Sv: Märkning av kläder på dagis...
Men du, nu när jag stoppar in mina tre barn på samma avdelning på dagis så räknar jag med att personalen faktiskt har koll på vårt efternamn, även om det är vanligare. Så enormt svårt är det inte att lära sig namnen på barnen man jobbar dagarna i ända med.
Det är knöligt i början faktiskt. Vart någonstans på en förskola så ser du ett efternamn? Hos oss har vi inte efternamn i hallen, inte på schema, inte vid upprop etc etc. Enda stället jag kommer i kontakt med barnens efternamn är när jag läser deras hälsodeklarationer. Det gör jag först. Kollar efter allergier, sen använder jag hälsodeklarationerna om jag måste ringa efter någon förälder. Det är jätteviktigt att de är sorterade efter barnens förnamn så att man hittar dem snabbt om det behövs. De sorteras aldrig efter efternamn.
Så de första man lär sig är ju de som man ringer hem ofta. Hälsodeklarationerna ska stå inlåsta i ett skåp, det är ingen litteratur man ska sitta och snoka i för skoj skull. Sen lägger jag hellre ned min tid på att göra något med barnen än att sitta och memorera deras efternamn från en hälsodeklaration. Man måste ju fundera på vad som är mitt viktigaste uppdrag. Jag sätter barnen främst och ger dem den tid jag har så mycket som jag bara kan.
Sen lär man sig efternamn om föräldrarna t.ex. är föräldrarespresentanter, skriver på protokoll etc. De andra namnen kommer lite pö om pö. Roligt är de ju när de blir lite äldre och kommer i perioden när de presenterat sig med både för- och efternamn och alla sina mellanamn
Jag tror att de flesta kommer i det stadiet!
Så att jag ska kunna alla efternamn på alla nya barn när vi drar igång på hösten är inte alls så himla självklart. Man måste räkna med att det kan bli lite misstag då. Allt är inte så himla självklart.
De var även därför jag skrev att har man syskon så är det givetvis lättare med de yngre syskonen. Men det äldsta syskonet hade ingen före...
Men känner igen kläder gör jag. Är det 50-60 barn så vet jag på våren vem handskar det är oavsett avdelning utan att jag behöver läsa i dem. Men på hösten kan jag det inte. Tyvärr. Jag har en kollega som kan lukta på kläderna och avgöra vems kläder det är
(Men hon behöver också några månader på sig, hon kan det inte samma dag som alla börjar)