människomat till häst?!

Sv: människomat till häst?!

Min ponny dricker Pro Viva (mango och nypon är favoriterna) under tävling för att stabilisera sin mage, mkt nervös ibland.
Sen äter han popcorn, poppad majs med rapsolja. (utan salt) Helt klart en favorit! Använder det som godis efter ridning osv.
Morötter, banan, äpple och päron äter han också men är sparsamt med frukterna. Morötter får han dagligen.

Skulle aldrig få för mig att ge hästen "människogodis" eller liknande. :crazy:

Sådär är mitt sto också, morötter som inte ser ut som morötter (säg lite krokiga, eller gula) äter hon inte.. :D

Liksom, fick lära henne att äta morötter då jag har de i foderstaten, äpplen är inte heller någon hit så men det går ner!

Hon är inte stormförtjust i äpplen och morötter (knäcke vill hon inte ha alls i princip), men det går ner. Hennes krafft däremot är mums, även om hon inte hetsäter som valacken gör. Hon äter normalt (=segt om man är van valacken :p), men tappar mat och håller på ur munnen så det tar sin tid. Men det är de som absolut går fortast ner.

kl
Jag använder ibland extra drops som hästgodis. Mycket uppskattat.
Glass, filmjölk, bullar, pepparkakshuset får de dela på efter jul osv.

Och tänka sig, de lever och frodas ännu..:rofl:

Men vet ni om det finns något som är farligt för hästen?

som tex, lök för hundar?

Hade en häst som snodde en halv korv med bröd av mig en gång. Korven åt han upp, men brödet fastnade i gommen. Utöver denna happening ger jag inte mina hästar människomat.

Inte direkt farligt, men koffein ger givetvis utslag i dopingtest. Så inget coca cola eller kaffe innan start.

Är mjölk farligt för hästar? Har för mej (orkar inte kolla nu) att någon skrev tidigare i denna tråden att det är farligt med mjölkprodukter till häst?

Varför? :confused:

(inte specifikt menat till dej älgen, men det nämndes mjölk-produkter, därav 'till' dej..)

Vitlök är inte nyttigt för hästens blodvärden, det ska man avstå från att ge.

Förädlade varor (vetemjöl, havregryn etc) är inte särskilt nyttigt för något djurslag och ska undvikas som foder, men en godisbit då och då (kanelbulle, smågodis etc) är ju inget de dör av direkt. Har man en häst med känslig mage ska man ju givetvis inte hålla på att experimentera med annat än strikt foderstat, och har man en häst som tävlar får man också vackert hålla sig i skinnet.

Dopingutslag ger väl bl a koffein (kaffe, Cola etc), sesamfrö, choklad.

Dopingutslag ger väl bl a koffein (kaffe, Cola etc), sesamfrö, choklad.

Även banan klassas som doping då det innehåller ett visst ämne som kan göra hästarna lugna (i stora mängder). Så ingen banan innan tävling heller! :D

*knapp lån*

Min häst åt upp en halv skiva falukorv, när jag otänkt sträckte fram den när han tiggde.
På nyårsafton brukar vi skåla i mousserat vin med hästarna, en av dom gillar det;)
Öl och snus har nordingen fått smaka, men inte av mej:crazy:
Min häst (fd. cirkushäst) blev jätteglad av nypoppade popcorn.. Vi delade en påse en kväll.

En häst som bodde här förr drack gärna dr pepper.
Smågodis kan jag bjuda på, men ingen av dom äter choklad.
Jag tror att hästar själv kan avgöra vad som är bra eller dåligt för dom, det fixar dom ju på betet....

* Jenny *

*KL*

Våra hästar mumsar glatt i sej överbliven människomat så som makaroner, spagetti, gröt.
Den ena hästen älskar bananer. Vad vi har märkt så har ingen farit illa av det.
En gång tog min häst min smörgås med prickig korv men korven spottade han ut!

ger man inte filmjölk åt hästar? surmjölk alltså,åtminstone har jag läste det, en liter per dag..gav nån.

sen läste jag för länge sen i en minhäst om en ponny som älskade makaronilåda..

min får inget utöver det vanliga hästfodret.

Min gammelmäär åt inte havren om det inte serverades en liter filmjölk till. Hon blev 20+ så,så väldigt skadligt kan det inte vara.:D

Om jag äter något/har ngt med mig så får hästen smaka. Min nuvarande häst har dock blivit väääldigt kräsen efter ett par konstiga smakbitar så nu äter hon nästan bara saker hon vet är gott. Dvs äpplen, morötter osv.

Min förra häst åt ALLT jag gav henne. Riktig godisgris!
Hon tyckte om att dricka festis ur sugrör och äta klubba från pinnen. Hon fick smaka det mesta. Glass, godis, dryck.

En vän till mig gav ibland sin häst portionssnus. Det var tydligen gott.

Systers fjord älskar kaffe! Men hon ska dricka från muggen såklart :)
Fast hon äter ju också 'allt'.

Tror inte att det finns något som är jättefarligt, så länge man inte ger det i stora mängder. Hästen är ju trots allt ganska stor, så en liten godisbit exv "försvinner" ju ganska lätt.

Som godis äter han nästan allt:
smörgåsbit med ost, banan, småkaka, ballerinakaka, korvbröd med ketchupkladd, kexchokladbit, segisar, lite coca cola i handen, kaffeslatt...

Kanske bör jag klargöra att det i praktiken hör till ovanligheterna, även om han vid något tillfälle fått allt detta. Vanligen har jag skurna äppelbitar/morotslantar i fickan. Såg i Ridsport att rosmarin var poppisgodis och provade att ge honom några små "kvistar" men det nosade han misstänksamt på en lång stund och ratade sedan. Däremot rostad lök... detta har han har provat två gånger i livet men reagerar ändå med upphetsat tiggeri såfort någon köpt med sig en halvspecial till stallet.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
492
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 304
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 508
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka