människomat till häst?!

Bobbo

Trådstartare
Jag har aldrig varit den som gett mina hästar "min mat" i stallet, vissa ger sina godis ( typ lakrits osv ) Har stött på människor som gett sina hästar saker jag aldrig skulle kunna tänka mig att ge, men jag tillhör nog gruppen som föredrar att mina hästar äter morötter och äppel typ.

Hundar får ju inte äta lök, choklad m.m.
Min fråga är då, finns det något som är farligt för hästar att äta?

Får ursäkta dum fråga.. :P
Vad ger ni era hästar?

Sv: människomat till häst?!

Jag brukar inte ge min häst "människomat" (annat än russin, om det räknas? :D) Men om jag står och äter någonting i stallet och hon kommer fram och vill smaka så får hon det. Oftast spottar hon ut det igen.

Hon har dock snott en macka av mig en gång! Satt i hagen och åt frukost (macka med ost och skinka), hästen kommer fram, nosar på mackan. Slurp. Halva i en tugga! Trodde hon skulle spotta ut den men nejnej, smaskade i sig den så glatt och ville ha mer.
Säkert inte bra alls, med kött och grejer, men en halv skinskiva har inte dödat henne hitills :)

Ger inte människomat till hästarna, men valacken äälskar mandariner och bananer.. Enda som jag 'provat' som inte är "vanligt", sallar har han väl ätit någon gång också, och potatisskal. :p
Han skulle säkert tycka att annat var gott också, stoet är mer petigt och är inte ens förtjust i knäckebröd.. :eek: :p

Men ren människomat vet jag inte om jag vill ge dom.

Kl

Brukar inte vanligtvis mata mina med människomat.. men en av mina förra hästar, en hingst, äääälskade sibyllas potatismos :)
Han tyckte även om de där chipsen som ser ut som stjärnor och hjärtan, tror det var ostsmak på hjärtarna och de gillade han verkligen!
Knasiga djur.

Jag har provat ge mina frukt och grönsaker, typ banan ( vilket ratades ), melon, russin, vindruvor osv.
sen kan mina få smaka lite saft ibland.
Har varit med om folk som gett både halstabletter, godis ( gott och blandat, lakrits osv ) coca cola?! :crazy: ( typ sockerkick?! )
Panpizza m.m.

Är detta verkligen bra?
Ni får gärna rätta mig om jag har fel!

Min häst är helt galen i bullar! de brukar han få äta men de ä ju typ bara vete o socker... skulla aldrig ens tänka tanken att ge en häst godis O.o

Apropå saft, Äppeljuice köpte jag specifikt till förra hästen (springer på de evigt gröna ängarna i dagens läge) som var uttorkad, för att försöka få henne att dricka mer. Det hjälpte inte, men valacken slurprade glatt i sej, aldrig sett honom så salig som då.. Gud va roligt det såg ut.. :D

Att ge halstabletter och dylikt verkar inte alls bra tycker jag.. Det skulle liksom ta emot att ge det!

När förra hästen (den som nämns ovan), hittades död i sommarhagen i fjol så pratade vi med vet.. Berättade givetvis om dagarna innan om hur hon varit osv.. Att vi gett febernedsättande dagen innan då hon hade feber. Vi fick då till ett frågande svar om vi gett hästen vanlig Alvedon (???!).

Så hon hade varit med om några ggr då ägarna gett människoläkemedel till hästarna och att de blivit sjuka som busen av det... :crazy:

Senast ändrad:

Gick ut till mina flickor för den vanliga godmorgon stunden, kaffekopp i handen.
Mitt ena sto kom glatt fram och ville nosa på koppen, vilket hon givetvis fick.
SLURP! så var halva kaffekoppen tom!
Fick först en cock, och vart sen orolig.. vet inte om det är så lyckat att en arab får i sig kaffe??

Hon verkade dock väldigt nöjd och ville ha mer... :)

Jag låter mina tjejer få provsmaka halstabletter eller liknande om det verkar vilja.
Inget jag går och ger dagligen utan en engångs grej tycker jag inte kan skada...

Några bekanta gav/ger sina hästar vanlig Yoggi drickyoughurt. Det borde inte vara så bra då hästar inte ska äta mjölkprpdukter, eller i alla fall nåt som finns i det(?)

Har träffat en kvinna som brukade dela en öl med sin häst :crazy:

:eek: :rofl:

Va paff jag skulle bli.. Kaffe har dock inte mina fått prova än, inte ofta jag har kaffe med mej ut till hästarna heller iofs.. :p Men hästen brände sej inte? Jag vet ju själv va ont det gör i tunga och gom när man blivit flådd av skållhet kaffe.. :cool:

:rofl:

Har hört om en annan häst häromkring som också gillar öl, eller mer äääälskar öl!! :angel: Vet jag inte heller om jag skulle ge mina.. :p

Nej kaffet hade hunnit svalna av.

När vi bodde grannar med hästarna så gick jag och min man till hagen för att hälsa på dem. Var fredag och vi hade ett glas vin...då var hon som en igel på min mans glas :) *haha* Hon riktigt suktade efter glaset med spetsade öron!!

Var riktigt söt!!

Min andra föredrar banan framför morötter...Hon får det ibland men vågar inte ge det för ofta då jag inte vet om det är bra eller dåligt..

Hästar är för härliga djur som aldrig upphör att förvåna en och bjuda på skratt!!

Har träffat en kvinna som brukade dela en öl med sin häst :crazy:

Jag brukar inte dela en hel öl med hästarna men nog har de fått smaka en slurk.
Ena hästen fick en bit snus av sin förra ägare, han gillade det visst.

Annars brukar hästarna få smaka ifall jag har ngt med mig -oftast frukt.
Vindruvor är en favorit.

Sockerfritt godis av typen mint-tabletter slinker ner.
Bullbitar men inte sockerkaka.

Jag tror inte det är så farligt att låta dem smaka något någon gång. Men det är ju stor skillnad på att dela en godispåse en gång/vecka än att en liten godisbit slinker ner en gång per år.

Jag har nog aldrig gett henne något "konstigt" däremot har hon fått smaka läkerol, godis och chips av andra. Saft har hon dock fått smaka utav mig. Annars får hon smaka diverse frukter, men hon brukar inte gilla annat än äpplen, päron (inte övermogna dock), nektariner, morötter och bananer. Och så äter hon knäckebröd.

:rofl:

Har hört om en annan häst häromkring som också gillar öl, eller mer äääälskar öl!! :angel: Vet jag inte heller om jag skulle ge mina.. :p

Såg på något program om galopphästar från england för en massa år sedan och då var en öl per dag med i fodergivan, just för att det var några vitaminer i just ölen som var väldigt nyttig. Kommer ej ihåg vad det var. (antar att det inte var starköl dock)

Frukt och grönsaker får mina testa, har de noppat efter nån halstablett har de väl fått smaka på det, men jag ger mina hästar extremt lite godsaker så, nån morot då och då eller nån äppelskrutt kanske.

*kl*

Det händer väl ibland att min tant får chansen att norpa till sig något som det var meningen att VI skulle äta.
Vanliga bullar äter hon gärna (både såna bullar man har smör på och typ kanelbullar), men ostbulle biter hon bara tag i och slänger med tills hon tappar den. Tar upp den och fortsätter slänga med den. Jag vet inte varför.

Nån gång har hon fått väldigt lång mule och lyckats få tag i några godisbitar. Det roligaste var en gång när vi åkt iväg på långritt och skulle fika. Jag hade tagit med mig bullar och en burk fruktsallad att doppa dem i. (man är ju lat och orka bre mackor typ ;) ) Tant stod ju bredvid mig och vi satt alla och åt, hade burken på en stor sten och plötsligt hör man SLURP. Då har pållan tyckt att fruktsalladen såg väldigt god ut och hade tryckt ner hela mulen i frukstsalladen. Hon såg VÄLDIGT rolig ut med vit gegga runt hela mulen, men hon var nöjd. Och alla skrattade åt oss- som vanligt. Hon hittar ju jämt på en massa bus. Ännu roligare var det sen när hon kom på att hon skulle pussa matte i ansiktet när hon var full av fruktsallad på mulen :p

Men jag skulle väl inte ge henne en massa människomat 'med flit', utan det är mer att hon passar på om chansen ges. Jag vet nån som lärt sin häst dricka coca-cola med sugrör. Det känns inte så bra för tänderna kan jag tycka.

Kl

Våra hästar äter inte ens knäckebröd. Det blev jag varse när jag hittade flera bitar knäckebröd i sommarhagen som någon hade försökt mata dem med :mad: Avskyr när folk försöker mata ens hästar utan att fråga om lov.

Annars äter de äpplen och morötter, skulle inte få för mej att bjuda på halstabletter eller annan människomat. Hästar äter hästmat, hundar äter hundmat, katter äter kattmat och männniskor äter människomat är min devis.

Vi upptäckte av en slump att flera hästar i stallet åt pepparkakor till jul, så det fick några var på julafton.
Samma hästar gillar även Ballerina kladdkaka upptäckte jag när det snodde mina..
Å andra sidan har jag en som inte ens äter knäckebröd och har fått lära henne äta morötter och socker.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
492
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 304
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 508
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?