Sv: Mansvåld

Vad bra!

Jag läser ju inte sydsvenskan (eftersom jag inte bor i Skåne) men jag tycker att jag rätt ofta får höra olika saker som verkar vara väldigt bra med just den tidningen.
 
Sv: Mansvåld

Jag läser ju inte sydsvenskan (eftersom jag inte bor i Skåne) men jag tycker att jag rätt ofta får höra olika saker som verkar vara väldigt bra med just den tidningen.

Faktiskt, Sydsvenskan har tagit upp mansvåld ganska länge i olika reportageserier (dock kallat det kvinnovåld) och det är en av de nyhetssajter jag följer mest trots att jag inte bor i Malmö/Lund.
 
Sv: Mansvåld

Faktiskt, Sydsvenskan har tagit upp mansvåld ganska länge i olika reportageserier (dock kallat det kvinnovåld) och det är en av de nyhetssajter jag följer mest trots att jag inte bor i Malmö/Lund.

Mansvåld/Manligt våld= utövat av män mot män o kvinnor
Kvinnovåld/kvinnligt våld= utövat av kvinnor mot kvinnor o män
Våld mot * beskriver väl målgruppen.

Alltså borde de väl i det här faller skriva "vissa mäns våld (för manligt är det väl då knappast) mot kvinnor".
 
Sv: Mansvåld

Mansvåld/Manligt våld= utövat av män mot män o kvinnor
Kvinnovåld/kvinnligt våld= utövat av kvinnor mot kvinnor o män
Våld mot * beskriver väl målgruppen.

Alltså borde de väl i det här faller skriva "vissa mäns våld (för manligt är det väl då knappast) mot kvinnor".

Nej, det står ju inte att det är manligt våld i artikeln; det är ju dom skriver det här i ditt inlägg som ett annat ord för mansvåld (om jag tolkar ditt snedstreck riktigt). Mansvåld står det i rubriken; inte manligt våld.

Rubriken "Mycket mansvåld anmält" och en artikel som sedan beskriver ett antal män (individer) som utövat våld mot kvinnor och kvinnorna ringt polisen och anmält dem för det det är väl ändå en rätt korrekt beskrivning av verkligheten?

Eller menar du att "Vissa mäns våld mot kvinnor är anmält" skulle vara mer korrekt? Skulle inte det skapa stor risk för feltolkningar.....?
 
Senast ändrad:
Sv: Mansvåld

Nej, det står ju inte att det är manligt våld i artikeln; det är ju dom skriver det här i ditt inlägg som ett annat ord för mansvåld (om jag tolkar ditt snedstreck riktigt). Mansvåld står det i rubriken; inte manligt våld.

Rubriken "Mycket mansvåld anmält" och en artikel som sedan beskriver ett antal män (individer) som utövat våld mot kvinnor och kvinnorna ringt polisen och anmält dem för det det är väl ändå en rätt korrekt beskrivning av verkligheten?

Eller menar du att "Vissa mäns våld mot kvinnor är anmält" skulle vara mer korrekt? Skulle inte det skapa stor risk för feltolkningar.....?

Eftersom den absoluta majoriteten av lagförda för misshandel, dråp o mord är män. och majoriteten av offren är nog män också så visst kan man beskriva majoriteten av våldet som mansvåld.

men det är inte korrekt i mina ögon eftersom det omfattar allt våld (i stort sett)

mer korrekt är det väl att säga några mäns våld mot några kvinnor
eller?

och kommentaren (för manligt är det väl då knappast) är väl inte fel den heller?
 
Sv: Mansvåld

Eftersom den absoluta majoriteten av lagförda för misshandel, dråp o mord är män. och majoriteten av offren är nog män också så visst kan man beskriva majoriteten av våldet som mansvåld.

men det är inte korrekt i mina ögon eftersom det omfattar allt våld (i stort sett)

mer korrekt är det väl att säga några mäns våld mot några kvinnor
eller?

och kommentaren (för manligt är det väl då knappast) är väl inte fel den heller?


Läste du artikeln?

Kommentaren att det inte är manligt förstod jag inte för det är väl ingen som har skrivit "manligt våld"? (utom du som skrev "mansvåld/ manligt våld =...")

Såvitt jag förstod trådstarten så handlade kommentaren om att man istället för att skriva "kvinnovåld" som det ofta har kallats tidigare (när kvinnor misshandlas av (sina) män). Nu kallade man det istället "mansvåld", vilket väl kan sägas vara lämpligare?

Jag ställer frågan igen: Vilken rubrik förordar du för att få fram "vissa mäns våld mot vissa kvinnor" i artikeln? "Flera fall av vissa mäns våld mot vissa kvinnor anmält"? "Mycket anmälningar av vissa mäns våld mot vissa kvinnor"?
Blir inte det ganska krystat och svårförståeligt?
 
Sv: Mansvåld

flera män anmälda för kvinnomisshandel i helgen .. ex

då framkommer det ju att det rör sig om ett fåtal speciella fall under en kort tid.

Likaså , vilken typ av misshandel det rör sig om.

Att skriva kvinno eller mansvåld är i mina ögon inte korrekt om man vill beskriva just den typen av våld som beskrivs i artikeln.

Då är uttrycket kvinnomisshandel, barnmisshandel mer adekvat.
Det beskriver ju vilka som blivit misshandlade.

Naturligtvis, om man skapar ett begrepp kring ordet mansvåld, att det exklusivt ska betyda att det är en man som misshandlar en kvinna . Oftast sin egen livspartner. Då är det ok.men vi är knappast där idag.
 
Sv: Mansvåld

Åh vad jag älskar Sydsvenskan. Den är så himla bra.

(Efter 5 år i Stockholm ber sambon och jag fortfarande automatiskt varandra om A-delen och B-delen vid frukostbordet fast vi sitter och läser DN vars bilagor inte alls heter så.)
 

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 828
Senast: Mabuse
·
Tjatter Jag kommer ibland på mig själv med att tänka "äsch, orka" eller "vad spelar det för roll" kring saker som jag innan har lagt stor vikt...
2
Svar
27
· Visningar
1 898
Senast: lingonben
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 016
Senast: soom
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 900
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp