Märkning av kläder på dagis...

D

dorisdoris

Lillegutt (13 1/2 månad) skall börja på dagis på måndag, och eftersom jag (vi...) är totalt ovetandes så frågar jag naturligtvis Buke :)

Hur märker man kläder på bästa sätt?

Vad är era bästa dagistips? Tex något ni skulle ha vetat innan barnet började?

Sv: Märkning av kläder på dagis...

Man köper en "textilpenna" och märker på lämplig lapp i klädesplagget - det är det enklaste sättet. De flesta stora kedjor har namnlappar isydda i kläderna när man köper dem.

Annars brukar förskolan ha beställningslappar om man vill köpa namnband från företag.

Märk i princip ALLT;)

Du kommer att få den info du behöver när du börjar inskolningen!

Vi fick jättebra info på första inskolningsdagen :) Fråga allt! Dom är vana vid frågorna..

Jag märker alla kläder vid lappen i nacken, där finns det nästan alltid en extra namnlapp ditsydd redan. På ytterkläderna finns det inte alltid det, då har jag skrivit på den vanliga märkeslappen bara.

Nu går min son på en väldigt liten avdelning, där själva kläderna inte behöver märkas sådär supernoga egentligen. Dom har så få barn, så dom vet vilka kläder varje barn kom i och så. Däremot vill dom gärna att extrakläderna ska märkas, ifall dom behöver flyttas undan eller göras något med, och då kanske blandas ihop.

I övrigt har allt flytit på himla bra för just oss i alla fall. Lämningarna har funkat klockrent sen dag 1, och jag kom in i alla deras rutiner fort. Var jättenervös över att han skulle gråta mycket och vara ledsen vid lämningen, men det har hänt väldigt få gånger. Personalen säger att han har varit "duktigare" än genomsnittet, och att jag ska känna mig lyckligt lottad :D

Man gör som jag...låter bli...ja, jag vet, jag är en slarvig förälder.

Men det där med att märka genom att skriva direkt i plaggen tycker jag inte är någon höjdaridé. I alla fall inte om man som mina barn får ärva kläder. Namnlapparna som man stryker på tycker jag är bra, de sitter men man kan dra av dem när det är dags för ett annat barn att ha kläderna.

Annars är inskolningen a och o. Ta tid till den och stressa inte. Men våga lämna barnet. Ofta tror jag att föräldrarna tycker det är jobbigare än barnen faktiskt. Och se till att alltid säga hejdå och att barnet är med på att ni går, då har de lättare att acceptera att ni är borta.

håller helt med moderator! jag skulle vara duktig och sy och greja med den första killen...men gud va jobbigt. jag tar en märkpenna eller vanlig bläck penna och skriver på tvättlappen eller vad som helst.

Det finns små lappar 1x4 cm ungefär som man stryker fast och de sitter som berget.
Jag har varit noga med att märka alla kläder, skulle se väldigt illa ut om jag som förskollärare missat:)
Sockar märker jag fortfarande trots att jag har tonåringar.
Killar har mörkblå, mörkgrå och svarta sockar och när man ska para ihop dem är det guld värt att ha ena storleken med märklappar på tvären och en storlek med lappar på längden.

märker du sockar med lappar??
Jag har just undrat hur man ska göra med sockar. Jag har dock bestämt mig för att förlorar vi några så är det värt den tiden jag spar på att slippa märka och pyssla.

Alla andra kläder märker jag med textilpenna. Jag skriver efternamnet så att nästa barn ska kunna ha samma.

förresten på förra dagiset var det nån som pratade om att det finns små namnknappar man kan köpa och bara trycka fast. Det lät väldigt smidigt för vissa plagg, nån som vet nåt om detta??

Jag har köpt namnlappar här www.namnlappar.se. Dem är kanon! Köpte både sånna man kan stryka på kläder och klisterlappar att sätta på regnkläder, stövlar, matlådor ovs...

Till första barnet sydde jag lappar, nu är det penna, märk eller bläck eller vad jag hittar. Strumpor har jag märkt med potatistryck o tygfärg:idea: Dyrare sockor med lapp

Alla andra kläder märker jag med textilpenna. Jag skriver efternamnet så att nästa barn ska kunna ha samma.

Funkar jättebra ... förutsatt att alla barn i familjen har samma efternamn, vilket inte är fallet i vår familj. Samt att man inte ärver kläder från andra familjer.

mino:
Jag har just undrat hur man ska göra med sockar. Jag har dock bestämt mig för att förlorar vi några så är det värt den tiden jag spar på att slippa märka och pyssla.
Samlar man ihop allt ur garderoben när man har hyfsat nytvättat går det snabbt att märka allt, går fint att göra framför tv:n.
Sen är det bara att ha ett litet "uppsamlingsrace" ett par tvättar till så att allt blir märkt.
Moffsan
Jag har köpt namnlappar här www.namnlappar.se.
De där är en av de bästa!
Bubbla:
Funkar jättebra ... förutsatt att alla barn i familjen har samma efternamn, vilket inte är fallet i vår familj. Samt att man inte ärver kläder från andra familjer.
Just på dagis och skola funkar det där rätt bra ändå, kan man inte räkna ut som personal vems klädesplagg det är så går det åtminstone fråga föräldrar och barn vems det kan vara, är det helt omärkt vet inte ens föräldrana med säkerhet.

Jag vet ofta inte vad barnen heter i efternamn :angel: Men föräldrarna kan ju iaf hitta kläderna i torkskåpet eller "fyndlådan" ;)

har man skrivit namn så ska väl kläderna inte hamna i fyndlådan?!
Har föräldrarna ansträngt sig och skrivit namn så får personalen som har hand om barnen 7-8 timmar om dagen faktiskt klara av att hålla reda på efternamn. Att klara av att hålla reda på 20 efternamn är faktiskt inte särskilt svårt, det klarar de flesta redan i lågstadiet...

Förutsatt att man inte har tre Johansson, två Andersson etc...då kan det ju bli problem.

Eller som vi en skola med 150 skolbarn och 80 förskolebarn... det är INTE möjligt att jag kan hålla ordning på alla efternamn jag är nöjd med att kunna förnamn på skolbarnen. Förövrigt fungerar det bra med ärvda kläder "stora syskon" som vi har haft vet jag vem som är lillebror/syster till och kläderna hamnar rätt! :)

Det är inte alltid det handlar om 20 namn... även om själva avdelningen är 20 barn så delar vi många utrymmen som idrottshall/omklädningsrum/atalje/syslöjd/bibliotek mm. Samt att det kan ligga kvar kläder ute på gården.

Ja med syskon är det lättare för de har man hunnit lära sig under 2 terminer. Men som vanligt är man efterbliven och värdelös för att man inte kan alla efternamn första veckorna med nya barn. Men men. Jag är hördad. Tur att jag iaf har lätt för att hålla humöret uppe ;)

Jag ahr alltid märkt ALLT.
Tom strumpor. Har såna där med namnet broderat. Som går att stryka eller sy fast.
Drar dit dom med symaskinen när jag plockar bort prislapparna innan första tvätten.
Tvättar alltid barnens kläder innan de får använda dem.

Har aldrig blivit av med något. Inte för att jag tror folk stjäl men det är 50 gånger lättare för barnen och daispersonalen om det är märkt

mvh Eva

Ja med syskon är det lättare för de har man hunnit lära sig under 2 terminer. Men som vanligt är man efterbliven och värdelös för att man inte kan alla efternamn första veckorna med nya barn. Men men. Jag är hördad. Tur att jag iaf har lätt för att hålla humöret uppe ;)

Men du, nu när jag stoppar in mina tre barn på samma avdelning på dagis så räknar jag med att personalen faktiskt har koll på vårt efternamn, även om det är vanligare. Så enormt svårt är det inte att lära sig namnen på barnen man jobbar dagarna i ända med. Självklart behöver man inte kunna namnen på alla skolbarnen och förskolebarnen från andra avdelningar, det ska deras personal ha koll på. Om alla kan en viss del var så tror jag att kläderna oftast hamnar rätt.

förresten på förra dagiset var det nån som pratade om att det finns små namnknappar man kan köpa och bara trycka fast. Det lät väldigt smidigt för vissa plagg, nån som vet nåt om detta??
Nja, om du menar vad jag tror att du menar så är det inte direkt namnknappar, utan små knappar man använder för att fästa namnlappar i tyg med. Tag-it tror jag de heter, vi har sådana och beställde då även vävda namnband som man då sätter fast med de små knapparna. Det är ganska smidigt men ofta är det svårt att hitta ett bra ställe att säta dem tycker jag.

Angående sockor och strumpor så brukar jag bara sy en liten ögla med garn i kanten, och så vet personalen på dagis att strumpor med gul garnstump är R:s. Andra barn har andra färger. Fast det funkar ju så att säga bara just där, men det är väldigt enkelt och bra.

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 967
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 841
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 235
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar