Märkning av kläder på dagis...

Sv: Märkning av kläder på dagis...

Tackar för alla svar! Vi har shoppat vävda band + tagit (eller vad de nu heter), men jag har tittat lite i kläderna som vi har och upptäckt att det finns en hel del lappar där, så det blir nog att köpa en penna också.

Imorgon skall vi till dagiset för första dagen på inskolningen, så då får vi väl höra mer hur de gör på den avdelningen.

Köpte lillkillens första skor igår, eccokängor, eg hiskeligt dyra, men som tur var halvar priset :)

Hur märker ni skor? Skriver på sulan eller?

:bump:

Mina tre börjar också på inskolning i morgon! :bump:

Stackars dagispersonal:angel:

Pojkarna kräver ungefär 10 minuters inskoling medan Elin, som ju är 13 månader nog kräver aaaaaningens mer, speciellt då hon ju inte är så van vid att lämnas bort. Pojkarna har varit på dagis tidigare och har aldrig gråtit en tår vid lämning, inskolningen har gått utmärkt, har känts onödigt att "slösa" två veckor på den, som vi gjort vid de två tillfällena.

Eric var 13 månader första gången han skolades in, kröp faktiskt ännu men dagen efter första dagen så reste han sig upp på dagis och sedan dess har han gått. Inte kan man krypa runt som värsta bebisen när alla andra barnen GÅR!;)

Nästa gång han inskolades var Isaac 13 månader och ERic 2 ½ år och det var precis lika smärtfritt. Det dagiset tjatade öronen av mig om hur bra det gick för mina barn, hur glada de alltid var och hur bra Isaac åt och lite Eric åt men att de var såå olika osv osv.

Det jag tyckte var lite jobbigt var att de liksom lätt favoriserade lille Isaac, han var ju så liten och såååå duktig. Medan vi fick höra att nu har Eric gjort det mot ett annat barn och det och det och....:(

Ska till "nya" dagiset i morgon kl 9 så det ska bli intressant att se hur det går. Det jag mest funderar på är ju hur 17 det är tänkt med bara EN timmes inskolning första dagen? Varför inte ha någon timme till?

Märkning av kläder tycker jag är viktig. Märker dock kläderna själv med penna och då med efternamnet i tvättrådslapparna i kragen eller andra bra lappar som sitter där så är det lättare att hitta. Finns det inga lappar skriver jag på insidan av kragen:o

Skor är svårare att märka tycker jag, ifall man vill sälja dem sedan så är det inte så lätt med ett namn skrivet under hela sulan.

Är det skor som ska knytas kan man sätta en nyckelring med en inplastad lapp i ett av snörhålen, är det knäppes så får man hoppas att det finns något hål någonstans på skon som man kan sätta en ring.

Tillägg: I sånna där tygbitar som ibland sitter bak på skon kan man ju också sätta sån ring, ett annat alternativ är att sätta reflex där med namnet klistrat på insidan av reflexen med en lapp.

Senast ändrad:

Vad är då meningen med att föräldrarna ska märka upp kläderna, om det ändå inte går att hålla reda på varken kläderna eller namnen?

Är märkningen bara till för att föräldrarna ska hitta rätt när de letar?

Vi diskuterade ju om möjligheten att komma ihåg alla efternamn eller inte och varför det var att föredra att märka med förnamn. Därav min kommentar om att det inte alltid handlar om 20 namn. Vilket du verkar ha svårt att ta till dig? Du tyckte att förskollärarna var "lata" om de inte kom ihåg alla efternamn.

den kommentaren var dessutom till enya som tyckte att man kunde kolla igenom 20 par upphängda ytterkläder för att hitta rätt på rätt efternamn. Vilket jag tyckte var ganska mkt jobb.

den kommentaren var dessutom till enya som tyckte att man kunde kolla igenom 20 par upphängda ytterkläder för att hitta rätt på rätt efternamn. Vilket jag tyckte var ganska mkt jobb.

Det tyckte jag inte alls!:eek:

VAR skrev jag så?

Det är inte så in i bombens svårt att lära sig barnens efternamn på den avdelningen man jobbar. Jag har dessutom aldrig sagt att man ska lära sig nya namn genast! Jag menar bara att det faktiskt inte är svårt att lära namnen.

Dessutom är det säkert en del som märker med förnamnet och då är det uteslutet att mina barns kläder märkta med efternamn skulle tillhöra någon av dem.

Dessutom igen, så kan man ju när man hjälper på barnen kläderna kasta en blick på lappen i kragen, många gånger står namnet synligt utan att man behöver vända och vrida på lappen eller plagget för att se det. Och då kommer hjärna att koppla ihop att det står Elin på lappen ovanför krokarna och Isaksson i kläderna.

Och om det nu skulle vara så svårt att ens lära sig något efternamn så kan man lägga plagget i fyndlådan och be föräldrarna glo där i oftare för att man inte vill bry sig om att lära sig namn.

Har du lika svårt för att komma i håg förnamnen?

Jag vägrar märka med förnamn då mina barn ärver kläder av varandra och andra, det är inget jag vill skylta med vare sig inför förskolepersonal eller för andra föräldrar! Det har de inte med att göra helt enkelt! ( Det är sällan kläder som andra har skrivit sitt namn i så det syns inte alls så tydligt att kläderna är ärvda)

Och för att göra det ännu svårare har dottern kläder märkta med ett annat efternamn än sitt eget:angel: Pojkarna hette annat förut.... Jag ska dock ändra i de kläderna - enbart för personalens skull!

sorry fel av mig även det var det Mino som tyckte men det jag svarade dig på var att det kan finnas fler barn på samma ställe. Dvs att bara efternamn kan vara krångligt. Barnen på sin egen avdelning kan man helt klart men när skolan/förskolan har många gemensamma utrymmen som på mitt jobb ex rörelse med omklädningsrum samt utegård som delas av alla så blir efternamn väldigt krångligt.

Jag kan namnen på alla på skolan (ca 140 barn) samt deras småsyskon samt alla barn över 4 år i förskolan men väldigt få efternamn. Dessa hör jag ALDRIG mer än på de 23 stycken som faktiskt går i min skolgrupp. Förstår du varför jag föredrar förnamn på kläderna?

Sedan har jag inga större problem om det råkar stå William istället för Felix (som ärvt tröjan) då jag oftast har koll på småsyskon och ser att tröjan aldrig skulle passa William.

Jo jag kan visst efternamn :) På alla som heter Likadant dvs alla Juliorna och alla williams! De heter av ngn anledning aldrig sitt namn utan det sitter som ihop Johan G, Julia Se osv...

Senast ändrad:

dvs kläder som ligger PÅ själva avdelningen är sällan några bekymmer MEN kläder som ligger kvar i omklädningsrummet/snicken/ataljen/biblioteket/matsalen/utegården är krångliga med efternamn... Jag hittar igen förnamn men INTE efternamn då jag aldrig hör dem på barn som inte tillhör min grupp. Jag har dessutom väldigt lätt för namn men vilken 4-åring presenterar sig med sitt hela namn när man frågar vad de heter i vanliga fall?

Det tyckte jag inte alls!:eek:

Jag vägrar märka med förnamn då mina barn ärver kläder av varandra och andra, det är inget jag vill skylta med vare sig inför förskolepersonal eller för andra föräldrar! Det har de inte med att göra helt enkelt! ( Det är sällan kläder som andra har skrivit sitt namn i så det syns inte alls så tydligt att kläderna är ärvda)

Helt OT - men vad är det för farligt med ärvda kläder??? Kan säga att nästan alla barn med syskon på min skola ärver kläder av varandra inklusive skridskor/skidor mm. Tycker det är ett sunt sätt att värna om vår miljö och sin egen ekonomi att återanvända. Varför slösa på resurser bara för att? Tycker snarare det är idiotiskt att inte låta kläder mm gå i arv.

Jag har hela tiden pratat om kläderna som ligger PÅ avdelningarna. Att det kan var svårt att komma i håg andras efternamn från andra avdelningar förstår ju även jag, men om man nu kan efternamnen på "sina" barn och vet att just det plagget tillhör inte min avdelning, så kan man ju lämna det vidare till nästa avdelning, svårare än så är det inte. Ett annat alternativ är väl att lägga plagget i "personalrummet" om ni nu har det, eller på ett ställe dit bara personal kommer och låta det ligga där en tid eller nåt.

Nu heter mina barn Eric, Isaac och Elin. På dagiset jag städar finns två Elin, en Erik, två Liam, tre Emma osv, hur håller du isär deras kläder om de märks med förnamn bara?

Plagg jag inte vet vem de tillhör hamnar i upphittat lådan där får föräldrarna själva leta. Kläder som är märkta hyfsat smart hittar jag tillbaka med. Elin E, Erik I osv underlättar om man heter samma som alla andra.

Helt OT - men vad är det för farligt med ärvda kläder??? Kan säga att nästan alla barn med syskon på min skola ärver kläder av varandra inklusive skridskor/skidor mm. Tycker det är ett sunt sätt att värna om vår miljö och sin egen ekonomi att återanvända. Varför slösa på resurser bara för att? Tycker snarare det är idiotiskt att inte låta kläder mm gå i arv.

Visst är det, du har alldeles rätt! Men jag är så in i helsikes trött på kommentarer jag fått av andra, för att mina barn ärver kläder. Då menar jag inte kommentarer som "Wow vad bra, så slösar vi inte så mycket på vår natur", en sådan kommenatar har jag aldrig fått höra utan det är snarare så att jag fått veta hur fattigt det är att inte köpa egna kläder och vet du hemskt det är att bara köpa kläder från HM och Lindex? :eek: Jag borde skämmas.....:mad:

Min personliga åsikt är att ärva kläder är bra, för ofta är kläderna inte speciellt slitna, och även om de är det så är de ju bra dagiskläder med tanke på att det kan komma fläckar och så på kläderna där.

Nu har jag faktiskt en fråga också, har en del kläder som fått hål, tex på tröjärmen eller vid en söm och liknande, hur ser personal på att man har sådan kläder som extrakläder? Jag är inte så bra på att sy :o

Mamma har hela mitt liv tjatat om hur viktigt det är att ha hela och rena kläder, men det tar ju emot att slänga en tröja som är två månader gammal och inte sliten för att det är hål på den....

Men det jag försöker påpeka är att kläder inte bara glöms på avdelningen utan även på andra ställen ex har vi gemensam stängnings/öppningsavdelning för alla barn för att kunna ha mkt personal när det är mkt barn. Där glöms en hel del kläder.

DÄRFÖR är det bra att inte bara ha förnamn. Förstår du vad jag är ute efter? Att bara märka med efternamn kan göra det krångligt. Men har du dina barn på enavdelningsförskola är det ju en helt annan sak. Så ser inte min arbetsplats ut och det är utifrån den jag försöker beskriva vad JAG tycker som personal är lättast.

TIllsynno och sist är det ju för er egen skull ni märker kläder - det drabbar inte mig om era kläder försvinner om jag ska vara krass? Det är ju för att vi ska kunna lämna tillbaka era kläder som vi hittar på huset som vi vill att de ska vara märkta. Skulle vi göra det enkelt för oss skulle vi ju bara lägga allt i en stor uppsamlad tunna och be er titta där och ingen behöver märka ngt?

Förnamn då fler i personalen kan förnamn på fler barn än vad de kan efternamn.

Senast ändrad:

Jag tycker personligen det är värre med barn som kommer som prinsessor och eller prinsar i värsta finstassen så de knappt kan leka ute.

Så länge ett litet hål är där så gör det då inte mig ngt. (är själv helt värdelös på sy kan ju ha med det att göra).

Kläder är till för att användas och om de blir smutsiga och eller lite trasiga har barnet ifråga förhoppningsvis kul!

Visst är det, du har alldeles rätt! Men jag är så in i helsikes trött på kommentarer jag fått av andra, för att mina barn ärver kläder. Då menar jag inte kommentarer som "Wow vad bra, så slösar vi inte så mycket på vår natur", en sådan kommenatar har jag aldrig fått höra utan det är snarare så att jag fått veta hur fattigt det är att inte köpa egna kläder och vet du hemskt det är att bara köpa kläder från HM och Lindex? :eek: Jag borde skämmas.....:mad:

:confused: Stackars människor som är så trångsynta. Kan själv bli helt mörkrädd när jag läser på blocket. Sambon hittade en annons med babykläder som såldes alltihopa aldrig använt då det inte blev en pojke. JÄTTEFINA nallepuh kläder i gult, grönt och blått. Varför skulle inte en flicka kunna ha dem?

jag kan tänka mig vilka kommentarer jag lär få då om några månader - känns hyfsat onödigt att köpa dyra POP-kläder till min baby som kanske ska ha dem i några månader? Slitaget lär ju vara enormt för en stillaliggande bebis. :rofl: Hoppas på att få ärva kläder av vänner alt. köpa billigare. Då handlar det inte bara om ekonomi för min del utan att även få till ett tankesätt. Gjorde ett test häromdagen där det stod att jag just nu med mitt levnadssätt använde 7 JORDKLOTS resurser för att leva. :eek:

Ingenstans där jag har jobbat har någon personal brytt sig om att barnen har ärvda kläder.

Själv skriver jag för och efternamn och stryker över förnamnet när lillebror fått ärva storasysters kläder. Jag har aldrig fått konstiga blickar från förskolepersonalen.

Den enda gången jag och annan personal har reagerat över barns kläder var en familj där föräldrarna köpte i princip allt på second hand. Dock köpte de strumpor där resåren gått åt pipan, kläder som blivit noppiga och fula och som hade sin storhetstid på 70-90-talet. Inte hade barnen alltid rätt storlekar heller....

Där hade nog snålheten tagit över...(Och nej, de märkte inte alltid sina kläder, men där kunde vi personal alltid hitta rätt eftersom det inte fanns något barn som kläder som deras:o)

Men jag förstår inte varför det är så svårt att lägga kläderna man inte vet vems är i en låda dit föräldrarna tittar?

Som förälder har man koll och fattas något plagg kikar man ju där, antingen på avdelningen eller där man lämnade eller hämtade.

Den enda gången jag och annan personal har reagerat över barns kläder var en familj där föräldrarna köpte i princip allt på second hand. Dock köpte de strumpor där resåren gått åt pipan, kläder som blivit noppiga och fula och som hade sin storhetstid på 70-90-talet. Inte hade barnen alltid rätt storlekar heller....

Där hade nog snålheten tagit över...(Och nej, de märkte inte alltid sina kläder, men där kunde vi personal alltid hitta rätt eftersom det inte fanns något barn som kläder som deras:o)

Jag har märkt att klädsmaken är ganska udda. Tittar man på dagiset där jag städar så har de flesta barnen kläder som jag absolut inte gillar att ha på mina. Men jag har insett att det är nog det som kallas dagiskläder....

Jag menar då att barnen har rena, hela och "moderna" kläder på sig när de kommer, men i extrakläderna ligger kläder som kan vara lite noppiga, något hål på eller en fläck som inte är så stor.

Och givetvis strumpor som är hela och inte åker av i varje steg!:rofl:

Det är absolut inget problem - men tanken med att märka kläderna är väl att slippa lådan? Vet av erfarenhet att inte så många tittar där tyvärr. Varannan månad sänker vi mängder med kläder till UNF.

Därför tycker jag att det är lättare att hitta igen ägaren till kläderna via förnamn än efternamn.

Lådan används flitigt för omärkta kläder men om de är märkta ska de väl helst inte behöva gå dit?

Ingenstans där jag har jobbat har någon personal brytt sig om att barnen har ärvda kläder.

Själv skriver jag för och efternamn och stryker över förnamnet när lillebror fått ärva storasysters kläder. Jag har aldrig fått konstiga blickar från förskolepersonalen.

Det är inte dagispersonal jag menar utan folk i min närhet.

Därför föredrar jag att inte skylta med det, så slipper jag förstå-sig-påare.

.

Och givetvis strumpor som är hela och inte åker av i varje steg!:rofl:

fast jag tror att det bor ett socktroll i barns strumpor. FInns det något barn under 10 år som GILLAR strumpor??? Så fort man får en chans åker de av :) Oavsett om golvet är smutsigt, golvkallt et c.

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 967
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 841
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 235
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar