Sv: Människans rätt att ha hästar instängda för nöjes skull!
Min sambo ifrågasätter dock hela grejen med att ha djur instängda och sedan tvinga dom till att göra diverse onaturliga grejer! Detta har fått mig att fundera en hel del och jag har verkligen inget bra svar till varför vi människor har rätt att bestämma över ett djur. Vi har större hjärna javisst men än sen!? Är det någon som kan ge mig ett bra svar eller iaf få igång en diskussion runt ämnet.
Just här lever vi ju i ett (idéhistoriskt) kristet samhälle - enligt bibeln står människan över djuren och ska råda över dem och jorden. Dessutom levde vi för bara en 100 år sedan i ett bondesamhället där djuren var grundläggande för överlevnaden. Du behövde oxar och hästar som kunde dra plogen och som transportmedel, mjölk från kossorna, ägg från hönorna, kött, etc etc. Djurskyddsideerna är ju väldigt moderna, djurens rättigheter diskuterades inte seriöst förrän i slutet av 1800-talet. Det är först i slutet av 1900-talet som det blivit en samhällsfråga - och i princip enbart i de rika länderna. Betänk att den store Decartes ansåg att djur bara var maskiner, som inte kunde känna fysisk smärta eller hade något medvetande. Det är bara dryga 200 är sedan.
Idag har vi ett nytt samhällssystem, men fortfarande äter vi döda djur i enorm mängd. Vi producerar ägg, mjölk, skinn, pälsar, kött, etc, storskaligt under i många fall riktigt gräsliga former. Det går inte bara att lämna den gamla diskursen som säger att djur finns till för oss att nyttja..
Visst skulle vi i teorin alla kunna bli vegetarianer, vi skulle kunna sluta avla på hus- och lantgårdsdjur, och låta de raser som inte klarar sig i det vilda dö ut naturligt. Arbetande djur är kanske något av en gråzon? Tänker på narkotika-, mögel-, eftersökshundar. Dessa kan såklart ersättas av något elektroniskt, men just nu finns det få datorer som kan göra samma sak som en hund. Men visst är det så att dessa tränas till det vi vill - de ges inte något eget aktivt val.
Det finns ju dessutom hästar som aldrig får komma ut! Hur resonerar ni kring hästars värde?
Fast de flesta hästar brukar ju "verka må bra" i ärlighetens namn. Även de som står inne större delen av dygnet är ju oftast förvånansvärt trevliga och vänliga, de blir glada av att tränas och få uppmärksamhet. De finns hästhållning som i teorin borde få hästarna halvtokiga - men de anpassar sig snällt och gör så gott de kan ändå.
Så fort en häst visar oönskade beteenden så finns det ett otal metoder att hantera det genom mental press, fysisk press, medicinsk påverkan. Det är extremt sällan jag stöter på en häst som verkligen "kämpar emot" grande scale - vanligen upptäckts sånt långt tidigare och hästen tränas på lämpligt sätt att inte bråka (= agera / reagera).
Däremot tror jag också att hästar är väldigt flexibla och godmodiga djur - de gör som sagt så gott de kan. Vilket man inte ska utnyttja hur som helst. Ger man dem utlopp för sina naturliga behov, dvs de får sina sociala, fysiska, mentala behov tillfredställda - så mår de oftast också rätt så bra. Märk väl att hästar i det vilda vanligen inte lever särskilt länge, de går med allehanda problem som inte åtgärdas förrän de tas av något rovdjur.
Angående ridning/körning så är det i princip det utbyte vi har. Vi sköter hästarna, tar hand om dem, håller dem trygga, och får därför rida på dem. Men igen - nej, hästen är inte tillfrågad. Den blir bara inköpt. Vi har inte någon automatisk rätt att utnyttja en annan individs kropp.