människomat till häst?!

Sv: människomat till häst?!

KL

Foderhästen älskade pepparkakor och mint-mentos :love:

När han avlivades fick han äta en hel hink pepparkakor innan bulten gick av :cry: Men han var nog lycklig över sin sista måltid :love:

Mitt sto har jag inte provat ge något alls, inte haft intresse av det :p Gillar iaf inte russin.

Jag spillde coca cola i en ponnys krubba, han drack gärna upp det med god aptit. En annan ponny fick en bit av min ostmacka :D
Det verkar som hästar tål en hel del trots att de är växtdjur.

Min förra häst åt allt jag bjöd henne på :) Dock matade jag inte med några konstigheter direkt, men vi delade ostmackor ibland när jag hade med mig det som mellanmål och hon såg ut som hin inte hade fått mat på flera veckor :D (får väl tillägga att hon fick fri tillång på hö och massor med kraftfoder varje dag ;)) Och ibland fick hon fruktsallad. Hon tyckte om alla frukter :)

När hon avlivades stod hon med huvudet i en hink med fruktsallad samtidigt som bulten gick av.

Senast ändrad:

min förra häst gillade ballerina mintkex.den hästen som jag har nu älskar bananer jag hinner knappt få av skalet.

Min förra häst älskade apelsiner. Fick även någon godis ibland av mig.
Min nuvarande äter bara det vanliga som äpplen, morötter och ibland knäckebröd. Hon gillar nog bäst gräs i hagen skulle jag tro ^^

Jag tror inte det är så farligt att låta dem smaka något någon gång. Men det är ju stor skillnad på att dela en godispåse en gång/vecka än att en liten godisbit slinker ner en gång per år.

Håller helt med!

Vet en häst som är helt tokig i isglass, om man har det ute i stallet blir han som knäpp om han inte får smaka (börjar skrapa, slänga med huvudet och gå runt haha), eller ja, smaka är en underdrift, snarare sluka hela glassen :p

I hans mage har även favoriterna vaniljsås och prickigkorv lyckats slinka ner, och inte har han mått dåligt, och han är 30 bast nu ;)

Så hästarna är nog inte porslinshästar, även om det är svårt att förstå ibland :eek: :rofl:

min häst gillar apelsin, så det får han ibland.;):p sen hade han en period då han drack väldigt dåligt så då testade jag att ge honom saft, men det gillade han inte alls, haha...;) han gillar inte heller såna där hästgodisar man köper i hästbutiker.
annars ger jag honom inte människomat, det har nog hänt att typ en bulle eller likn fallit honom i smaken som han lyckats hitta.

dock, på en ridskola en gång så kom jag på 2 flickor som stod och matade en häst med pricki-korv smörgåsar. det var lite udda tyckte jag.:crazy:

och btw, det med öl till hästar, som någon skrev om på första sidan, har jag också både läst och hört om.;)

*KL*

Min ponny brukade få smaka allt möjligt lösgodis om/när jag haft med mig det till stallet (en stor favorit är sådana där röda, supersura, godisflaskor, även mina favoriter^^) Klubbor och mycket annat sådan har också slunkit ned

Hon är även ätit varmkorv, snott en skinkmacka, druckit kaffe, jordgubbssaft och coca cola. Hon har nog ätit det mesta!

Dock så berättade min hovslagare att det är något ämne i lösgodis som hästen inte kan bryta ned!
Undviker därför att ge lösgodis, vet inte om det stämmer, men vågar liksom inte prova (även fast hon har stålmage!)

Dock så älskar hon grillchips, gifflar, banan, (hallonbåtar, gelehjärtan) och jordgubbar. Så jag ska göra någon minitårta av detta på Söndag då vi firar hela 6 år tillsammans :idea: (tänker dock inte ta med hallonbåtarna och hjärtana ^^)

Nej jag har aldrig bjussat min pålle på människomat,han vill ha det gamla "vanliga" äpple,morot,knäckebröd,sockerbit.

när jag var yngre och hade häst uppstallad på ridskola,så vet jag att ridskoleägaren (gammal gubbe) gav sin favorit ponny,ett Gotlandsruss en hel del konstigt i mat/godis väg,hamburgare m bröd,smörgåsar med div pålägg,chips mm :o ponnyn var en riktig liten tjockis men levde länge.

Min gamla tävlingsponny var av någon anledning väldigt förtjust i söt lakrits, en annan gammal ponny var väldigt förtjust i chokladmintkakor. Jag brukar bjuda hästarna om jag äter något och de vill få smaka, så jag har råkat ut för ponnyer som också druckit saft och cola(!), men det är inget jag ger mängder av. Tävlingsponny var förtjust i att även provsmaka det man drack, vilket var positivt på tävlingar för då kunde man "vattna" henne lite oftare när det fanns behov av det under varma tävlingsdagar.
Oftast så skall de helt enkelt få "vanligt" hästgodis av mig och vatten ur vattenflaska.

:rofl:

Har hört om en annan häst häromkring som också gillar öl, eller mer äääälskar öl!! :angel: Vet jag inte heller om jag skulle ge mina.. :p

Öl utan alkoholprocent är bra att ge till unghästar som växer och sätter muskler pga humlet. Däremot alkoholprocentig skulle jag aldrig få för mig att ge till mina hästar

Min gubbe gillar: Marie-kex, Fishermans Friend´s (helst de med svartvinbär), tuggummi och Lemon-läsk. Läsken ska man dricka direkt ur flaskan:d

Äter upp en godissten för hästar på max 13 min...:d

Äter om man trugar, knäckebröd och sockerbitar.

min häst ÄLSKAR mackor, om jag har med mig någon till stallet brukar jag ge henne en bit eller 2, annars ger jag inte henne något annat.

Håller helt med!

Vet en häst som är helt tokig i isglass, om man har det ute i stallet blir han som knäpp om han inte får smaka (börjar skrapa, slänga med huvudet och gå runt haha), eller ja, smaka är en underdrift, snarare sluka hela glassen :p

I hans mage har även favoriterna vaniljsås och prickigkorv lyckats slinka ner, och inte har han mått dåligt, och han är 30 bast nu ;)

Så hästarna är nog inte porslinshästar, även om det är svårt att förstå ibland :eek: :rofl:

HAHA! Skrattade jättemycket när jag läste ditt inlägg, Att hästen är så tokig i isglass :P

Om vi nu frånser animaliska produkter och godis etc, så ja det är fullt möjligt för en häst att då äta samma saker som vi. Själva har vi ju knaprat i oss rötter och annat i vegetabilisk form. Att vi numera äter saker som förmodligen inte är nyttiga för oss, tänker vi oftast inte på.

Min gammelmäär åt inte havren om det inte serverades en liter filmjölk till. Hon blev 20+ så,så väldigt skadligt kan det inte vara.:D
Man syftar troligen på det att djur i vuxen ålder normalt är laktosintolleranta och därför inte ska dricka mjölkprodukter, men det ska nog till rätt stora mängder innan det märks något på en normalstor häst (min hund får lite mjölk på maten varje dag, och han har inte heller mått dåligt av det).

Ts: Min mamma envisades med att baka amerikans morotskaka med nötter och kardemumma till hästarna på respektive hästs födelsedag. Men det kanske var två bitar per häst, sedan delade vi människor på resten:d Den ena hästen tyckte hemskt mycket om kakan, men den andra var väl sådär intresserad, så det är nog olika vad hästar gillar.

Min gamla foderhäst (travarvalack) ääälskade lantchips, ni vet dom i bruna påsar. Däremot dög INGA andra chips, dom spottade han ut kvickare än kvickast :p

Min förra häst, halvblodsvalack, slängde gärna ner tungan i kaffekoppen när man morgonfodrade och älskade bananer! Han blev som en hingst när han fick syn på en sådan där liten gul godsak :D

En annan sak han tyckte var ruskigt gott var kokta ägg... :crazy:

Gav honom aldrig "människomat" mer än en smakbit ifall han tiggde. Men oftast spottade han bara ut det igen :D

Öl utan alkoholprocent är bra att ge till unghästar som växer och sätter muskler pga humlet. Däremot alkoholprocentig skulle jag aldrig få för mig att ge till mina hästar
Öl har hög proteinhalt, det är därför det kan ges till unghästar, sedan om det är humlen eller jästen som är källan till proteinet låter jag vara osagt.

Jag har läst i någon gammal tysk hästbok att man med fördel kunde ge ston en stor starköl i krubban i samband med förlossningsarbetet. Vet inte om det skulle göra varken till eller från, men omöjligt är det ju inte.

När min gammel häst fick kolik så kunde inte veterinären komma ut på stört.

Men han hade ärft en del böcker av en gammal veterinär som
i dessa hade skrivit ner metoder man använde innan moderna lösningar kom.

Han frågade då om vi hade sprit hemma.. Jaa blev svaret o vi frågade hur det skulle kunna hjälpa :grin:
Vi fick svaret att vi skulle koka starkt kaffe o göra kaffekask :o
Låta det svalna lite och hälla det i hästens munn med en slang.

Örnie som nu låg ner i boxen klunkade gladeligen i sig och blev bra.
Ingen mer behandling behövdes efter det. Spriten gjorde tydligen att
tarmarna lugnade ner sig :)

Det är nog det konstigaste jag hällt i en häst i varje fall.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 289
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
516
Senast: Sel
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 259
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 455

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka