Sv: Mantorp

KL

Är det någon som vet om fotograferna som fanns på plats även har bilderna på nätet för beskådan o ev köp?

Jag glömde naturligtvis av att kolla på "mina" bilder i det allmänna kaoset och med adrenalinpåslaget efter terrängen. :)

KL
Attans jag som hade skrivit en hel novell sen försvinner allt...:cool:

Hur gick det för alla??

Jag hade lite blandade resultat med mina 5 åringar:angel:

Hoppemärren var spänd och trippig i dressyren, lite för kort framridning gjorde att det fanns för mycket överskottsenergi kvar... Domaren var dock positiv och gav 67%. I hoppningen tyckte hon som i vanliga fall går 120 att det var en löjliga cavalletti de hade grävt ner i gräset så det var full rulle. Dock utan rivningar. I terrängen var hon om möjligt ännu mer laddad:angel: Framridningen gick bra men framhoppningen:eek: Vi gymnastiserade hela ryggen om man säger så...:p Lite lugnare väl ute på banan. Där hoppade hon allt men tyckte funktionärerna var läskiga och ville helst vända när hon såg dem. Så det blev en hel hög tidsfel där vi kringelikrokade oss fram;)

Min jättebäbis kändes lite trött i kroppen, kanske att det blöta underlaget tog mycket på honom som är så stor. Kanske lite träningsvärk? I dressyren kändes han bitvis fin och bitvis hemsk, domaren gillade hästen och gav hela 63%. I hoppningen var orken slut på det tunga blöta gräset och det blev 3 ner. Till terrängen hade lite av kraften återvänt! Han började fint och kändes riktigt fin bitvis. Dock blev han lite skrämd av funktionärerna vid häck-häck kombinationen och hoppade ut i skogen istället för över B hindret:angel: sen flöt det fint sista biten på skogsdelen, när vi kom ut på fältet var han trött. Bara en liten tvekan vid vattnet, vilket kändes väldigt skönt att vi faktiskt kom igenom denna gång! Väldigt synd på missen i kombinationen när vattnet väl fungerade...

Ett stort tack till Mantorp för en kämpar insats med så många starter på samma dag! Tack också till OldQ för hjälpen med bangången!

jaa hmm

Började på morgonen med Hille i enstjärningt , han inte rida fram så länge men det hade inte spelat någon roll för han blir spänd när man rider upp och ner som framridningen var.. spänd, trippig hemsk ritt kändes det som och 45 straff och fyra eller nått efter dressyren , vidare till hoppningen tja man sjönk väl ner en halvmeter innan man hoppad av så vi rev tre men det blev bara två till slut då dom plockade bort ett hinder som vi rivit. 10 : a inför terrängen men sen när Anros dotter stog i startfållan som ryttaren innan märkte jag att jag inte hade västen på :o

Jahapp frågade om det gick bra att bara starta några senare men jag blev lagd sist vilket jag insåg att jag inte hann då jag skulle gå debutantbanan , hämta Pärlan på uppstallningen och vet. besiktiga honom så det blev ingen terrängstart för Hille då Pärlan ändå var viktigare.

Pärlan

I debutant... tja lite laddad på framridningen, lite spänd och trippig blev 60 straff , hoppningen var han spänd men ändå inte tittig men han tappar bak och rev 3 , han hade inte jätteont av att det var så tungt och upptrampat, jag trodde han skulle bli lite osäker av det men det var inga som helst problem.

I terrängen kom vi faktiskt iväg utan att stå på bakbenen och det är ju ett stort framsteg med tanke på att framridningen låg precis intill. Han tittade lite på ettan och fick några rapp sen hoppade han fint till häckkombinationen där han stannade på insprånget, sen hoppade han 2 meter över dom så jag nästan bröt armen i landningen.

Så ett stopp i terrängen + tidsfel är jag jättenöjd med , han går åt rätt håll och är mer positivt spänd än innan , nu fattar han lite mer och går vidare mentalt till hoppningen och terrängen , innan blockerade han sig och förstod inte vad han skulle göra vilket resulterade i istadighet och upp på bakbenen.

Sen gillar jag när terrängen går ute i skogen upp och ner som i Mantorp, där finns ju förutsättningar ...

Och Old Q var ett riktigt charmtroll , så tillmötesgående och trevlig .. fast det var nog bara för att han inte visste att det var mig han pratade med :devil:

knapp

För oss blev banan lite för tuff... Men vi tar nya tag på lägre nivå nästa helg :)

Tack för jättebra bangång med många kloka ord och vet besiktningen gick ju utmärkt!

Vi är tillbaka nöjda och glada!

Inte speciellt nöjd med dressyren, vi red att bra program, men fick några grova missar på saker som vi "kan". Var ganska besviken på dressyren efteråt. Hoppningen tyckte jag var jobbig, underlaget sög som fast oss i backen, och jag tyckte det var svårt att få till en bra galopp. Fick ett pet på näst sista där han trampade om, inget att orda om.

Terrängen gick ju bara hur bra som helst! Vi fick iof en massa tidsfel med oss, trots att jag verkligen försökte rida på, men han hoppade allt utan minsta tvekan. Tog svåra vägen på rumpnissen uten problem. Såååååå nöjd med den ritten! :love:

Hamnade precis utanför placering och kom hem trött och glad!

Jag vet inte vad dom brukar göra därframme :D.. Allt jag brukar hinna se är att han står därframme och gestikulerar och sen när jag har hunnit fram så har han börjat gå. ;)

Och det där var ett önsketänkande att överhuvudtaget SE banvisaren i den * klassen... efter hinder nr 3 så såg vi inte röken av varken den ena eller den andra :eek:

Men ingen har utforskat stigarna så mkt i Mantorp som Jag, Anro med Dotter och DotterBerg, det är ett som är säkert :rofl:

Sammanfattning av min o Kamels tävling:

Dressyr - helt ok på häst som tyckte att det var litet löjligt med dressyr när vi faktiskt befann oss på terrängbanan. Fick 39 straff.
Hoppning - mkt nöjd, Kamel kändes glad och avspänd och tog initiativ även där underlaget var djupt o tungt. Felfritt.

Terrängen - Jaa vad ska man säga??? Min häst ger både mig och min tränare gråa hår :mad: denna gången kom vi i alla fall i mål vilket är en väsentlig förbättring sen senaste starten, MEN...
...vi hade med oss tre stopp/utbrytningar, vilka kom på de typ minst komplicerade hindrena på hela banan.
Min häst tycker visst att vatten, coffin o dyl går bra att vara koncentrerad och hoppa bra på, men inte tex det lilla rosa huset (nr4) eller björkhäcken (15A).

Och på träning flyter allt på oförskämt bra. Jag blir snart galen, jag kan inte hoppa åt hästakraken, och jag kan heller inte utgå ifrån att han inte ska hoppa för då blir han spänd för det istället...

Senast ändrad:

Dressyrhäst :devil:

Jag vet inte du.. det är svårt att veta när det inte är just ett specifikt hinder som tex grav eller vatten.. med din verkar det inte finnas någon logik..det verkar bara vara lite som vad han känner för just den dagen :confused:

eller så får du ägna en hel säsong bara i debutant och få tillbaka allt självförtroende på tävling och se vart det leder..

Precis, det finns absolut ingen logik. Och han är ingen osjysst häst heller, så jag förstår inte varför han inte ställer upp riktigt.
Denna gången var han heller inte för fem öre spänd (vilket annars kan vara en tänkbar orsak till problemet) kändes snarare som om han var lite väl bekväm o initiativlös bara.

Började tidigt. Strax efter 7 red första ryttaren. Nöjd med insatsen. Sen till den hästens svaga gren, hoppningen. Lite otur, ryttaren fick rida runt på banan och vänta på att de fixade högtalarsystemet. Krävs lite rutin för att göra det utan att störas. Ryttaren somnade visst och hästen sa : icke på hinder 1. Nåja ryttaren vaknade och red en skitbra runda. Nolla på resten, på DEN hästen! Nåja efter sista hindret svängde ryttaren höger mot domartornet och galopperade tilll utgången. MÅLET var till vänster.. 35 tidsstraff.:eek: Hon var inte ensam. Inte lätt att inte vara så van och hålla reda på konstigt placerade mål också. Ryttaren var nöjd med hoppningen och fick lägga på sitt erfarenhetskonto. Nollade terrängen som ingenting. Såklart! :laugh:
Nästa ryttare red vid 9. Gjorde en hyfsad ritt, på ett brunstigt sto som tjurade ibland. Men fick 42.4 och kommentaren: ”såg enkelt och okomplicerat ut”. Ganska nöjd faktiskt! Fick ett ner på banhoppningen men var supernöjd eftersom underlaget var tungt och hästen brukar inte gilla det. Nollade sen terrängen och inom tiden, såg inte snabbt ut men här såg man tydligt skillnad på hur hoppningen påverkar. Flyter man fram i ett jämt tempo går det betydligt snabbare än om hästen går snabbare och måste plockas upp och bromsas in innan hinder. Slutade 3:a. Nöjd med dagen.
Fick en blå skål som vi använde på hemresan till: 1. Mobiltelefonförvaring 2. Äggskalsförvaring 3. Ostbågar och till sist som skräp för Gyllene M:s maten.. dock inte samtidigt..:angel:
Ryttare 3 red vid lunch. Gjorde en bra dressyr, men domaren var inte lika nöjd. Tappade en sko på framhoppningen, kom riktigt ur fas och blev nervös inför hoppningen, var rädd att hästen blev öm när hovslagaren slog på skon. Han är ju känslig. Nollade sen terrängen men red långsamt, långa vägar pga underlaget och rädslan för skon som inte satt så bra. :laugh:
Yngsta dottern var helnöjd med bangången. :idea: Tänk om fler var sådana! Hon tyckte han var rolig OCH gillade hans frågor! Och då menade hon frågorna som terrängbanan ställde och som banbyggaren förtydligade genom att muntligt ställa frågor till ryttaren!
Äldsta dottern suckade och sa att det var värre än vanligt. Hennes sprang iväg, och det var inte lätt att hitta så de var några stycken som irrade runt och letade i vägskälen. Tips! En liten pil vart man ska är inte så dumt.

Banorna var fina. Fast dottern envisas med att tycka att det är för stor skillnad på en enstj hemma och i Tyskland. Om vi alltid bygger för att den som debuterar ska fixa det. Hur går man då vidare? Ska vi kanske fundera på att ha någon gradering på banorna?
Hur vanligt är det att man tar bort ett hinder i banhoppningen och straffen (i terrängen händer det ju..) men vi har aldrig varit med om det i banhoppning. :grin:

Tack för tävlingen! :bow:
Surar dock lite för att vissa fick boxarna billigare...

KL

Jag var publik igår och fotade den *-iga klassens terräng. Hade tänkt stanna över de andra klasserna med, men insåg att parkeringens gegga antagligen skulle behålla mig fram tills tjälen anländer om jag inte åkt i tid. Men om nån red *-ig och vill se sig själv offentliggjord är det bara att hojta till. :laugh:

kl

Vi klarade av debuten igår på ett fullt godkänt sätt!

I dressyren gjorde vi, med tanke på att hon varit riktigt istadig det sista, en riktigt bra runda, 65,7 straff, men där finns väldigt mycket att förbättra. I hopppningen blev jag lite nervös av underlaget, som hoppryttare är man bortskämd med bra underlag och hon har gått dåligt på gräs innan. Fick ett pet på trean när hon blev flack och en istadighet i svängen efter då matte glömde att man ska styra med benen och inte bara bra i innertygeln. Hoppade fint resten och jag var nöjd även där.
Efter en läng väntan startade vi terrängen strax innan sju, t.o.m. hinder nr fyra var hon riktigt klockren men precis som Pärlan blev hon rädd för funktionärer vid häck-häck-kombinationen, glömde koncentrera sig och nitade på A-hindret. Tog en lång sväng, skaffade mig massa tidsfel och kom sedan igenom utan problem. Vid räcket med nerförsbacke efter höll hon på att hoppa matte ur sadeln och de tre följande hindren hoppades med en stigbygel vilket resulterade i kråkhopp på trollstocken. Galopperade glatt igenom vattnet, lite istadig i backen upp efter och sedan fin på två sista. Jag är jättenöjd! Målet var att komma runt allt vilket vi gjorde, på ett bra sätt. Nu ska vi tävla hoppning resten av säsongen så får vi se hur det blir till nästa säsong...

Red fram samtidigt som dig och Pärlan, jag startade lite tidigare, 335. Var förvånad över att så många (inte du då) vågade bränna runt på framhoppningen i full galopp, jag satt mest och funderade på hur lite man vågar rida innan start...

Pärlan var för övrigt riktigt snygg att se på, men jag såg er inte i action eftersom jag startade så tätt inpå...

Nummer 117:

10-03.jpg

10-02.jpg

10-01.jpg

10-06.jpg

10-05.jpg

10-04.jpg

Och det där var ett önsketänkande att överhuvudtaget SE banvisaren i den * klassen... efter hinder nr 3 så såg vi inte röken av varken den ena eller den andra :eek:

Men ingen har utforskat stigarna så mkt i Mantorp som Jag, Anro med Dotter och DotterBerg, det är ett som är säkert :rofl:

Näe det är sant, tror vi trampat runt på samtliga stigar.... Blir en 4hjuling nästa gång så man hinner med banvisaren:D

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 397
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 540
Senast: Blyger
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 218
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar