppfattningar som intresserar mig. Även om jag råkade nämna ordet "galopp" i det inlägg du citerar. Jag nämner ordet "trav" där också, för övrigt.

Men annars tror jag att jag börjar förstå hur du menar att du gör och tror inte att det skiljer sig så särskilt mycket, om ens något från vanlig ridning av grön ung häst. Det jag hakade upp mig på var att du fick det att låta som om du redan från början kan rida den unga hästen med bara sätet. Och det går ju inte, det verkar vi ju vara överens om.

Nej, det är fortfarande INTE dina galoppfattningar som intresserar mig. Även om jag råkade nämna ordet "galopp" i det inlägg du citerar. Jag nämner ordet "trav" där också, för övrigt.

Men annars tror jag att jag börjar förstå hur du menar att du gör och tror inte att det skiljer sig så särskilt mycket, om ens något från vanlig ridning av grön ung häst. Det jag hakade upp mig på var att du fick det att låta som om du redan från början kan rida den unga hästen med bara sätet. Och det går ju inte, det verkar vi ju vara överens om.

Ja, där ser du, det var det jag försökte säga för flera inlägg sedan, att det nog inte är så stor skillnad.

Angående att vi har missförstått varandra, så var det nog pga att jag skrev att i just galoppfattning använder jag inga tyglar eller ben....och ja sen spann vi vidare på det, du i tron att jag aldrig använder dessa hjälper, jag i tron att du hävdade att det var omöjligt att lära en häst galoppfattning utan ben och tyglar...ja så kan det gå när man läser/skriver förbi varandra...:D

I övrigt tycker jag att "approachen" från "traditionellt håll" OFTAST är att hästen ska "bara lyda" och gå förbi läskiga saker. Den ska inte tveka, inte titta och inte fundera, bara GÅ PÅ. Vill den då kasta sig förbi så är det helt ok.
Det tycker jag låter som att man "pressar" hästen, att hästen ska vara mer orolig för att göra ryttaren "besviken" än läskiga saker.

Hehe, och jag tycker tvärtom. Någorlunda erfarna traditionella ryttare blir inte så himla upprörda över att hästen sprätter till lite grann. Man vet att det är ett flyktdjur, och att deras naturliga reaktion är att fly - inget konstigt alls. Hästen vänjer sig vid nya saker genom att lugnt komma ut i världen och skaffa sig erfarenheter. Det är inget man "övar på". Blir den rädd så sitter man still och väntar tills den kollat klart, sedan går vi. Inget konstigt alls.

Här är det "NH:arna" som ideligen ska hoppa av, som ska desensibilisera sina hästar, öva ledarskap för att hästen inte ska blir rädd ute, och hålla med med den in i det oändliga... för att man är så rädd för hästens naturliga reaktioner (min, kanske något elaka, tolkning).

Men det finns ju puckon på alla sidor givetvis.

Om man studerar vanlig inlärning, oavsett djur/människa eller situation, så vet man att man lär sig sämre under stress.Att pressa en häst förbi något, så att den tillslut slänger sig förbi, eller att den måste trava förbi, det tycker jag låter som inlärning under stress. Chanserna att hästen slänger sig för liknande saker framöver är stor. Dessutom lär sig hästen att den inte får stöd av ryttaren, bara att den blir pressad när den blir osäker.

Håller med om det understrukna.

Jag vet inte när du tycker att man pressar. På min ridskoletid fick jag lära mig att vänta ut en häst. Låt den stå och titta. Det är det man lär ut på de stora klubbarna här. Däremot att rida i lite högre tempo behöver inte vara pressande (som jag tolkar det) för hästen - då får den göra precis det är är byggd för och det som dess kropp säger åt den - springa. Givetvis då inte med pisken vinande i ändan... Men det är olika för olika hästar, den känsligare typen fungerar oftast bäst så länge kroppen är i rörelse. Stelnar de till så "stänger de av". En lite sävligare variant vill stå och fundera i lugn och ro en stund. Man får anpassa sig efter hästen, och känner ju om hjärtat börjar klappa på den.

Jag har inte hört någon "traditionell" beskriva problemlösning på det viset, och kommentaren nu lär väl bli typ "..." äh, glöm det förresten :crazy:

Tog bort den fina delen där du berättade om din unghäst. Va bra att din metod funkade å den och att den är tuff och glad nu!

Jag gissar att man helt enkelt inte skulle bry sig så mycket "inom det traditionella" - att vara sprättig är rätt normalt för en unghäst som inte sett världen. Man tömkör och låter den gå och titta, rider antingen själv eller med hästkompis, och vill den stanna så händer inget hemskt för det. Vanliga enkla promenader är också utmärkt, gå runt och fundera på livet, nosa på en brevlåda... tja, sånt.

Vilka är "vi"? Du och de du känner? Alla NH:are?
Jag och de som följer PNH:s filosofi. Sedan finns det garanterat andra förståss, men de kan jag ju inte uttala mig om.

...och följdfrågan blir, vilka är "ni" i det här sammanhanget, som alltså då tydligen pressar fram osäkra hästar?
"ni" skulle då vara de som hör till nedan grupp 2

Nu snor du ju bara min lilla minidefinition utifrån svaren här på forumet... dessutom bara halva den delen. :D

Det är alltså som Solis skrev, det är onda traditionaliset emot goda NH:are?

Håller med, har inte personligen sett råd 1, eller så har jag missat det för att det verkade för bisarrt, hur får man fram hästen om man straff-snurar den??

Fast det är väl rätt givet att om den får valet att snurra tjugo varv på en minivolt med näsan vid sadelgjorden - eller gå rakt fram, så är det enklare att gå rakt fram. Det är ett återkommande råd här, och anses också "snällt" (man slår ju den inte...).

Har dock aldrig hört detta från någon traditionalist, där är man alltför rädd om hästens ben för att rida eller longera på minivolter. Oavsett vad man vill uppnå.

Håller med här också, straffbackning har jag bara sett användas av western-folk, men inte så många att det skulle vara representativt på något vis.

Det ser jag relativt ofta, både "tiger-backning" a la hästen rusar bakåt tio meter, eller "den ska minsann respektera mig"-backning på fyra steg. Diverse olika inriktningar rekommenderar det. Varenda NH-människa här backar sin häst i flytta-runt-övningar, eller om den vågar sig in i "zonen".

Igen - är det inga traditionalister som förordar straffbackning från marken (vad jag vet). Främst för att man helt enkelt inte "övar", och för att man (här) säger "vill du att den ska fram kan du inte be den gå bakåt". Däremot vet jag att en del förordar att man straffbackar uppsuttet om hästen vägrar gå - vilket också var det tips jag fick angånde hästis på två av NH-kurserna. Backa honom en km om det behövs... SEN ska du se att han går!

Nu vet jag iofs inte om det här med repgrimmans punktverkan på nerver kanske är lite överdrivet? Min grimma sitter då olika varje gång jag sätter på den, så det ska vara en jäkla massa nervpunkter hästen har då, om jag ska lyckas träffa någon varje gång?

http://westernridning.ifokus.se/articles/4d7143bcb9cb46223305938a-repgrimmor

Repgrimmans er ut som den gör av en orsak. Man vill kunna använda minimum av stimuli för att få en stark respons - den ska vara tydlig. Den ska också sitta korrekt, annars försvinner hela syftet.

Vanligen rider man in en grön häst på bett, för att sedan i takt med dess utbildning och styrka slutligen gå över till kandar. För att kunna använda sig av dess tydligare, och skarpare, inverkan när hästen (och ryttaren!) är mogen för det.

Här verkan man göra tvärtom. Man tar av den breda mjuka grimman och sätter på en i tunnt rep, med knutar. Axel gjorde en utmärkt liknelse i en tidigare tråd: tänk dig att använda ett tunnt rep som skärp, jämfört med en bred läderrem. Vilket är mest bekvämt?

Vill man ha tydlighet kan man sätta det tunga grimskaftet i en vanlig grimma. Här rekommenderas folk med buffliga hästar att köpa repgrimmor för då kan inte hästen dra runt med dem. Och nej - det gör den inte heller eftersom trycket blir mycket obehagligare. Men det är ju inte så att den lärt sig gå fint i snöre direkt, man har bara gjort det jävligt obehagligt att bråka.

Kolla på början på den här filmen, när min unghäst leker med rep och repgrimma, om den var så skarp skulle han nog inte själv välja att lyfta sin fot med den?

Det klart att den kan leka även om grimman är skarp. Den ena utesluter inte det andra.

Jag tycker nog att du drar lite för stora växlar av ledarskap samt säkerhetstänket.

Du kan inte jämföra en val med ett sto som dessutom är röd o har fobier.;)

Din film ser trevlig ut om man gillar frihetsdressyr, trick. gillar att du ger den godis trots att den inte går utåt eller galopperar när du ber den.

Prova att vara tydligare o använd ord med dina pekningar o gester o du slipper hålla på.
Jag höll oxå på som liten o lärde en ponny en del trick o en stor jäkligt farlig häst att springa efter mig- en ridskolehäst som högg ungarna i huvudet när de skulle vifta bort den.
Alltså den högg o sparkade med alla fyra redan innan jag fick ta mig an den.
fick mig en rejäl tankeställare av det:idea:
det kanske inte var så bra för hästen heller:crazy:

nä sedan dess gör jag bara sånt som den kommer att ha användning för i livet.

Vad har du för syfte med den träningen?
Vad kan du ta med dig upp?

den är ju inte till för att förbereda dess kropp i ngn egentlig träning.
Den lär sig inte att arbeta rätt, spåra, göra bra fattningar, att kunna öka osv.

Jag är ledsen- vi är inte på samma bog.

Kan bara hålla med.. om allt... förutom att jag inte alltid väntar ut. Det är ju jag som ska bevisa för hästen att saker o ting inte är farliga o för det behöver jag inte hoppa av.

vad gör man- jo man förekommer innan hästen har blivit paralyserad o leker lite- attackerar farorna. hästarna är lätt med på leken. Aha!!
titta på ko o tjurfösarhästarna. de får världens självförtroende.

började med detta när jag red en häst som ung som trodde att han var det enda djuret i skogen.
Har "jagat" älg en hel del gånger o hästarna är stentuffa.
Jagar även motocross.
jiihaa!

Haha - vilket söt häst! (kaka) :)

Ja, han är sjuuukt söt :love: och smart!
Tänk att han lyfte foten själv igen, bara för att jag just givit en kaka för samma spontana grej. :idea::love: Då börjar man inse hur smart de är när de VILL :p

Resten av kommentarerna får vara för idag :idea:

Repgrimmans er ut som den gör av en orsak. Man vill kunna använda minimum av stimuli för att få en stark respons - den ska vara tydlig. Den ska också sitta korrekt, annars försvinner hela syftet.

Vanligen rider man in en grön häst på bett, för att sedan i takt med dess utbildning och styrka slutligen gå över till kandar. För att kunna använda sig av dess tydligare, och skarpare, inverkan när hästen (och ryttaren!) är mogen för det.

Här verkan man göra tvärtom. Man tar av den breda mjuka grimman och sätter på en i tunnt rep, med knutar. Axel gjorde en utmärkt liknelse i en tidigare tråd: tänk dig att använda ett tunnt rep som skärp, jämfört med en bred läderrem. Vilket är mest bekvämt?

Vill man ha tydlighet kan man sätta det tunga grimskaftet i en vanlig grimma. Här rekommenderas folk med buffliga hästar att köpa repgrimmor för då kan inte hästen dra runt med dem. Och nej - det gör den inte heller eftersom trycket blir mycket obehagligare. Men det är ju inte så att den lärt sig gå fint i snöre direkt, man har bara gjort det jävligt obehagligt att bråka.

Så är repgrimmediskussionen igång igen...

En vanlig grimma och en repgimma är inte samma sak, det är som att jämföra en vanlig grimma med bett och mena att man lika gärna kan utbilda en häst med vanlig grimma, istället för bett? Varför har man behov av så skarpa verktyg? Förstår du hur knasig din (och axels) jämförelse är?

Den vanliga grimman är tyngre, större och inverkar inte på samma sätt. De som lärt sig repgrimmans kommunikation fullt ut förstår det. Du kanske inte gör det, vilket ditt resonemang tydligt avslöjar. Själv använder jag den vanliga grimman på samma sätt som "traditionella" använder den, dvs för hantering....inte för ridutbildning och/eller förberedelse för den..

Repgrimman är ett uråldrigt kommunikationsverktyg, ett förenklat hackamore (= bosal, hanger och mecatetyglar) och har funnits i tusentals år. Bosalen har också knutar, men dessa är till för att hangern (huvudlaget) inte ska glida tillbaks. Knutarna på repgrimman är till för att grimman ska "hålla ihop", utan spännen...

Man kan inte jämföra bettets och repgrimmans utbildning som du gör, enligt traditionen börjar man med hackamore (repgrimma/bosal) på den unga hästen och när hästen är redo går man succesivt över till bett....förstår du nu hur det hänger ihop? Att repgirmman används inte för att den är skarpare än en vanlig grimma, utan för att den vanliga grimman inte är ett ridverktyg så som repgrimma och bett....så egentligen är denna metod en snällare metod än den traditionella, då hästen får ytterligare flera år på sig innan bettet ens introduceras....

Senast ändrad:

Du har oxå fått det till dig att bettet är skarpt o repgimmans inverkan på hästens huvud....
Läs på om hästens nervcentra i nacken eller ja runt om hela huvudet.

Repgrimman var enkel o billig att tillverka o hästen kunde inte slita sig.

en uråldrig sak från en helt annan hästkultur.

titta i arméns historia. där använde man LÄDER för att det ska kunna gå sönder istället för hästens huvud o nacke. Vikten av den breda anläggningsytan- som man i traditionell ridning även vill ha på tränsen idag- polstrade.
Inte ens nosgrimmans nackstycke ska ligga direkt emot- för att den är smal o ändå inte dras i.

jag kan bara dra den slutsatsen om man anser att ett tränsbett är skarpt så är man helt fel upplärd eller självlärd i många fall numera.

Senast ändrad:

Hehe, och jag tycker tvärtom. Någorlunda erfarna traditionella ryttare blir inte så himla upprörda över att hästen sprätter till lite grann. Man vet att det är ett flyktdjur, och att deras naturliga reaktion är att fly - inget konstigt alls. Hästen vänjer sig vid nya saker genom att lugnt komma ut i världen och skaffa sig erfarenheter. Det är inget man "övar på". Blir den rädd så sitter man still och väntar tills den kollat klart, sedan går vi. Inget konstigt alls.

Jag kan ju bara tala för mig själv, men jag blir då inte upprörd över lite sprattel. Vår äldsta har fortfarande en del "ett skutt i sidled i full galopp"-grejer för sig när han hör spöken i skogen. Man har lärt sig att vara följsam :crazy:
Det jag tänker på är tex när man längs en väg stöter på en soptunna som hästen bara INTE kan tänka sig att gå förbi.
Beroende på läge sitter jag kvar, väntar och låter hästen lugna sig och samla mod. Skulle hästen kännas väldigt upprörd, eller om vi är på ett farligt ställe(typ nära en väg) så sitter jag av och coachar honom förbi.
Det får ta den tid det tar.
Sånt här "övar" vi inte på såklart, man passar på att reda ut det i lugn och ro när man stöter på något.
Det du beskriver tror jag inte jag sett någon "traditionell" göra.

Här är det "NH:arna" som ideligen ska hoppa av, som ska desensibilisera sina hästar, öva ledarskap för att hästen inte ska blir rädd ute, och hålla med med den in i det oändliga... för att man är så rädd för hästens naturliga reaktioner (min, kanske något elaka, tolkning).
Just hästens naturliga reaktioner är ju det vi jobbar med, så det där förstår jag mig inte på? Alltså, mitt mål är ju att hästen ska vara trygg och avslappnad när vi är ute, inte för mig skull så mycket som för hans.
Visar han osäkerheter så vill jag ta tag i det. Det är väl här jag tycker att det känns konstigt när man rider ut med "traditionella" på hästar som hoppar, studsar, kastar sig in i skogen, över pölar osv. Utsätter både sig själva och ryttaren för faror, om ryttaren då sitter och pratar om hästens "naturliga beteenden" så blir jag ju minst sagt förbluffad...
Jag kan ju inte tycka att det är "naturligt" att hästen inte kan ta sig igenom skogen på ett sansat sätt?
Att stanna till, spänna sig, kanske skutta till lite är naturligt tycker jag, resten skulle iaf JAG ta itu med.

Men det finns ju puckon på alla sidor givetvis.

Om man studerar vanlig inlärning, oavsett djur/människa eller situation, så vet man att man lär sig sämre under stress.

Håller med om det understrukna.

Jag vet inte när du tycker att man pressar. På min ridskoletid fick jag lära mig att vänta ut en häst. Låt den stå och titta. Det är det man lär ut på de stora klubbarna här. Däremot att rida i lite högre tempo behöver inte vara pressande (som jag tolkar det) för hästen - då får den göra precis det är är byggd för och det som dess kropp säger åt den - springa. Givetvis då inte med pisken vinande i ändan... Men det är olika för olika hästar, den känsligare typen fungerar oftast bäst så länge kroppen är i rörelse. Stelnar de till så "stänger de av". En lite sävligare variant vill stå och fundera i lugn och ro en stund. Man får anpassa sig efter hästen, och känner ju om hjärtat börjar klappa på den.
Det låter ju toppen, så var det inte på min ridskola. Och ärligt talat som sagt, så ser jag inte många "traditionella" som låter hästen ta sin tid om den blir osäker.
Som sagt, alla hästar har olika problemlösningsmetod, det är otroligt intressant att iaktta när man låter hästen hantera det själv. Vår äldsta gör alltid för ett dramatiskt "nu blir jag uppäten"-ryck på typ ett halvt steg, sedan är han nästan lika snabb med att stoppa näsan i/på det läskiga :angel: inte alltid perfekt, typ om det är ett gäng unga älgtjurar...

Jag har inte hört någon "traditionell" beskriva problemlösning på det viset, och kommentaren nu lär väl bli typ "..." äh, glöm det förresten :crazy:

Tog bort den fina delen där du berättade om din unghäst. Va bra att din metod funkade å den och att den är tuff och glad nu!

Jag gissar att man helt enkelt inte skulle bry sig så mycket "inom det traditionella" - att vara sprättig är rätt normalt för en unghäst som inte sett världen. Man tömkör och låter den gå och titta, rider antingen själv eller med hästkompis, och vill den stanna så händer inget hemskt för det. Vanliga enkla promenader är också utmärkt, gå runt och fundera på livet, nosa på en brevlåda... tja, sånt.

Just i fallet med min unghäst så var det så att han HADE varit mycket ute i världen som handhäst, men han lyckades alltid "gömma sig" bakom ridhästen om det var något han blev orolig över. Så när han sedan var ensam så visste han inte hur han skulle lösa det själv.
Och då gjorde vi ju typ det du beskriver, "tömkörde" ut i skogen och lät honom titta och lära sig att hantera problemen själv.

Det låter som att du har väldigt trevlig syn på hästhantering och ridning. Men om man läser "problemtrådar" här på buke tex, så ser man sällan sådana råd som du skriver. Det känns som att en pisk i rumpan är en vanlig lösning, en annan lösning är det MINST sagt luddiga "Om DU bara är lugn och trygg så blir inte hästen rädd alls" jaha? vad ska man göra med det då, om man sitter där med en häst som ÄR rädd? Sälja hästen och inse att man är värdelös som inte är lugn nog för att få rida?

Det är alltså som Solis skrev, det är onda traditionaliset emot goda NH:are?
Nej, det har jag aldrig sagt. Oavsett vilken filosofi man menar sig att man håller på med, så är det upp till varje individ att vara schysst mot hästen. De som är schyssta mot hästen är "de goda", oavsett filosofi.

Fast det är väl rätt givet att om den får valet att snurra tjugo varv på en minivolt med näsan vid sadelgjorden - eller gå rakt fram, så är det enklare att gå rakt fram. Det är ett återkommande råd här, och anses också "snällt" (man slår ju den inte...).
Det låter vrickat och inte schysst, faktiskt otroligt korkat råd. Jag måste ha missat alla sådana råd, selektiv läsning kanske?

Det ser jag relativt ofta, både "tiger-backning" a la hästen rusar bakåt tio meter, eller "den ska minsann respektera mig"-backning på fyra steg. Diverse olika inriktningar rekommenderar det. Varenda NH-människa här backar sin häst i flytta-runt-övningar, eller om den vågar sig in i "zonen".
Sådana här generaliseringar gillar vi INTE. Jag gör inte så, och jag vet flera NH-människor här som inte gör så. Däremot, som sagt, har jag sett en westernmänniska göra så.

En tydlig respons ja, och som sagt, det är ett arbetsredskap. Repgrimman är TYDLIGARE än en vanlig grimma, och naturligtvis kan den göra mer skada.Men som du ser på filmen så använder min söta lilla :love: just repgrimman till att lyfta sitt eget ben. Han väljer det själv, två gånger tom. Med ett bett skulle han garanterat inte gjort så...
Precis som med bett är repgrimman bara så skarp som den ryttare/människa som hanterar den.

Vill man ha tydlighet kan man sätta det tunga grimskaftet i en vanlig grimma.
Nej, det räcker faktiskt inte, för att lära in grunderna. Numera kan jag arbeta vår vuxna häst löst, eller, om jag skulle vilja, i vanlig grimma. Men när unghästen ska utbildas är det tydlighet jag vill ha.
Här rekommenderas folk med buffliga hästar att köpa repgrimmor för då kan inte hästen dra runt med dem. Och nej - det gör den inte heller eftersom trycket blir mycket obehagligare. Men det är ju inte så att den lärt sig gå fint i snöre direkt, man har bara gjort det jävligt obehagligt att bråka.
Eller stigbett. Samma effekt, det blir svårt att bråka, självklart. Men oavsett verktyg så har man ju inte löst grundproblemet.

Nu ska jag till stallet, får återkomma till Axels (som vanligt) hånfulla inlägg, som jag fortfarande tycker saknar en hel del kommentarer bla angående Boss och Slav-förhållandet som vi alla NH-are har till våra hästar... :devil:

Just i fallet med min unghäst så var det så att han HADE varit mycket ute i världen som handhäst, men han lyckades alltid "gömma sig" bakom ridhästen om det var något han blev orolig över. Så när han sedan var ensam så visste han inte hur han skulle lösa det själv.
Och då gjorde vi ju typ det du beskriver, "tömkörde" ut i skogen och lät honom titta och lära sig att hantera problemen själv.

Det låter som att du har väldigt trevlig syn på hästhantering och ridning. Men om man läser "problemtrådar" här på buke tex, så ser man sällan sådana råd som du skriver. Det känns som att en pisk i rumpan är en vanlig lösning, en annan lösning är det MINST sagt luddiga "Om DU bara är lugn och trygg så blir inte hästen rädd alls" jaha? vad ska man göra med det då, om man sitter där med en häst som ÄR rädd? Sälja hästen och inse att man är värdelös som inte är lugn nog för att få rida?
Jag slås av ditt inlägg- Vad anser du är din roll gentemot unghästen?

Det jag tänker på är tex när man längs en väg stöter på en soptunna som hästen bara INTE kan tänka sig att gå förbi.
Om man inte har bråkat med hästen.. typ att den SKA, så litar den på en o inte sätter sig på tvären.
Mina hästar kan krypa ihop lite men de går o får därmed självförtroende av en sak till. Allt beror ju på hur man SJÄLV agerar. Spänner man sig, tar tygeln... så tja ..inte så konstigt. Man sänder dubbla budskap. Man är skiträdd för att hästen ska vända o sticka o försöker att dölja det genom en massa motstridiga signaler.
hästen fattar ju direkt! Det ÄR farligt.
Den känner ju via sin kropp allt som ryttaren förmedlar via spänning o det är därför som den går att leda förbi- på marken- där ryttaren känner sig trygg.

Jag har använt mig av en annan flockmedlem vid tömkörning o vid ridning av en helt grön häst som jag rider ut själv- skickar hunden före.:love:

det låter på din historik som du har ridit på ridskola o sen köpt egen häst o stallat upp hemma.

jag skötte en massa hästar, var groom på tävlingar, tävlade själv, var medryttare, hyrde ridskolehäst som stog kvar o jag fick hela tiden hjälp o bassning,red min ridlärares häst...innan jag ansåg mig redo.

man behöver ngn som säger åt en när man tolkar hästen helt fel.

Senast ändrad:

Du har oxå fått det till dig att bettet är skarpt o repgimmans inverkan på hästens huvud....
Läs på om hästens nervcentra i nacken eller ja runt om hela huvudet.

Repgrimman var enkel o billig att tillverka o hästen kunde inte slita sig.

en uråldrig sak från en helt annan hästkultur.

titta i arméns historia. där använde man LÄDER för att det ska kunna gå sönder istället för hästens huvud o nacke. Vikten av den breda anläggningsytan- som man i traditionell ridning även vill ha på tränsen idag- polstrade.
Inte ens nosgrimmans nackstycke ska ligga direkt emot- för att den är smal o ändå inte dras i.

jag kan bara dra den slutsatsen om man anser att ett tränsbett är skarpt så är man helt fel upplärd eller självlärd i många fall numera.

Fast Axel, bosalen är också gjord av läder, råhud visserligen, men dock läder. Repgrimma och bosal är i princip samma sak, den har samma kommunikation och "tryckpunkter". Hackamoret har mycket lång historia (repgrimman är också ett hackamore). Det som skiljer repgrimman och bosalen är materialet och styvheten...men det finns också vädligt mjuka bosaler, tunnare modeller, som en repgrimma, dessa kallas bosalitas. Bosaler är väldigt dyra och vill man ha bra kvalitet, svåra att få tag på i Sverige, speciellt eftersom man ofta behöver en hel uppsättning med olika styvhet för att hitta det som passar specifik häst (Bosalen är dessutom mycket skarpare än en repgrimma), därav att det är vanligare med en repgrimma i just Sverige. Men den som har kunskap i ämnet förstår att det inte är någon större skillnad rent kommunikationsmässigt.

Du drar upp militären hela tiden också, i USA, där hackamoretraditionen (Vaquero horsemanship) utvecklades så introducerades tränset just pga militären, därför att under inbördeskrigen så behövdes många, många hästar, och dessa militärer (som ju kom från Europa) klarade inte av att hantera hackamoret och hästarna som var tränade med detta...därav att man inom hackamore traditionen även lärde hästarna tränsbettets kommunikation, så att hästarna kunde användas även av orutinerade och okunniga ryttare..

Det var "rakt fram" i lång led som gällde, hästarna användes för tranpsort och inte direkt för närstrid så som på riddarnas tid....i det läget funkar tränsbettets kommunikation förträffligt bra...

Sen har jag aldrig sagt att tränsbettet är skarpt, bara att det är skarpare än en repgrimma....därav att dom flesta ryttare lyckas bättre med ett tränsbett...det visste man redan på den tiden hästarna användes till militären...

Då skulle man inte senare inför att ÄVEN stoppa in en stång- kandar.

Nej fortfarande är inte ett normalt tränsbett skarpt!!!!

då hade man inte ansett sig behöva tvinna betten, sätta på hävstång, nästan rena taggtrådsbett mm.

Då skulle man inte senare inför att ÄVEN stoppa in en stång- kandar.

Nej fortfarande är inte ett normalt tränsbett skarpt!!!!

då hade man inte ansett sig behöva tvinna betten, sätta på hävstång, nästan rena taggtrådsbett mm.

Fast vad dillar du om nu? Även inom den traditionellt svenska hästträningskulturen användes stång och diverse otrevliga verktyg i hästarnas mun historiskt, så vart vill du komma?

Sen funderar jag lite till på dina synpunkter ang nacken (tidigare inlägg). På vilket sätt inverkar huvudlag/repgrimma på nacken vid ridning?

Jag slås av ditt inlägg- Vad anser du är din roll gentemot unghästen?
Hur så? Vad slås du av menar du?

Om man inte har bråkat med hästen.. typ att den SKA, så litar den på en o inte sätter sig på tvären.
Mina hästar kan krypa ihop lite men de går o får därmed självförtroende av en sak till. Allt beror ju på hur man SJÄLV agerar. Spänner man sig, tar tygeln... så tja ..inte så konstigt. Man sänder dubbla budskap. Man är skiträdd för att hästen ska vända o sticka o försöker att dölja det genom en massa motstridiga signaler.
hästen fattar ju direkt! Det ÄR farligt.
Den känner ju via sin kropp allt som ryttaren förmedlar via spänning o det är därför som den går att leda förbi- på marken- där ryttaren känner sig trygg.
Jag vet, JAG har inte hästar som vägrar gå förbi soptunnor. Däremot verkar varje traditionellt riden häst här i omgivningarna ha problem med just sånt... :grin:
Jag har använt mig av en annan flockmedlem vid tömkörning o vid ridning av en helt grön häst som jag rider ut själv- skickar hunden före.:love:

det låter på din historik som du har ridit på ridskola o sen köpt egen häst o stallat upp hemma.

jag skötte en massa hästar, var groom på tävlingar, tävlade själv, var medryttare, hyrde ridskolehäst som stog kvar o jag fick hela tiden hjälp o bassning,red min ridlärares häst...innan jag ansåg mig redo.

man behöver ngn som säger åt en när man tolkar hästen helt fel.

***ditt tidigare inlägg***

Jag tycker nog att du drar lite för stora växlar av ledarskap samt säkerhetstänket.
Hur menar du nu? Vilka växlar?

Du kan inte jämföra en val med ett sto som dessutom är röd o har fobier.
?? Eh..?

Din film ser trevlig ut om man gillar frihetsdressyr, trick. gillar att du ger den godis trots att den inte går utåt eller galopperar när du ber den.
Det är inte trick, det är lekfulla förberedelser för sånt vi ska jobba med framöver. Jag ger mycket beröm i början, så att han ska gilla att jobba.

Prova att vara tydligare o använd ord med dina pekningar o gester o du slipper hålla på.
Jag behöver inge råd från dig tack, bara att du tror dig kunna råda efter att ha sett några minuters film säger en del...:angel:

Vad har du för syfte med den träningen?
Vad kan du ta med dig upp?
Just det jag gör på filmen är förberedande för arbete på volt. På volten kommer vi sedan att träna upp styrka och balans, att bära sig på ett korrekt sätt. Vi kommer att jobba både med framdels- och bakdelsvändningar, öka och minska volten samt att jag lär ut signaler för trav och galopp.
Väl uppsuttet har jag en stark och balanserad häst, förståss.

den är ju inte till för att förbereda dess kropp i ngn egentlig träning.
Den lär sig inte att arbeta rätt, spåra, göra bra fattningar, att kunna öka osv.
Jo? Det är just förberedande för ridning som man använder arbete från marken. Eller varför tro du att man håller på?

Jag är ledsen- vi är inte på samma bog.

Oj vad du är himla duktig!
Inte nog med att du skaffat dig den perfekta basen, du kan också se direkt när en annan människa inte varit lika duktig som du! :idea::cool::devil:

Du har ingen som helst aning om min bakgrund eller under vilka omständigheter jag har haft mina hästar. Så släpp din otroligt omogna och otrevligt hånfulla attityd! :mad:

Angående ditt tidigare inlägg till mig, så tricktränar jag inte med mina hästar (om du inte fattade det så var det där fotlyftandet något hästen själv testade). Det jag gör med skäcken(som är två år) är helt enkelt att leka och skapa en relation. Det jag gör där håller på att utvecklas till det ni kallar longering, arbete på volt från marken. Han är bara jobbad med ett fåtal gånger, och vi jobbar helt(nästan) kravlöst än så länge.

Jag skulle fortfarande även vilja höra vad du tyckte om Boss-Slav-förhållandet jag har med min häst?
På en skala, hur pass terroriserad ser han ut tycker du?

Och försök inte slingra dig undan med att jag skulle vara den enda NH-mäniskan som helst av en slump(och trots en uppenbart undermålig bakgrund) råkar göra NH så fel att det inte stämmer med dina förvirrade förutfattade meningar om NH.

Du måste verkligen någon gång fatta, att man inte kan dra NÅGON filosofi över en kam.
Gör man det så blir de felkammade förbannade. JAG gillar iaf inte att få höra att jag terroriserar mina hästar och att de är så rädda för mig att de inte tar kontakt. Det är förolämpande, precis som din skit-dryga attityd. :cool:

Beroende på läge sitter jag kvar, väntar och låter hästen lugna sig och samla mod. Skulle hästen kännas väldigt upprörd, eller om vi är på ett farligt ställe(typ nära en väg) så sitter jag av och coachar honom förbi.
Det får ta den tid det tar.
Sånt här "övar" vi inte på såklart, man passar på att reda ut det i lugn och ro när man stöter på något.
Det du beskriver tror jag inte jag sett någon "traditionell" göra.

Tja, jag är ytterst traditionell. :D Det är i grunden mina ridskolellärare och privata dressytränare som lärt mig den ridning och hästhantering som jag fortfarande har kvar idag. Sedan utvecklas man ju hela tiden, och prövar nya saker. Vissa är bra, och dem har man kvar, andra mindre bra och hamnar på sophögen.

De stora ridklubbarna här lär ut att du ska ta det lugnt och vänta tills hästen varvat ned något. Det är ingen idé att bli upprörd när en häst är skärrad - då drar den bara igång ännu mer. Sedan ska den givetvis lyssna på framåtdrivande hjälper, men det är när den är "med" igen.

Jag i princip aldrig av, rider stora hästar och är liten, det är väldigt opraktiskt. Det ska vara något väldigt extremt i så fall. Och jag gör ingen större sak av att den blir rädd, håller inte på och tränar på plats. Vi kan gå fram och nosa eventuellt, men blir en häst rädd är det vanligen sprätt-kolla-andas ut-gå förbi. Inget mer. Klapp när den var modig. Nästa gång minns den klappen och är tuffare.

Jag kan ju inte tycka att det är "naturligt" att hästen inte kan ta sig igenom skogen på ett sansat sätt?
Att stanna till, spänna sig, kanske skutta till lite är naturligt tycker jag, resten skulle iaf JAG ta itu med.

Fast det beror ju på om du tycker att det är ett problem eller inte. En häst som sprätter omkring hejvilt var tredje minut hade jag tyckt var jäkligt tröttsam. Då hade jag ridit ut mer, helt enkelt, så den vänjer sig. Kanske med en modig häst först som får agera modell för räddharen.

Jag har däremot absolut inget intresse av rida hästar som skenar, rusar rätt in i skogen, eller på något annat faktiskt är farliga för sig sjäva och sin ryttare. Då får man börja jobba på bana, och sedan i små etapper ute i skogen. Men den bedömningen av det hänger ju också på min egen balans, erfarenhet och ryttarkänsla. Har ett fint exempel i stallet - ett fullblod som har en del idéer. Kan direkt säga att jag inte hade valt en sådan individ, men matten älskar sin häst, och de är ute på "livsfarliga" (tycker jag...:p) galoppturer i skogen. Hon har kontroll. Jag däremot hade troligen blivit rädd och börjat dra - dvs tappat kontrollen.

Att det är jobbigt för hästen att gå runt och glo på allt är givet - men mod är sådant som kommer med erfarenheter och mognad. Man kan inte vänta sig att en unghäst ska bete sig som en tjugoåring. Lika lite som man kan vänta sig att en framavlad tävlingshäst ska fungera precis som snälla hobby-Brunte.

Tömkörningen är perfekt träning för sådant, så att hästen får gå före och ha ansvar "själv", men med sin ägare på marken som stöd. Som du också skriver.

/.../ "Om DU bara är lugn och trygg så blir inte hästen rädd alls" jaha? vad ska man göra med det då, om man sitter där med en häst som ÄR rädd? Sälja hästen och inse att man är värdelös som inte är lugn nog för att få rida?

Jag tycker i och för sig att det är ett utmärkt råd. Hästen känner det du känner, den uppfattar hur du håller i tygeln, att du luktar annorlunda, på marken ser den att du rör dig ryckigt och konstigt. Det påverkar enormt mycket, och är viktigt att framföra. Att en häst är rädd och sprättig med en ryttare, betyder inte att den är rädd och sprättig med en annan ryttare.

Krasst är det så. Är man väldigt räddhågsen så ska man skaffa en lugn och snäll läromästare. Är man (som de flesta) någonstans i mitten så skaffar man inte en toppavlad tävlingshäst med racernerver. Don efter person. Sedan kan man ju bli rädd ÄNDÅ - och då tar man det i etapper som ryttaren klarar. Det är inte hästens fel att ryttaren är nervös och osäker.

/.../ Varenda NH-människa här backar sin häst i flytta-runt-övningar, eller om den vågar sig in i "zonen".
Sådana här generaliseringar gillar vi INTE. Jag gör inte så, och jag vet flera NH-människor här som inte gör så. Däremot, som sagt, har jag sett en westernmänniska göra så.

Tagga ned - det står "här"; "varenda NH-människa här...". Det står så löpande i hela texten.

Precis som med bett är repgrimman bara så skarp som den ryttare/människa som hanterar den.

Även med en stabil och känslig hand, så fungerar betten väldigt olika, och hästen vet mycket väl vad den har i munnen (eller om näsan). SÅ jag håller inte med om det uttrycket alls.

Det är som att säga att blank stång är detsamma som tränsbett - bara man är försiktig. Det är det inte.

Eller stigbett. Samma effekt, det blir svårt att bråka, självklart. Men oavsett verktyg så har man ju inte löst grundproblemet.

Håller med. Om man nu anser att det är ett problem - får jag väl lägga till och för att vara krånglig. :D

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
706
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 293
Senast: lirco11
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 790
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 775
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar