människomat till häst?!

Sv: människomat till häst?!

Han frågade då om vi hade sprit hemma.. Jaa blev svaret o vi frågade hur det skulle kunna hjälpa :grin:
Vi fick svaret att vi skulle koka starkt kaffe o göra kaffekask :o
Låta det svalna lite och hälla det i hästens munn med en slang.

Örnie som nu låg ner i boxen klunkade gladeligen i sig och blev bra.
Ingen mer behandling behövdes efter det. Spriten gjorde tydligen att
tarmarna lugnade ner sig :)

Jisses, vad bra!!!
Hur exakt blandade ni det?
Mängd osv?

Min ponny gillar mandariner halstabletter bananer m.m
Min häst hon gillar de mesta ;) Vi äter alltid frukost i stallet på julmorgonen så la vi en smörgås på hennes boxdörr när vi skulle öppna julmusten o när vi vände oss om stog hon o åt skinksmörgås ;)

A-fil (acidophilus) ska vara bra för t ex fånghästar om de börjar få fångkänningar har en bekant tipsat mig om. Hon har en fång ponny o har han råkat få i sig lite för mkt gräs åker han på lite A fil i fodret i några dagar.
Nordsvensken här hemma gillade det INTE! Hon blev halvt galen när jag hällde det i hennes hö förra sommaren när hon fått fångkänning. :grin:

kl

Min häst är ett matvrak och äter för det mesta det han blir bjuden på :p Favoriterna är apelsiner, ostmacka och mjuka sura godisar :D Fast godisarna äter han egentligen inte, han suger på dem tills det sura pulvret tagit slut, sen spottar han ut dem ;)

Han verkar också tycka om cigarettrök :crazy: Pojkvännen skulle ta en cigg och var så ordentlig så han gick ut och kollade hur vinden låg och vart alla hästar stod i hagarna, sen gick han så långt bort från dem som möjligt. Tji fick han, så fort han tänt ciggen kom min häst i full galopp och ville vara med :D Vart pv än gick följde hästen efter och flemade som en tok!

Just ja, i julas bjöd pappa på alkoholfri glögg, det var visst jättegott :crazy: Besviken häst fick bara en klunk, men hade nog gärna tagit resten av flaskan ;)

För många årsedan skulle pappa och en kompis till honom ta hem en fjordhingst, efter ca 20 mil mitt i ett samhälle så brakade det lös i transporten och han stannade.. hästen hade fastnat över lemmen :O.. men pappas kompis tog det lugnt.. ta loss hästen sa han till pappsen så kommer jag snart.. farsan fick loss honom med nöd och näppe och kollade så han var oskadd (tur nog var han det)..
Efter en stund kom kompisen tillbaka med ett sexpack norrlands 3,5:or..
men va i helafriden.. köper du öl.. NU!
ja sa han och skrattade ge hit hästen så åker vi hem..
pappa lämnade över hästen till kompisen som är gammal "hästkarl" först gav han hästen en hel burk sen tog han en själv..

Och ett tu tre så stod hästen i transporten men farsan som en fågelholk utanför..
-Kör med dig då ropade kompisen..
han körde och efter 20 mil så var de hemma då hoppade pappa ur bilen och tittade in i transporten. hittade 6 tomma burkar på golvet en glad häst och en mycket kissnödig gubbe! ha ha..

Tänk att det kunde gå så bra.. hästen åkte transport många gånger efter det och så vitt jag vet idag så är det fortfarnade inga problem..
Så en lite bärs till påller verkar inte vara så farligt endå!

Dock kanske man ska undvika starksprit tror jag :)

Jodå, vårt kallblodssto skulle kunna göra tv-reklam för A-fil! Hon älskar det :love:
Började med att hon stressade upp sig inför resor och tävlande och tunnade ur sig rejält efteråt pga vätskebrist i samband med stress och vägrade dricka på "bortaplan". Vi provade ALLT som kunde göra det bättre, utan resultat..

Fick rådet av "ngn" att prova a-fil och hon slurpade i sig direkt. Så det har blivit en liter i veckan, samt en extra liter före tävling, och en extra efter..... Och hon rör inte kraftfodret förens vi häller på det, när hon vet att hon ska få:D Gnäggar när hon ser förpackningen...
Vi bytte också till Krafft groov SPC och det ihop med a-filen, samt halm i boxen som håller magen arbetandes under nätterna, har gjort att hon gått upp rejält i vikt under 1 1/2 års tid i vuxen ålder. Dock är hon inte fet, bara snygg och välmusklad, och även om hon blir stressad så är maginnehållet fast och fint när det kommer ut;)
Nu är hon dräktig och tävlar inte längre, men vi fick oerhörda komplimanger av stuteri vetrinären vid semin för hennes fina skick... Så något positivt med a-fil lär det vara när hennes ämnesomsättning verkar fungera på bättre sätt:)

Förstår inte riktig vad du menar?

Örnie är hans smeknamn. Heter The Charming Eagle igentligen :)
Eller donky som jag brukar kalla honom....

Ingen Paint men en Quarter

När min gammel häst fick kolik så kunde inte veterinären komma ut på stört.

Men han hade ärft en del böcker av en gammal veterinär som
i dessa hade skrivit ner metoder man använde innan moderna lösningar kom.

Han frågade då om vi hade sprit hemma.. Jaa blev svaret o vi frågade hur det skulle kunna hjälpa :grin:
Vi fick svaret att vi skulle koka starkt kaffe o göra kaffekask :o
Låta det svalna lite och hälla det i hästens munn med en slang.

Örnie som nu låg ner i boxen klunkade gladeligen i sig och blev bra.
Ingen mer behandling behövdes efter det. Spriten gjorde tydligen att
tarmarna lugnade ner sig :)

Det är nog det konstigaste jag hällt i en häst i varje fall.

inte direkt mat, men...
det var som när min häst fick kolik så kunde inte vet komma på direkten, men hon sa att om vi hade en cigarr så kunde vi stoppa det i ändan på hästen, skulle tyderligen hjälpa. vi hade inga cigarrer, men läste i någon gammal bok jag hittade hos morfar senare och där stod samma sak, har aldrig hört talas om det innan, haha...:crazy::p

Nu vill jag till ICA och köpa bananer, apelsiner m.m och se fall mitt matvrak äter det ;)

stallägaren har en häst som är kräsen och i förrgår hade han fått någon örtblandning (för hästar då) men han åt det inte så då fick min prins det och det gick lätt ner. Enligt stallägaren så är han lite extrem ;)

Hans mule får en väldigt fin form och ett speciellt rörelse mönster när han tror man har mat till honom.. och han tror att man har mat till honom HELA TIDEN :D

*kl*

Min förra häst älskade apelsiner och bananer, gärna skalet också (ekologiskt och tvättat såklart...)! Hans boxgranne tyckte att samma saker var fruktansvärda och såg bokstavligt talat förnärmad ut när vi matade henne med sådant äckel.

Min nuvarande har bara fått smaka banan, vicks blå, polkagrisar och chokladvåffelkex utöver vanligt godis. Han verkar äta det mesta. Jag tror inte att en och annan människomatbit skadar, men det är ju ingenting jag skulle ge för jämnan. Tror inte att jag hade vågat ge kaffekask ens om veterinären ordinerade det :P

Min förra häst åt allt,mackor,människo godis (även riktigt sura/salta saker) all världens grönsaker/frukter,potatis,fimpar,snusprillor och drack läsk! :o Där fick man INTE glömma något på lådan utaför boxen,en gång glömde jag en halv påse marianne,den tog slut medans jag var uppe på höloftet och packade hö...:cool:

Likaså hade jag en läsk ståendes där en gång,öppnad trocaderao flaska,då tog hon tag med tänderna och lyfte upp den och drack.

Så fort nån prasslade med något så kom hon farandes.

På nätterna så hände det massa ggr att hon på nått sätt tog sig ur boxen,och åt upp alla hästarnas morgon mat,tack och lov så var det "bara" ett femhästars stall. Vi gjorde allt för att se till så att hon inte skulle komma ut,men efter nån vecka med ny lösning så lyckades hon även lösa det...

Hon var en riktig pain in the ass ibland. :devil:

Bananer är ju poppis hos hästar, nyligen gjordes en undersökning om hästars "favoritsnacks" och där hamnade bananer i topp, morötter längre ner och äpplen ännu längre ner på listan. Jag har köpt hästgodis med banansmak som min häst i princip gör kullerbyttor för om jag ber henne...

*KL

Min kompis brukar ge sin gamla ponny sin medicin i en dubbeltoast. Hon brer på ett lager sylt (den gillar allt från jordgubb till hjortron) häller på pulvret och matar hästen som glatt slukar mackan. Men de ger alltid bröd som blivit för torrt till sina hästar.

Appropå banan läste jag om nån undersökning som gjorts äver vilka som var hästens favoritsmaker, och banan kom tydligen på första plats! Sen var det lite olika örter bland annat, och först därefter kom äpple och morot. Så det är kanske är attde är vana vid det som gör att de ofta gillar det.

Fjordingen smaskar glatt i sig banan, ahlgrens bilar och kola/lakritsovaler. Även mackor och bullar. Det lite ner normala halvblodet blir helt salig över äpplen och spottar ut "örtbollarna" som marknadsförs som hästgodis.

Senast ändrad:

Vår förredetta lilla ponny (shettis/russ) åt allt hon kom över : morötter, äpple, knäckebröd, körsbär, vinbär, banan, våfflor, kanelbullar, jordgubbssylt. Det ända som jag sett henne "spotta ut" är banan skal, men samma skal testades flera gånger för att vara på den säkra sidan;).

Nuvarande halvblodskorsningen är mkt kinkigare och totalt omutbar :mad: Till viss del och i vissa lägen går morötter, äpple och knäkebröd ner. Men absolut inte sockerbitar eller hästgodis ( eller nya mineralbytan i hagen). Att ge godis som beröm är helt omöjligt. Livet är mkt lättare ifall man kan muta hästen till visa saker.

kl

min häst är ett riktigt matvrak som inte ens kollar vad det är han stoppar in i munnen innan han slukar det med god aptit. Han har lyckats sno pommes, spagetti med quornsås, kaffe, ostmacka, bulle och en och annan kaka. Naturligtvis är det inte "bra" för hästar att äta människomat men en liten havrekaka eller ostmacka nån gång ibland dör de nog inte av. ;)

min förra ponny ÄLSKADE piggelinglassen :)
även banan m.m.

Min häst har provsmakat lite allt möjligt genom åren. Ibland har han olovligen glatt tagit för sej, och ibland har jag medvetet låtit honom smaka.

Nu i sommar till exempel så var jag i stallet och blev sugen på fika, så jag satte mej i min hästs hage med en kopp te och en bulle. Helt plötsligt stövlar hästen fram och innan jag hann reagera så hade han ätit upp min använda tepåse som jag hade lagt bredvid mej :crazy:
Jag vet; oansvarigt av mej, men jag hade inte en tanke på att en häst skulle tycka att det vore gott med tepåsar.

Annat han har smakat är bland annat en bit saltlakrits (mycket gott), bullar, skinkmacka, banan (men det var inte så gott), läsk och saft och PEPPARKAKOR (jössus, så gott).
Däremot är äpplen bland det äckligaste han vet.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
492
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 304
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 508
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Annonsera mera hundar 2