människomat till häst?!

Sv: människomat till häst?!

Min häst gillar Filidutter, sånna sura , salta o med banan smak , dock får han inte mer änn en pytte bit ngn gång då o då :)

*kl*

Kände att jag var tvungen att flika in. :D

Min gamla nordishingst åt vad som helst om han fick..
Vi hade med oss lunch till stallet och skulle ju så klart äta i hagen. Min kompis var kvar i stallet, jag hade satt mig vid grinden. Jag hade en grillad kyckling med mig, hel.. Ställde ifrån mig den strax utanför hagen och gick in igen av nån anledning, vi tappade bort oss i nån syssla och det tog säkert en kvart innan vi kom ut. Jag kan säga att det var inte mycket kvar av kycklingen då, några jordiga rester av skrovet!:eek: Skitnöjd häst.:rofl:

(Jag var 14-15 och jo då, jour-vet fick ett hysteriskt samtal!)

Annars ska min nuvarande donna smaka om man har tex en halstablett, men hon spottar ändå ut allt.

min förra d ponny åt i princip allt man gav henne! bullar, godis, MER, chips, äpplen, päron, bananer, pepparkakor, rabarber, potatis, jordgubbar, ja i princip allt! Var en lika stor godisgris som matte. En dag när jag skulle hämta sadeln stod hon nere i soptunnan å mumsade på ett bananskal när jag kom tillbaka 20 sekunder senare. Måste smakat jättebra! Var säkert inte så nyttigt nej men haha när hon såg att jag kom springandes kastade hon i sig det. Samma sak när jag hade en godispåse i stallet. Då smög hon dit och snodde! Hade henne ofta lös i stallgången och hon brukade oftast stå snällt. Men ponny som hon var så hittade hon på bus ibland;)

knapplån**

Har inte läst igenom hela tråden men när jag gick på ridskola när jag var liten så var det en pappa till en av eleverna som alltid hade med sig två råa korvar och gav hästen efter lektionen:crazy: Minns inte om det var en och samma häst eller om flera fick det men det var tydligen uppskattat av hästen även om det känns lite udda..

I stallet hade vi en häst som var galen i apelsiner o clementiner. Så fort den kände lukten av det, tex på fingrar eller om man skalade i närheten så blev hon tokig:D

Sen vet jag en häst som blev helt till sig när det var en öl i närheten och fick provsmaka, vilket var uppskattat av hästen :o Ölen drogs snabbt undan eftersom kusen tyckte det var lite för gott..

Själv ger jag inget speciellt till mina hästar.

Även banan klassas som doping då det innehåller ett visst ämne som kan göra hästarna lugna (i stora mängder). Så ingen banan innan tävling heller! :D

är det inte tryptofan som bananer innehåller?
det får man tävla på.

inte direkt mat, men...
det var som när min häst fick kolik så kunde inte vet komma på direkten, men hon sa att om vi hade en cigarr så kunde vi stoppa det i ändan på hästen, skulle tyderligen hjälpa. vi hade inga cigarrer, men läste i någon gammal bok jag hittade hos morfar senare och där stod samma sak, har aldrig hört talas om det innan, haha...:crazy::p

Min förra granne tröck upp snus vid kalvning.. det fick de trötta korna att vakna till liv! kanske samma ide typ?:crazy:

Jag är jätte försiktig vad jag ger mina hästar pga doping risk. Men banan brukar gå hem men skulle aldrig ge choklad eller liknande t.ex cola som kan ge utslag på dopingtester.

ger man inte filmjölk åt hästar? surmjölk alltså,åtminstone har jag läste det, en liter per dag..gav nån.

sen läste jag för länge sen i en minhäst om en ponny som älskade makaronilåda..

min får inget utöver det vanliga hästfodret.

A-fil brukar vi ge våra om dom äter någon medecin och blir dåliga i magen.. gäller alla mina djur + människor. :)

Mitt sto har känslig mage så jag är ganska försiktig med vad hon får äta. Hon får smaka apelsin, banan, morot och äpple men annars får hon bara någon enstaka sockerbit utöver foderstaten.

kl

eftersom jag håller på med trav så får hästarna nöja sig med morötter, lite frukt och sin vanliga mat. inte ens hästgodis eller knäckbröd eftersom det ger utslag. eller ja typ allt ger utslag på travets dopingtester :P

däremot så vet jag en ponny som jag har gått massor med ponnyridningar med, han skulle äta allt! så fort vi åt på något så var han med och tiggde, choklad fick han inte men hamburgare, bullar, cola, varmkorv med bröd, mackor, alla sorters frukt/grönsaker har han fått smaka och allt slank ner med god aptit!

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
492
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 304
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 508
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Annonsera mera hundar 2