Sv: Mantorp

OK, jag antog att vetten kunde besiktiga hästar under tiden som tävlingen pågick, men det kanske är fel?

Enligt bestämmelserna ska vet vara närvarande och är ju det även om besiktning pågår, om besiktningen är vid terrängbanan.

Inte vet jag... men jag trodde vet. var tvungen att "vara med" om det händer något för att vara framme fort hos hästen....

Jag har aldrig varit med om att en vet. står och besiktigar hästar under pågående terrängprov

Inte vet jag... men jag trodde vet. var tvungen att "vara med" om det händer något för att vara framme fort hos hästen....

Jag har aldrig varit med om att en vet. står och besiktigar hästar under pågående terrängprov

På Runsten i våras flyttade veterinären till terrängbanan och hade besiktningen där brevid, dock inte hela tiden, bara under den entstjärniga klassen och då hade de flesta redan besiktigat. Så nog kan man göra så :)

Men om det händer något är det ju bara att lämna besiktningen och bege sig till olycksplatsen. Bansträckningen är ju tillräckligt omfattande för att man inte kan vara "överallt". Bäst är väl att ha tillgång till ett bra transportmedel.

På denna typ av tävling var det ju tidigare besiktning före hopp-provet så det borde ju bli lite billigare för arrangörerna (och deltagarna :)) med vetten på plats kortare tid.

Tidigare var det besiktning under tiden som hopp-provet pågick så det blir väl ungefär samma :D.

Men om det händer något är det ju bara att lämna besiktningen och bege sig till olycksplatsen. Bansträckningen är ju tillräckligt omfattande för att man inte kan vara "överallt". Bäst är väl att ha tillgång till ett bra transportmedel.

På denna typ av tävling var det ju tidigare besiktning före hopp-provet så det borde ju bli lite billigare för arrangörerna (och deltagarna :)) med vetten på plats kortare tid.

Tidigare var det besiktning under tiden som hopp-provet pågick så det blir väl ungefär samma :D.

Jo jag har tävlat förut så jag vet hur besiktningen brukar gå till ;)...Men jag tippar på att denna regeln inte kom till för att det skulle bli billigare för någon iallafall utan av helt andra orsaker :)

Jo jag har tävlat förut så jag vet hur besiktningen brukar gå till ;)...Men jag tippar på att denna regeln inte kom till för att det skulle bli billigare för någon iallafall utan av helt andra orsaker :)

Självklart. Jag såg det bara som en spinn off.

:)

Jag förstod det .. fast jag tror inte det kommer bli en spänn billigare någonstans även om vet är på plats säg 6 timmar mindre än vanligt.

På Flyinge i helgen gick det finfint att gå ner till terrängbanans mål - där stod veterinären och besiktiga de som behövde, jättebra service ;)

På Flyinge i helgen gick det finfint att gå ner till terrängbanans mål - där stod veterinären och besiktiga de som behövde, jättebra service ;)

Fast det var ju bara för de ryttare som inte kunde klara passa tiden. :devil:
Kan ju vara svårt det där. Så får vi göra i Gärds ibland också, alla har ju ingen klocka eller förstår vad det står i ett pm. :p

Skämt åsido. Vi har fått veta att det inte är ok.. Blir spännande att se om det är ändrat eller ej.

Att det blir billigare ser det inte ut som.. 200kr. Näe..

Jag tänker oxå på om det händer något med någon häst på terrängbanan som sedan kräver vet. vård, då kanske man inte hinner besiktiga alls :confused:

Eller kommer det en vet. till då ?

Ja det är sant, dock underlättade det nog köandet med att vet.besiktning inte behövde ske före dressyr/hoppmomentet! Veterinärbes. innan dressyr brukar ju vara det mest stressande momentet annars känner jag.:d - förstår dock att det är en kostnadsfråga!

Det kommer att bli banvisning kl 19 på lördag för samtliga hästklasser.
Tidigare går int, för då kryllar det av ponnyungar på banan.
(sen blir det förståss en massa andra visningar oxå)
Tiderna kommer ut på hemsidan, kanske redan i dag.

Vi kommer till Mantorp för att grooma vår inlånade ryttare :D. Det ska bli jätteroligt att få komma ut på tävling igen och förhoppningsvis träffa en del av er :rofl:.

KL
Idag har varit en något stressig och rörig dag....
Klockan 07.20 imorse lämnade jag, killen och min häst hamnen i Visby. Strax efter 09.00 damp det ner ett mail att jag även hade fått plats med min andra häst:crazy: Så efter MYCKET ringande och fixande fram och tillbaka har vi nu lyckats ordna så att även häst nr två kommer att vara på plats tills på söndag:D

Första start klockan 07.00 och ca 2,5-3 timmars bil upp till Mantorp så det blir tidigt! Men vi ses där om jag lyckas hålla mig vaken under dagen:p

Ni ö-bor är ett tåligt släkte!:D

Verkligen!

kl

Har nu bestämt mig för att rida dressyren i hoppsadel och på hoppbettet (tredelat med parer) då vi för tillfället är i en rejäl svacka i dressyren... I hopputrustning är både hon och jag mer avslappnade och målet är att rida runt dressyren utan större blessyrer. Red programmet för en stallkompis som är dressyrdomare idag och det var absolut inte bra, men bättre än väntat och tom helt okej!

Hoppningen borde inte vara något problem, men dåmin häst är lite speciell så vet man aldrig :cool:

Kommer vi så långt som till terrängen ska det inte vara några större problem, vi har hoppat alla hinder innan och p&c i måndags gick som smort...

Målet är att lyckas ta sig igenom alla moment i debuten...

Hur ser det ut för er andra? Laddade? Nervösa?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 397
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 540
Senast: Blyger
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 218
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar