Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?
Jag använder repgrimman eftersom jag endast väger 1/9-del av vad hästen väger
En repgrimma ger mig möjlighet att hålla emot när 480kg häst får för sig att leka popcorn, just för att den har
tryckpunkten över nacken och det är just
det hon vet.
Vanligt träns, så far jag som en vante
Ja och det förklarar ju lite grann din syn på repgrimman och hästträning. Visst har man fått problem så måste man först åtgärda dom, av säkerhetskäl, men jag tror att du behöver läsa på lite mer om repgrimmans kommunikation och funktion för att få en klarare syn av vad som faktiskt händer i din hästs hjärna eftersom den uppenbart lyssnar bättre med repgrimman.
Det finns inte på kartan att den lyssnar för att repgrimman är skarpare än bettet, den är tydligare i form av att tryck uppstår på fler ställen =lättare för hästen att tolka, inte i form av skarphet, det säger sig självt om man tänker efter ordentligt. Den är förstås skarpare än en vanlig grimma, men nu pratar vi bett vs repgrimma.
Sen bör man alltid fundera över vad den grundläggande orsaken är, varför börjar hästen konstra öht? Där hittar man oftast den bästa lösningen, inte genom att ge hästen respekt för specifikt verktyg. Men ibland har nöden ingen lag och jag måste säga att du ändå är inne på rätt väg som inte skaffat dig skarpare bett som lösning på problemet.
Men ska vi prata skarphet och vad det gör med en häst så leder just skarpheten i ett bett till oerhörd frustrering och stress hos hästen just i såna situationer som du beskriver, den börjar "bete sig" och flaxa runt så att hårt tryck uppstår, det går inte att kontrollera hästen då rent fysiskt, med bara korta tyglar dessutom och är man kort i växten med stor häst, ja då antar jag att den bara "tar tag i bettet" och höjer huvudet, den har helt enkelt kommit på ett sätt att komma ifrån smärtan...ingenting annat. DET är skälet till att man inte använder bett på unghästar...repgrimman/bosalen är tydligare på ett trevligare sätt än bettet helt enkelt, och hästen känner tydligt vad man vill samtidigt som den inte behöver försvara sig mot smärta..men sen handlar träningen mestadels om att få hästen att tänka och sluta bete sig...börja arbeta...
Det är det jag menar med att du kanske ska fundera på "vad" du vill ha ut av det du lär hästen, personligen vill jag att hästen ska lyssna på mig, alltid, men om du är nöjd med din lösning på problemet så är väl det bra, men det är inte säkert att din häst är det...
...å andra sidan är du ju på god väg...du har fått din häst att börja lyssna...lägger du ner lite tid till så kan du få den att börja lyssna på dig separerat från repgrimman också .....