Märklig rasblanding

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare anvandarnamn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 163
  • Visningar Visningar 14 582
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Märklig rasblanding

Utöver ordet "Jämbull" och att valparna är av en minst sagt extrem blandning, verkar ändå säljaren vara en ganska vettig människa, men bra krav och tydlig information som berättar att hundarna kommer att kräva mycket stimulans.

Men ändå.

Ja, eller så ordbajsar han bara för att få sålt valparna?

KL

Ska dom användas till jakt? Det verkar ju som att han tror att dom klarar sig mot vargar, vilket jag har mycket svårt att tro...

Han var lite otydlig i sin text.

de var ju då gudomligt söta, men vad i hela fridens namn ska man göra med dem? jakt känns något otroligt, och vad är detta prat om vargar hit och dit?
annonstexten i sig känns rätt seriöst utformad, men... ser framför mig hur valparna börjar närma sig halvåret och han fortfarande har 7-8 osålda.... slumpa bort? (mer än han redan gör...)

Jag förstår inte riktigt vad det ska bli av hundarna? Ambull som vallande och "vargätande" boskapshund (hm?) och så jämthund på det som driver och ställer älg. Ska hunden valla in älgarna på gården....? Kräver stimulans, jo jag tackar jag.

Det var nog en av de konstigaste korsningarna jag hört talas om. Enda "vitsen" med den låter som man ville ha fram coola hundar. Eller nåt...

Knäppgök säger jag bara.

Har några ytligt bekanta som fick en tjuvparning mellan vorsteh och bullmastiff, inte helt lyckat. Att då planera en sån här kull säger väl mest att man inte vet så mycket om varken hundar eller jakt.

På vilket sätt verkar de här mer oseriöst än andra blandraser?
Jag tycker tvärtom att kenneln verkar mycket seriös, 5 led stamtavla på båda avelsdjuren, 12 veckor innan leverans till skillnad mot andra som knappt håller 8 veckor, matchning ägare/djur osv.

Ursprungligen postat av vallhund Visa inlägg
Tror nog mer på det! Har skickat länken till Andreas på Blocky Bulldogs.
Som svarar:

Ursprungligen postat av andreasAB
Så jävla bra koll med, en bulldog som beter sig så i en jakt situation skjuts nog innan den kommer ut ur skogen. Ställande bulldog, idiot!

Vad menar han är dåligt?
Jagar man vildsvin med hund så kräver det att man har en hund som pallar det med, men jag förstår inte på vilket sätt Andreas vill att hunden istället ska agera om svinet inte låter sig drivas, då vill man ha en hund som kan ställa och undvika kontakt(eftersom catching är förbjudet) eller?

Jag tycker tvärtom att kenneln verkar mycket seriös, 5 led stamtavla på båda avelsdjuren, 12 veckor innan leverans till skillnad mot andra som knappt håller 8 veckor, matchning ägare/djur osv.

Men konstigt nog står det inte ett smack om hälsotester på föräldrarna? Brukar vara något man uppmärksammar på i annonsen om man är seriös och har kollat igenom sina avelsdjur ordentligt.

Allt seriöst "kenneln" uppvisar raseras direkt när den vanvettiga korsningen presenteras.

KL
Och varför i hela friden ska dom, som det verkar, behålla tre valpar själva?

Jag funderade också på det och jag tror det är avelsutvärdering och fortsatt avel. Dom har valparna ett tag, börjar jaga in dom och behåller dom bästa/mest lovande. Så gör ju vissa renrasuppfödare som vill ställa ut. Dom behåller valparna tilsl dom är ca 6-8 mån och sedan säljer dom den som nog går sämst i vänstervarv efter deras mått mätt.

Men konstigt nog står det inte ett smack om hälsotester på föräldrarna? Brukar vara något man uppmärksammar på i annonsen om man är seriös och har kollat igenom sina avelsdjur ordentligt.

Där har du en bra poäng!
Å andra sidan så finns det många som inte har hälsotestat eller väljer att inte redovisa resultat från mindre lyckade djur.
Det står ju köparen fritt att fråga naturligtvis.

Allt seriöst "kenneln" uppvisar raseras direkt när den vanvettiga korsningen presenteras.

KL
Och varför i hela friden ska dom, som det verkar, behålla tre valpar själva?

Ja det kan ju finnas en hel del orsaker till att de håller tre...
Redan bokad av andra köpare, träna upp och sälja utbildade, använda i egen jakt eller som tidigare sa utvärdera aveln.

Ja korsningen är väl inte vanlig men alla raser har varit blandningar från början så man ska nog inte vara så snabb med sin kritik när man inte vet resultatet(mig själv inkluderad!)...och det finns ju betydligt märkligare korsningar.
det pågår tydligen en debatt ang vilka hundar som passar till vildsvinsjakt och vilka som inte gör det och hur svinen ska jagas vad jag har förstått och det verkar ju som om denna uppfödare försöker skapa en lämplig hund för detta ändamål och att han dessutom tänkt på vargproblem i samband med jakt, hur det kommer att fungera får man väl aldrig veta gissar jag:crazy:

Jag tycker att han i annonsen låter väldigt seriös om bra hem och verkar noga. Dock kanske man blir lurad utav det han skriver, inte vet jag. Skulle vilja veta mer om föräldrarna.
Finns många blandraser, tycker de ser fina ut, dock inte den första, den ser inte ut som de andra på något sätt...
Hade jag varit intresserad så kanske det hade varit något. Dock inget intresse av raserna.

Jagar man vildsvin med hund så kräver det att man har en hund som pallar det med, men jag förstår inte på vilket sätt Andreas vill att hunden istället ska agera om svinet inte låter sig drivas, då vill man ha en hund som kan ställa och undvika kontakt

Why mess with perfection?

Jämten (som de flesta ställande raser) är ju i regel en mkt duglig ställande vildsvinshund om den jagas in på gris, så varför vill man förstöra det med att avla in bulldog :confused: Var är det seriösa?

:cool:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 163
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 167
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundhälsa Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
7 083
Senast: Lazio
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 238
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈