"Mardrömsrasen" eller ingen?

Nej. Ingen hund jag inte vill ha. Mardrömshunden är inte en hund jag tänker är dålig generellt utan en hund jag inte alls kan ge vad den söker. Då är jag hellre utan hund för annars hade det blivit en jobbig vardag för oss alla.

Precis så resonerar jag också. Det skulle vara en mardröm för mig att ha en pipande aktivitetsknarkare. För att inte tala om att det skulle vara en mardröm för hunden. Jag skulle överhuvudtaget inte vilja ha en hund som jag kände var för mycket för mig - vare sig det gäller aktivering eller det mentala. Tusen gånger hellre då en mops eller en cavalier.

Jag vill inte vara utan hund PUNKT. Dessutom finns det inte direkt någon mardrömsras för mig utan mardrömmen är att få en sjuk hund oavsett ras, vissa raser är väldigt osunda men tror också att de även i dessa raser går att hitta uppfödare vars prio är friska hundar före utställningsmeriter. För tillfället har jag två väldigt olika hundar hemma, en som kan leva som soffpotatis och en arbetsnarkoman (och en som blir lite mittemellan hoppas jag) och jag älskar bägge två. Efter att ha haft kontakt och växt upp och även ägt ett stort antal varierande raser såsom papillion, schäfer, eng. bulldog, munsterländer, collie, jack russel, spaniels, dvärgpinscher och varierande blandningar av spanieltyp, dobermantyp och nu senast liten sällskapshundtyp och mas och corgi så kan jag säga att alla hundar har sin egen charm.
För min del så försöker jag anpassa mig efter mina hundars behov, därför jag stövlar runt på brukshundsklubben nu på lydnadskurs med Nessie vilket jag inte hade kunnat föreställa mig för nåt år sen att jag skulle göra :o (enligt rasbeskrivningen så är corgis aktiva sällskapshundar, Nessie är mer arbetande hund som kan tänka sig att bli klappad på ibland..). Alternativet är att sälja Nessie till nån som vill mer med sin hund om jag inte skulle kunna tänka mig att tillfredsställa hennes behov av aktivitet. Det enda som jag drar mig för är jakthundsraser och det för att jag inte har nåt intresse av jakt i nuläget. Vore det enda alternativet så skulle det bli jägarexamen nästa för min del :D, hellre det än att vara utan hund :heart.

Jag tror att jag hellre skulle välja att leva utan hund än att behöva kompromissa på vissa, otroligt viktiga saker som hälsa och mentalitet. Och då menar jag hundar som har sund mentaliet också, bara inte en som stämmer överens med min.
Jag skulle mest troligt skaffa katt istället (också, jag vill ha katt nu! ;),) tills läget blev sådant att jag kunde skaffa den hund jag ville ha igen.

Jag älskar generellt alla typer av byrackor när jag träffar dem, men det är inte alla jag vill dela vardag med.

Jag älskar generellt alla typer av byrackor när jag träffar dem, men det är inte alla jag vill dela vardag med.
Lite så känner jag också :)
Det är superfint att träffa kompisens supertaggade och arbetsglada brukshund, så häftigt att se hunden jobba - men att dela hem med hunden? Nej tack. Jag kan inte alls tillgodose behoven hos en sådan hund och med tanke på att tex denna klipper katter och inte är så glad i barn så är det ett ansvar långt större än jag vill ha bara för att kunna bo med en hund.

Så jag är hellre utan hund än bor med en olycklig/farlig hund pga att jag och hunden inte är kompatibla.

Eftersom frågan gäller ras och inte mardrömsindivid- sjuka, taskig mentalitet etc vilket hade gått bort- så är nog mitt svar att ja jag hade gett det en chans. Jag har väldigt spridda intressen o gillar både bruks, agility, spår, etc o även en soffpotatis funkar fint. Är väldigt mycket hundmänniska i min personlighet och hur jag lever mitt liv så hade prövat iaf.

Annars hade jag fått dra igång ridningen igen :)

Jag har funderat lite på den här tråden, och jag har faktiskt lite svårt att se (förhoppningsvis utan att låta självgod :p ) vilken typ av hund jag verkligen inte skulle vilja leva med eller kunna erbjuda ett bra liv. Jag tror att jag lägger ungefär lika mycket tid på mina hundar som någon med en aktiv bruksras gör och jag tycker att mycket inom brukset är roligt så jag tror att jag hade kunnat ge en brukshund ett vettigt liv.
Jag gillar de flesta typer av jakt och har tillgång till många olika typer av marker, så en jaktras oavsett sort tror jag också att jag hade kunnat ge ett bra liv.
Vi bor på en stor gård utan några direkta förbipasserande, och jag tror att en gårdshund hade kunnat ha ett bra liv här också.
Jag är sjukt fascinerad av hundars medfödda egenskaper, så en bc hade jag lätt kunnat skaffa redan nu om jag känt att jag hade haft tid :D vi har lite köttdjur och marker och ladugårdar med plats för får, och jag vill väldigt gärna ha får i framtiden.
Skulle jag se till vad jag själv hade tyckt varit mest trist, förutom vad jag gillar rent estetiskt, så hade det nog varit att få en väldigt bekväm hund, som inte är sugen på att göra så mycket mer än ligga i soffan typ.
Jag tycker att drag är roligt, men annars är det kanske en draghund som jag hade haft svårast att få till aktiveringen med.

Utan hund, utan tvekan. Jag skulle inte tycka att hundägandet vore roligt med en hund som inte passar mig och därmed påverkar min vardag negativt. Det är inte jättemånga raser som är intressanta för mig att skaffa, även sett till alternativa levnadssätt och intressen. Jag är inte intresserad av att ha hund ”bara för att”.

Jag hade nog hellre varit utan hund än att ta en hund, vilken som helst. Det finns många raser jag absolut inte kan tänka mig. För mig går givetvis osunda hundar bort. Men även mentaliteten måste passa mig annars har jag svårt att se poängen med att ha hund om man inte trivs med den i vardagen.

Utan hund, livet skulle bli för jobbigt med en hund som inte passar in i mitt övriga liv.

Även hundar med viss mentalitet går bort.

Är en typisk spetsmänniska och några få raser till.

Håller med de flesta som svarat, vill inte ha en ras som inte passar mig eller som jag inte gillar. Rekommenderar katt som en mysig substitut! :love:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 146
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 470
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 843
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 995
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar