Markträna + ridning samma dag tillfälle?

Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

Repgrimman ska inverka så lite som möjligt, men när man väl använder sig av den så är den ju rätt så skarp. Man rider ju bara i repgrimman med lösa tyglar/repände. Tanken att den bara ska användas som förstärkning om tidigare signaler inte gått fram, men annars helt löst -ingen inverkan alls. Sen gå över till halsring.

Om man nu måste bestämma om en repgrimma lr tex ett rakt bett m träns är skarpast så är det repgrimman, vid inverkan trycker den på känsliga punkter.

Jag tr'ffade visst mitt i prick ang. din historik vara uppr;rdheten.:angel:

du vill inte svara, men jag har l'st det f;rut.

det 'r v'l bra att du fr[ng[tt Parellis metoder.. n'stan.

det h'r 'r jag inkompetent p[/ har tryckt s[ det blir p[ detta viset:o

:rofl: Hihihi.. Jag håller med!

Axel: Styrsla till dig lite nu för fasen! Så folk slipper skämmas!:eek:;)

Ja meningen är att man ska använda tyglarna så lite som möjligt, men så mycket som behövs för att hästen ska förstå, precis som med ett bett när man lär in.

Halsring det använder vi oss av för att träna oss (ryttarna) på att använda sätet, inte för skolning av häst, den finns heller inte med i den ursprungliga metoden och är för mig inget mål i ridningen utan ett medel för skolning av ryttare.

Hackmoret (repgrimman/bosalen) används för grundutbildning av häst, som en förberedelse för bettet, för mig är det en del av målet med användning av repgrimma/bosal.

Sen angående jämförelse bett/repgrimma, enligt fysikens lagar kan ett rep (om än med knutar) som inverkar utanpå hästens huvud, aldrig vara skarpare än ett bett (om än rakt) som inverkar inuti hästens mun där det verkligen finns många nerver som kan komma i kläm. Hur kan du tro något annat?

...

I hagen har jag sedan tidigare visat min häst att jag inte låter andra hästar flyga på honom när han är med mig, därför går han avslappnat bredvid eller bakom mig när vi går genom hagen.
Mitt ansvar är att hålla koll på de andra hästarna, och avvärja eventuella (om än osannolika) attacker.
Eftersom min häst är trygg med den vissheten, så blir han inte stressad om det kommer någon springande bakifrån tex.

Nu förstår jag ingenting.
1. Om det finns hästar som flyger på andra "utan anledning", är det en osund flock.
2. Du tillskriver hästen förmågan att tänka abstrakt och logiskt, vilket i sig är en rejäl tankevurpa.
3. En häst som är trygg och samspelt med sin flock, blir inte "stressad" om en annan/andra flockmedlemmar kommer springande. Däremot så är det fullt naturligt för ett flyktdjur, vilket hästen ju är som vi alla vet, att springa om andra springer. En häst stannar inte och frågar sig varför flocken springer, utan det beror helt på vilket kroppspråk och signaler de springande hästarna har. En häst resonerar mer i termerna "De är rädda = > jag är rädd".
Den enda anledningen till att din häst inte "blir stressad" av att andra kommer springandes är om du inte reagerar, inte för att den tror att du ska "skydda" den.

...

Sen angående jämförelse bett/repgrimma, enligt fysikens lagar kan ett rep (om än med knutar) som inverkar utanpå hästens huvud, aldrig vara skarpare än ett bett (om än rakt) som inverkar inuti hästens mun där det verkligen finns många nerver som kan komma i kläm. Hur kan du tro något annat?

Praktisk erfarenhet?

Jag använder repgrimma på mitt ena sto emellanåt.
Repgrimman vet hon exakt vad den innebär:
Att man inte kan stimma runt hejdlöst :angel:

Exempel:
Efter terrängträning var hon uppe i varv, och stimmade runt trots att hon hade träns med bett (tredelat tränsbett).
När jag plockade fram repgrimman, suckade hon och lät mig sätta på den, för att sedan uppföra sig exemplariskt. :devil:

Tränaren var mäkta förvånad över "förvandlingen" :p

Fast det handlar ju mycket om inlärningspsykologi också. Jag menar, en häst håller sig inte lugn per automatik, bara för att människan är lugn, även om det så klart underlättar. Samma gäller ju om den blir rädd tillsammans med flocken, den håller sig inte lugn bara för att dom andra håller sig lugna, men den springer kanske inte lika långt, reagerar kanske inte lika explosionsartat, om övriga flocken är lugn. Men det handlar också om inlärning, mest faktiskt, den lär sig med tiden att kolla hur dom andra reagerar, så också om människan håller sig lugn. Inlärning, inlärning, inlärning...

Vi har ett problem i flocken just nu, en vallack jagar en annan (nykomling), ja vi har fått lov att sära på dom nu. Hur som så i början var jag med i hagen och när jagandet började, så jagade jag bort "problemvallacken", nykomlingen lärde sig ganska snabbt att människor betyder "skydd", varpå den alltid kommer springande när den ser oss...likaså med problemvallacken som lärde sig att det inte går att "jaga" när människor finns i närheten....men så fort vi försvann därifrån så var problemet åter ett faktum....som sagt vi har särat på dom nu...

Jag tr'ffade visst mitt i prick ang. din historik vara uppr;rdheten.:angel:
Nej, det gjorde du inte. Upprörd blir jag av din dryga attityd, att du tror dig veta något om mig visar bara hur stora växlar DU drar på pyttelite info.

du vill inte svara, men jag har l'st det f;rut.

det 'r v'l bra att du fr[ng[tt Parellis metoder.. n'stan.

det h'r 'r jag inkompetent p[/ har tryckt s[ det blir p[ detta viset:o

Resten är verkligen inte lästbart...

Du tycker att du vet sen förut hur mitt hästliv varit? Då har du nog lite risigt minne... :angel:

Resten av dina uttalanden då? Vart du tvungen att släppa dem? :grin::devil:

Praktisk erfarenhet?

Att man inte kan stimma runt hejdlöst :angel:

Exempel:
Efter terrängträning var hon uppe i varv, och stimmade runt trots att hon hade träns med bett (tredelat tränsbett).
När jag plockade fram repgrimman, suckade hon och lät mig sätta på den, för att sedan uppföra sig exemplariskt. :devil:

Tränaren var mäkta förvånad över "förvandlingen" :p

Fast här har vi ju ett typexempel på när man använder ett verktyg för att kontroll. Det är klart att hästen förstår den skillnaden. Du får exakt samma effekt om du använder bettet på det sättet. Tex tyder ju regler på vissa tävlingar att man ser just bettet som ett kontrollverktyg...

Mina hästar beter sig exakt likadant oavset om jag använder vanlig grimma, repgrimma, bosalen, bett...osv..för den lyssnar på mig, inte på verktyget, och jag änvänder aldrig dessa verktyg på ett sånt sätt att hästen uppfattar det som att jag försöker kontrollera eller bestraffa dom. Att jag använder repgrimma/bosal som hjälp för utbildning av ridhäst beror på att dessa ger exakt dom signaler som det system/metod jag anammar bygger på, inget annat.

Om jag vore i dina kläder skulle jag verkligen börja fundera över vad som är vad i hästträning...samt hur hästen ser på saken...

Delvis kl
Måste bara tillägga, att det är ju just pga av sånt här som NH och repgrimmans användning blir så missförstådd, människor som använder dom på ett felaktigt sätt och som sen anser sig utöva NH eller förstå sig på hur repgrimmor fungerar...

Sen vill jag poängtera att jag har ingen aning om varför Trix använder repgrimman på detta sätt, det kan ju vara så att h*n har haft stora problem med sin häst och på detta sätt funnit en lösning, så jag vill verkligen inte döma så rakt av, men man måste inse skillnaden i hur man använder verktygen, vilket syftet är....annars är man verkligen ute på hal is...men om detta funkar för Trix ev. problem, så är väl det bra....

Senast ändrad:

Nu förstår jag ingenting.
1. Om det finns hästar som flyger på andra "utan anledning", är det en osund flock.
Absolut, och osunda flockar finns det. Exemplet tog jag från Axels inlägg, där h*ns häst tydligen stimmade och var räff för hästar bakom.
2. Du tillskriver hästen förmågan att tänka abstrakt och logiskt, vilket i sig är en rejäl tankevurpa.
Inte alls, jag har sett hästar söka upp andra hästar för beskydd. Min häst vet att han är trygg hos mig.
3. En häst som är trygg och samspelt med sin flock, blir inte "stressad" om en annan/andra flockmedlemmar kommer springande. Däremot så är det fullt naturligt för ett flyktdjur, vilket hästen ju är som vi alla vet, att springa om andra springer. En häst stannar inte och frågar sig varför flocken springer, utan det beror helt på vilket kroppspråk och signaler de springande hästarna har. En häst resonerar mer i termerna "De är rädda = > jag är rädd".
Den enda anledningen till att din häst inte "blir stressad" av att andra kommer springandes är om du inte reagerar, inte för att den tror att du ska "skydda" den.

Jag tänkte inte nödvändigtvis på springande hästar, det är inte helt ovanligt att andra hästar vill hänga med när man tar in en häst. De kan då försöka småbråka och bitas, och hästen i grimma är ju då försvarslös och kan bli stressad. Min häst vet att jag inte tillåter sånt, precis som flockledaren(i vårt fall) inte tillåter betäckningar när han är i närheten.

Fast här har vi ju ett typexempel på när man använder ett verktyg för att kontroll. Det är klart att hästen förstår den skillnaden. Du får exakt samma effekt om du använder bettet på det sättet. Tex tyder ju regler på vissa tävlingar att man ser just bettet som ett kontrollverktyg...

Mina hästar beter sig exakt likadant oavset om jag använder vanlig grimma, repgrimma, bosalen, bett...osv..för den lyssnar på mig, inte på verktyget, och jag änvänder aldrig dessa verktyg på ett sånt sätt att hästen uppfattar det som att jag försöker kontrollera eller bestraffa dom. Att jag använder repgrimma/bosal som hjälp för utbildning av ridhäst beror på att dessa ger exakt dom signaler som det system/metod jag anammar bygger på, inget annat.

Om jag vore i dina kläder skulle jag verkligen börja fundera över vad som är vad i hästträning...samt hur hästen ser på saken...

Exemplet var eftersom du påstår att bett är skarpare än repgrimma, vilket mitt sto uppenbarligen inte tycker. Och nej, hon är inte okänslig i munnen, tvärtom.

Vad exakt menar du med din sista mening?

Exemplet var eftersom du påstår att bett är skarpare än repgrimma, vilket mitt sto uppenbarligen inte tycker. Och nej, hon är inte okänslig i munnen, tvärtom.

Vad exakt menar du med din sista mening?

Jo jag förstår det, men förstår du att ditt exempel inte bevisar att repgrimman är skarpare än bettet? Bara att du använder bett och repgrimma för olika saker. Skulle jag göra som du, fast tvärtom, så skulle jag lätt kunna bevisa att bettet är skarpare....

Vad som är vad i hästräning? Jo jag menar, uppfostran kontra inlärning av signaler, samt förmågan att använda verktygen så att hästen lyssnar på dig och inte på verktyget primärt, då skulle du inte behöva repgrimman alls...eftersom du använder bett i din vanliga ridutbildning (om jag fattat rätt),

Senast ändrad:

Klart att hästen som tvingas in i en flock o inte kan ta sig därifrån springer till människan. Den kanske inte heller uppför sig rätt.

Man bör testa att ta ledaren med den nye i en egen hage först o innan det i hagar jämte varandra.

det är inte naturligt med nya vuxna hästar o i synnerhet inte hankön.

Sen kan det funka i vissa fall där hästarna är av snällare art

att släppa in en skimmelval. är det vä'rsta man kan göra.

Senast ändrad:

Jag skrev: 2. Du tillskriver hästen förmågan att tänka abstrakt och logiskt, vilket i sig är en rejäl tankevurpa.

...Inte alls, jag har sett hästar söka upp andra hästar för beskydd. Min häst vet att han är trygg hos mig.

Jag tänkte inte nödvändigtvis på springande hästar, det är inte helt ovanligt att andra hästar vill hänga med när man tar in en häst. De kan då försöka småbråka och bitas, och hästen i grimma är ju då försvarslös och kan bli stressad. Min häst vet att jag inte tillåter sånt, precis som flockledaren(i vårt fall) inte tillåter betäckningar när han är i närheten.

Du tillskriver fortfarande hästen logiskt tänkande ;) Det har inte att göra med huruvida den tror att du jagar bort ev hot, utan det handlar om din utstrålning, kroppshållning och de signaler du avger. Är du trygg, blir hästen trygg.

Du skrev "springande hästar", att du tänkte på något annat är ju svårt att förstå eftersom tankeläsning inte fungerar över internet :p

Jag håller med om att tjafs vid grinden öht inte är acceptabelt, men iaf hos mig händer det ytterst sällan och oftast är det då ledarstoet som håller räfst och rättarting med "bråkstakarna" ;)

Jo jag förstår det, men förstår du att ditt exempel inte bevisar att repgrimman är skarpare än bettet? Bara att du använder bett och repgrimma för olika saker. Skulle jag göra som du, fast tvärtom, så skulle jag lätt kunna bevisa att bettet är skarpare....

Vad som är vad i hästräning? Jo jag menar, uppfostran kontra inlärning av signaler, samt förmågan att använda verktygen så att hästen lyssnar på dig och inte på verktyget primärt, då skulle du inte behöva repgrimman alls...eftersom du använder bett i din vanliga ridutbildning (om jag fattat rätt),

Jaha, så du menar att jag leder och håller en häst på olika sätt bara för att det ena är ett träns och det andra är en repgrimma? Det var intressant.

Lika lite som ett överexalterat barn lyssnar på en vuxen, lika lite lyssnar en överexalterad häst på signaler :devil:

Det primära är att få henne att komma ur sin "glädjebubbla", sen kan man kommunicera.

Fast du skrev:

Att man inte kan stimma runt hejdlöst

Vad betyder det då exakt? Varför använder du repgrimman öht?

Jag har i alla fall aldrig märkt någon skillnad, och jag har ridit in/ridit till ett otal sk problemhästar. Jag använder visserligen inte bettet primärt då eftersom det brukar innebära en hel del "konster" och "trix" från hästen i fråga, sånt som den lärt sig av tidigare erfarenheter, vilket innebär att bett kan bli oerhört obehagligt...men sen...när hästen börjar lyssna på "mig"...då spelar verktygen ingen större roll längre....bara att jag använder repgrimma/bosal av tidigare nämnd anledning....men jag bettränar även alla hästar...för deras skull då dom troligtvis någon gång kommer att hamna i händerna på en bettinriktad ryttare...

Klart att hästen som tvingas in i en flock o inte kan ta sig därifrån springer till människan. Den kanske inte heller uppför sig rätt.

Man bör testa att ta ledaren med den nye i en egen hage först o innan det i hagar jämte varandra.

det är inte naturligt med nya vuxna hästar o i synnerhet inte hankön.

Sen kan det funka i vissa fall där hästarna är av snällare art

att släppa in en skimmelval. är det vä'rsta man kan göra.

För en gångs skull håller jag faktiskt med dig, ett tillägg bara, om hästen inte har några positvia erfarenheter av människor (så var fallet vad gällde nykomlingen) så kommer den inte naturligt att söka upp människan när den känner sig trängd. I det här fallet lärde den sig då, ganska snabbt faktiskt, att människor inte är så tokiga ändå..:D

Fast du skrev:

Vad betyder det då exakt? Varför använder du repgrimman öht?

Jag har i alla fall aldrig märkt någon skillnad, och jag har ridit in/ridit till ett otal sk problemhästar. Jag använder visserligen inte bettet primärt då eftersom det brukar innebära en hel del "konster" och "trix" från hästen i fråga, sånt som den lärt sig av tidigare erfarenheter, vilket innebär att bett kan bli oerhört obehagligt...men sen...när hästen börjar lyssna på "mig"...då spelar verktygen ingen större roll längre....bara att jag använder repgrimma/bosal av tidigare nämnd anledning....men jag bettränar även alla hästar...för deras skull då dom troligtvis någon gång kommer att hamna i händerna på en bettinriktad ryttare...

Jag använder repgrimman eftersom jag endast väger 1/9-del av vad hästen väger ;)
En repgrimma ger mig möjlighet att hålla emot när 480kg häst får för sig att leka popcorn, just för att den har tryckpunkten över nacken och det är just det hon vet.
Vanligt träns, så far jag som en vante :angel:

Jag använder repgrimman eftersom jag endast väger 1/9-del av vad hästen väger ;)
En repgrimma ger mig möjlighet att hålla emot när 480kg häst får för sig att leka popcorn, just för att den har tryckpunkten över nacken och det är just det hon vet.
Vanligt träns, så far jag som en vante :angel:

Ja och det förklarar ju lite grann din syn på repgrimman och hästträning. Visst har man fått problem så måste man först åtgärda dom, av säkerhetskäl, men jag tror att du behöver läsa på lite mer om repgrimmans kommunikation och funktion för att få en klarare syn av vad som faktiskt händer i din hästs hjärna eftersom den uppenbart lyssnar bättre med repgrimman.

Det finns inte på kartan att den lyssnar för att repgrimman är skarpare än bettet, den är tydligare i form av att tryck uppstår på fler ställen =lättare för hästen att tolka, inte i form av skarphet, det säger sig självt om man tänker efter ordentligt. Den är förstås skarpare än en vanlig grimma, men nu pratar vi bett vs repgrimma.

Sen bör man alltid fundera över vad den grundläggande orsaken är, varför börjar hästen konstra öht? Där hittar man oftast den bästa lösningen, inte genom att ge hästen respekt för specifikt verktyg. Men ibland har nöden ingen lag och jag måste säga att du ändå är inne på rätt väg som inte skaffat dig skarpare bett som lösning på problemet.

Men ska vi prata skarphet och vad det gör med en häst så leder just skarpheten i ett bett till oerhörd frustrering och stress hos hästen just i såna situationer som du beskriver, den börjar "bete sig" och flaxa runt så att hårt tryck uppstår, det går inte att kontrollera hästen då rent fysiskt, med bara korta tyglar dessutom och är man kort i växten med stor häst, ja då antar jag att den bara "tar tag i bettet" och höjer huvudet, den har helt enkelt kommit på ett sätt att komma ifrån smärtan...ingenting annat. DET är skälet till att man inte använder bett på unghästar...repgrimman/bosalen är tydligare på ett trevligare sätt än bettet helt enkelt, och hästen känner tydligt vad man vill samtidigt som den inte behöver försvara sig mot smärta..men sen handlar träningen mestadels om att få hästen att tänka och sluta bete sig...börja arbeta...

Det är det jag menar med att du kanske ska fundera på "vad" du vill ha ut av det du lär hästen, personligen vill jag att hästen ska lyssna på mig, alltid, men om du är nöjd med din lösning på problemet så är väl det bra, men det är inte säkert att din häst är det...

...å andra sidan är du ju på god väg...du har fått din häst att börja lyssna...lägger du ner lite tid till så kan du få den att börja lyssna på dig separerat från repgrimman också .....

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
704
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 290
Senast: lirco11
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 790
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 775
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Valet i USA