Märklig och kanske känslig fråga

Sv: Märklig och kanske känslig fråga

Men herrejösses vilken reaktion!

Jag vill börja med att fråga Oldie varför din reaktion är så stark? Har du råkat ut för något själv? Att ta i med svordomar på en gång sådär är väl inte helt ok?
Jag vill även kolla om TS är jag? För jag är inte en hon sist jag kollade iaf...
Att anta att jag är hans ex som piskar upp en hatstämning är ju rätt intressant det med, är det något du vill prata om där med?

Nåja, alla reagerar väl olika antar jag, men jag skulle uppskatta avsaknad av svordomar i "min" tråd i fortsättningen. Allt jag gjorde var att ställa en fråga.

Det är vansinnigt svårt att förmedla en magkänsla man har i en kort text sådär. De av er som vet vem och vad jag är vet att jag har bra instinkter när det gäller folk och jag vet att det är _något_ fel där. Mannen i fråga har andra beteenden och saker för sig som tillsammans bara fick mig att tänka till.
Men det kan lika gärna vara separationen eller något annat som spökar hos honom.

Självklart så kommer jag inte anmäla det om jag inte har något konkret att gå på, det är befängt att tro något annat. Det jag hade tänkt snarare var väl mest att ta upp det med honom och se hur han reagerar. Nu tror jag inte att det är något sexuellt över det hela men han kanske ska tänka lite på hur och vart han säger saker så att ingen som är lite mindre eftertänksam rusar iväg och ställer till det. Folk är folk och ser spöken överallt...

Hade jag haft "bevis" så hade jag inte tvekat att anmäla på en gång, då hade jag inte fört den här konversationen...

Jag vill inte gå in på för mycket detaljer om dels familjen eller vad som händer där eftersom det med största sannolikhet finns människor här som kan känna dem och det vore väl inte en hjälp för deras redan stökiga situation. Men som en del sade i tråden, det finns mer saker som jag inte vill/kan berätta här som säkert har med dotterns osäkra beteende att göra.

Men hennes ögon säger att hon inte mår bra, alls.

Jag överväger att ta den emotionella smällen och ställa modern mot väggen och reda ut de saker som hon och jag inte ser "eye to eye" om och se om hon ens är medveten om att dottern inte mår bra. Jag är tveksam.

Till er andra som har bidragit till tråden så vill jag tacka för era tankar och åsikter. Det är alltid bra att kolla med andra innan man härjar iväg om saker. (Har jag lärt mig på ålderns höst) ;)

Det jag hade tänkt snarare var väl mest att ta upp det med honom och se hur han reagerar.
--------------------------------------------------------
Jag överväger att ta den emotionella smällen och ställa modern mot väggen och reda ut de saker som hon och jag inte ser "eye to eye" om och se om hon ens är medveten om att dottern inte mår bra.

Du, jag tänker såhär när jag ser vad du skriver härovan: mitt tips är att helt enkelt ta upp med pappan och/eller mamman och beskriva vad du ser. Det du ser är en flicka som tycks må dåligt. Och det är just det du kan ta upp med dem. "Hur är det med Märta? Jag tycker mig se att hon inte verkar må bra, eftersom hon...." Förklara vilket beteende hos dottern det är som gör att du tror att hon mår dåligt. Och; erbjud att vara stöd och hjälp i den mån du kan (kanske hjälp praktiskt; om flickan kan vara hos dig någon gång eller om de vill ha hjälp med att kontakta rätt instans för att ge henne stöd, eller om de själva behöver "prata av sig" med dig. Till exempel)

Börjar du andas om misstankar om övergrepp eller "dåligt föräldraskap" så finns ju risken att dörren för dig stängs totalt! Kanske får du bara ett "det är bara bra, hon är lite nere pga separationen bara" eller "vi tar hand om henne. Oroa dig inte för det du." till svar. Då får du kanske nöja dig där.

OM det skulle finnas övergrepp kommer de ju knappast säga just DET, men du kanske kan få mer inblick och på så vis hjälpa flickan ifall nu det allra värsta skulle vara fallet.

Jag skulle säga att om du tror att barnet mår dåligt finns det skäl att kontakta soc för det kan ju hända att familjen behöver extra stöd. Det är tufft med separation, både för barn och vuxna.

Däremot tycker jag att det du beskriver, pappa badar med barn, låter helt normalt men du känner ju människorna och har antagligen en helhetsbild som vi alla här saknar.

Så mitt svar är, om du tror att barnet far illa (av vilket skäl som helst) kan du kontakta soc och dela med dig av din oro.

Det är så mycket som kan röra sig i huvudet på ett barn under en sådan stress-situation som en separation faktiskt är.
Jag säger absolut inte att pappan är pedofil, men jag kan också säga att om nu TS är en man och pappan SKULLE vara pedofil så kunde han mkt väl gjort uttalandet för att sondera terrängen så att säga. För att se om man var på samma våglängd.

Jag hoppas att det löser sig till det bästa för flickan och jag tror som någon annan här sa att prata med föräldrarna/en förälder om att du märkt att flickan inte verkar må bra och om det är något de tänkt på? Kanske de öppnar ögonen då om det nu är separationen eller annat som spökar och de bara inte ser att hon mår dåligt för de har så fullt upp med sitt eget. Annars OM det nu skulle vara något fuffens på gång så kanske pappan känner att han har ögonen på sig och upphör med ev. beteende?

Och sen en fråga till Oldie om varför du blir så otroligt upprörd av detta som väl inte alls rör något angående NORMALA föräldrar? Detta handlade om en fråga om en situation som kan ha uppkommit där föräldern kanske inte alls är normal.
Jag är dessutom en sån där fruktansvärd exfru som inte låter mitt ex träffa vårt barn...Det finns faktiskt situationer där det är bäst att barnet INTE träffar en förälder oavsett om det är mamman och pappan. Och efter 2 års terapi på BUP och hon fortfarande går 1 gång i veckan så tror jag inte man kan se på henne allt hon varit igenom om man bara tittar på henne. Det kunde man innan, och man kan det fortfarande om hon plötsligt kommer på tanken att pappa kanske kommer ut ur fängelset om några år...

Helt OT, ursäkta TS, men allt är inte som det ser ut och jag tycker inte att man ska bli anklagad för att vara ett ex som försöker piska upp stämningen (helt anonymt på ett forum f.ö) bara för att man har en fråga om hur en pappa behandlar sin dotter.

Jag säger absolut inte att pappan är pedofil, men jag kan också säga att om nu TS är en man och pappan SKULLE vara pedofil så kunde han mkt väl gjort uttalandet för att sondera terrängen så att säga. För att se om man var på samma våglängd.

Smart tänkt! Så kan det förstås vara. Men det kan lika gärna vara så att han vill berätta att han är en bra pappa som har en nära relation till sitt barn. Svårt att gissa nåt.

Frågan är vad som händer ifall TS tar sig ett snack med pappan. Om han faktiskt har en osund relation till sitt barn - finns det inte risk att han bara lär sig att dölja det bättre?

Jag tycker inte det är särskilt konstigt.

Jag badade med pappa länge, och smög in och la mig i hans säng på natten tills jag var 11år. :o Mina föräldrar hade skilda sängar, så det var verkligen pappa jag kröp ner till, och inte "mamma bredvid pappa".

Utifrån vad du skriver i tråden så skulle jag inte reagera nämnvärt, men eftersom jag inte vet hela historien så kan jag ju enbart utgå från tråden.

Frågan är vad som händer ifall TS tar sig ett snack med pappan. Om han faktiskt har en osund relation till sitt barn - finns det inte risk att han bara lär sig att dölja det bättre?

Precis! Och därför är det nog smart att INTE börja ifrågasätta relationen utan (som jag skrev ovan) säga vad man SER (att barnet mår dåligt). Men; å andra sidan; om personen inser/vet att barnets dåliga mående har att göra med en själv som förälder; att man begår övergrepp så blir väl svaren undvikande ändå.

Precis! Och därför är det nog smart att INTE börja ifrågasätta relationen utan (som jag skrev ovan) säga vad man SER (att barnet mår dåligt). Men; å andra sidan; om personen inser/vet att barnets dåliga mående har att göra med en själv som förälder; att man begår övergrepp så blir väl svaren undvikande ändå.

Ja, det kan ju ändå få samma effekt; att pappan blir försiktigare utåt.

Det här är en så svår fråga, och samtidigt viktig, så jag hade nog rådfrågat någon riktig kunnig person, nån som vet hur man bör handla när man har en magkänsla men inga som helst bevis. Vilket handlande man än väljer, så får det följder. Eftersom det är ett barn inblandat, som kanske/eventuellt far illa, är det viktigt att man gör rätt val.

Det är brottsligt att ange andra utan gott stöd för sin misstanke. Och tur är väl det, om folk resonerar som du gör - bättre att anmäla några gånger för mycket än för lite, varför inte fylla i en blankett och lufta sina fördomar lite. :crazy:

Det är det väl inte? Vad har du för stöd för det?

Däremot är det brottsligt att LJUGA om något för att backa upp sin anmälan. Men att gå till polis, eller som i detta fall, socialtjänsten och berätta något sanningsenligt och ärligt är väl aldrig fel? Det är ju trots allt upp till myndigheten i fråga att bedöma om man skall välja att utreda frågan och sedan att faktiskt göra en utredning och komma fram till ett resultat.

Oldie, hur och i vilket syfte menar du att TS vill piska upp stämningen mot sitt ex??? H*n har inte namngivit någon, h*n har inte på något sätt gett ledtrådar om vem det är och inte tusan bryr sig en domstol om stämningen på ett internetforum? Så, vad menar du egentligen???

Jag tycker du tar skrämmande lätt på vad det faktiskt innebär om socialtjänsten börjar ställa frågor om sexuella övergrepp. I mångas ögon är det allt som krävs för att döma föräldern, i det här fallet pappan.

Det kanske också måste vägas mot det lidande barnet utsätts för OM ts i detta fall skulle ha rätt i sina aningar. Vems lidande skall vi gambla om? Förälderns eller barnets?

Om ni läser vad Quick skrivit så inser ni att h*n har erfarenhet av det lidande barnet kan få gå igenom.

Det är en förbaskat svår avvägning. Det finns ju få saker som är så goa som att bada med ungar, söta små rumpor, gropiga lår på småbarn, massor med små rara tår som guppar på vattenytan, glada ögon när ungen lärt sig "koka kaffe" och gud vet allt. Självklart skall föräldrar få göra allt mysigt med sina barn utan att bli misstänkta för pedofili!

Fast om det finns andra misstankar också, en mängd små indicier så skulle jag nog anmäla ändå. Bara för att i vart fall ha försökt att hjälpa barnet. Föräldern får stå ut med misstänkliggörandet för att försöka rädda ett barn som KANSKE behöver räddas.

Sedan är det ju upp till socialtjänsten att utreda om det verkligen föreligger missförhållanden eller inte.

Det är det väl inte? Vad har du för stöd för det?
Däremot är det brottsligt att LJUGA om något för att backa upp sin anmälan.

Hur kan man polisanmäla någon för ett brott som man inte har bevittnat, och samtidigt vara sanningsenlig? Hade jag blivit polisanmäld och uthängd för att någon hade "haft en känsla" om mig hade jag stämt den personen blå och gul för förtal!

Senast ändrad:

Fast om det finns andra misstankar också, en mängd små indicier så skulle jag nog anmäla ändå. Bara för att i vart fall ha försökt att hjälpa barnet. Föräldern får stå ut med misstänkliggörandet för att försöka rädda ett barn som KANSKE behöver räddas.

Och vilka små indicier skulle det vara? Skulle du vilja att andra gjorde så mot dig, utan att ha en minsta aning om ditt förhållande till dina barn?

Hur kan man polisanmäla någon för ett brott som man inte har bevittnat, och samtidigt vara sanningsenlig? Hade jag blivit polisanmäld och uthängd för att någon hade "haft en känsla" om mig hade jag stämt den personen blå och gul för förtal!

Fast jag fattar inte? Jag kanske har läst slarvigt, men talades det om polisanmälan? Jag trodde att det var kontakt med soc man tar om man har några misstankar om att ett barn far illa?
Och då är det i och för sig en anmälan; en anmälan till de sociala myndigheterna som säger att "Jag har en känsla av att...". Och sen utreder ju soc saken. Det är ju inte så att de kan slänga någon i fängelse eller ta in för polisförhör på enbart misstankar. Tackolov.

Att göra anmälan utan att bevittna ett brott är ju fullt möjligt vid alla möjliga tillfällen. Jag kan anmäla på att en person berättar för mig att denne blivit våldtagen eller att en person berättar att denne blivit misshandlad. Om offret däremot sen nekar så är det ju svårt för polisen att gå vidare.

Hur kan man polisanmäla någon för ett brott som man inte har bevittnat, och samtidigt vara sanningsenlig?

Den sanning man presenterar är ju just den sanning man "har". Det vill säga "Jag misstänker att.... därför att....". Och sen är det ju upp till myndigheten att avgöra om den misstanken är något som bör kollas upp eller inte.

Och vilka små indicier skulle det vara? Skulle du vilja att andra gjorde så mot dig, utan att ha en minsta aning om ditt förhållande till dina barn?

Säg att man misstänker att någon slår sitt barn. Indicierna som skulle kunna finnas skulle t ex vara att barnet säger "mamma/pappa slår mig", att barnet verkar skada sig ovanligt mycket/ofta, att barnet verkar ovanligt skyggt, att barnet reagerar konstigt när/om någon blir arg eller upprörd i dess närhet (t ex gömmer sig under ett bord, blir apatisk och okontaktbar eller dylikt). Indicierna kan bero på annat, men det är ju inte helt otroligt att man drar slutsatsen att något i alla fall är fel därhemma?

Indicier för att tro att någon förgriper sig sexuellt på sitt barn kan ju vara allt möjligt. Här finns några exempel på hur barn kan reagera på sexuella övergrepp: http://web4health.info/sv/answers/sex-abuse-effects.htm . Som det står kan sådana reaktioner också bero på helt andra trauman. Men i regel finns alltså något slags trauma i bakgrunden. Om man ser ett barn med dessa reaktioner och dessutom får en känsla av att en person i dess närhet verkar ha en relation till barnet som inte verkar helt "frisk" så bör man väl reagera?

Nu förstår jag att du blir upprörd. Att gå till polisen och påstå att någon har gjort något brottsligt, bara för att man tror det, är försås helt fel.

Att ringa ett samtal till soc är en helt annan sak. Det är vi enligt lag skyldiga att göra, vid misstanke om att barn far illa. Men då ska vi förstås berätta exakt hur vi tror, gissar och misstänker. Alltså inte formulera en färdig dom.

Den sanning man presenterar är ju just den sanning man "har". Det vill säga "Jag misstänker att.... därför att....". Och sen är det ju upp till myndigheten att avgöra om den misstanken är något som bör kollas upp eller inte.

Då bör man nog vända sig till någon annan instans än polisen först. Det är en otäck utveckling om människor tycker sig ha rätt att utsätta andra för enorma kränkningar om de inte har betydligt mer än så på fötterna. Vi talar ändå MYCKET grova anklagelser och brottsmisstankar.

Indicier för att tro att någon förgriper sig sexuellt på sitt barn kan ju vara allt möjligt. Här finns några exempel på hur barn kan reagera på sexuella övergrepp: http://web4health.info/sv/answers/sex-abuse-effects.htm . Som det står kan sådana reaktioner också bero på helt andra trauman. Men i regel finns alltså något slags trauma i bakgrunden. Om man ser ett barn med dessa reaktioner och dessutom får en känsla av att en person i dess närhet verkar ha en relation till barnet som inte verkar helt "frisk" så bör man väl reagera?

Ja, men hur hade du velat att andra skulle reagera om det var ditt barn? Och traumat inte var orsakat av dig? Visst hade du velat att någon frågade dig först? (jag bara spekulerar här)

Senast ändrad:

Att göra anmälan utan att bevittna ett brott är ju fullt möjligt vid alla möjliga tillfällen. Jag kan anmäla på att en person berättar för mig att denne blivit våldtagen eller att en person berättar att denne blivit misshandlad. Om offret däremot sen nekar så är det ju svårt för polisen att gå vidare.

Ja, men det är stor skillnad - då finns det ju uppenbarligen vittnen till ett brott.

I TS fall finns inget mer än en "känsla". Rätt eller fel, men det räcker inte.

Jag tror alla former av anmälningar har berörts i tråden, men soc verkar ju som ett lämpligare alternativ. (men, som jag skrivit tidigare, även där är det ju bra om det finns handfasta saker att gå på - det kan göra mer skada än nytta att skicka in myndigheter utan att veta mer).

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 899
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 215
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 351
Senast: cassiopeja
·
Relationer Jag har sedan ett år tillbaka träffat en man, han är ca 10 år äldre och han är egentligen mycket av det jag inte alls letade efter hos...
2 3
Svar
50
· Visningar
14 258
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar