Mannen som kunde tala med hundar

Sv: Mannen som kunde tala med hundar

nu har jag inte skrivit att caesar muckar gräl. jag har besvarat ditt påstående om att man ska dominera sina hundar. och jag menar att det bör man inte. man ska leda dem. om du med dominans menar en självsäker attityd är vi helt överens, men det tvivlar jag på.

nu blev det lite fel. detta var alltså riktat till Athos.
 
Sv: Mannen som kunde tala med hundar

om du med dominans menar en självsäker attityd är vi helt överens,

Då är vi överens:bow: Är du självsäker så är du dominant...du kan inte ta en ledarroll om du är osäker=alltså är du inte dominant. Med dominant menar jag alltså att det är du som bestämmer, inte hunden. Är du inte dominant tar hunden över ledarrollen;)
 
Sv: Mannen som kunde tala med hundar

Jag tycker han är jätte duktig. Har provat några av hans tips o det funkar suveränt!
 
Sv: Mannen som kunde tala med hundar

Har sett några avsnitt av hans program och jag tycker han är väldigt duktig, framförallt kan han läsa av hundarnas kropps-språk helt suveränt! Som avsnittet där han var i "the dogpark". Han hann se att hundarna började mucka med varandra innan dom börjat näst intill och alla ägarna stog där som frågetecken... Nä jag måste säga att jag är imponerad av hans metoder och tycker han är väldigt duktig! Som någon skrivit så är det ju faktiskt oftast ägarana som han hjälper, han hjälper dom att styra upp hundarnas beteende och förklarar varför dom gör som dom gör. Sen väljer ju vissa människor att se det negativa i allt och tycker att han är nästintill djurplågare.
 
Sv: Mannen som kunde tala med hundar

Eftersom jag inte är ett elfan, så är jag inte överdrivet förtjust i honom. I övrigt, så tycker inte jag personligen att han vare sig "nya" eller revolutionerande ideér..
 
Sv: Mannen som kunde tala med hundar

Eftersom jag inte är ett elfan, så är jag inte överdrivet förtjust i honom. I övrigt, så tycker inte jag personligen att han vare sig "nya" eller revolutionerande ideér..

Elar han sina hundar?
 
Sv: Mannen som kunde tala med hundar

Eftersom jag inte är ett elfan, så är jag inte överdrivet förtjust i honom. I övrigt, så tycker inte jag personligen att han vare sig "nya" eller revolutionerande ideér..

Varför måste ideérna vara nya och revolutionerande? Hundar lär knappast förändras så jag tycker att han står fast vid deras fundament istället för att hitta på en massa annat. Det hade dessutom inte spelat ngn roll om ideérna var nya eller gamla. Folk har ingen aning om vad de gör med sina hundar eller vad deras hundar ens ÄR för något, och det lyckas han ju att hjälpa dem att förstå:idea:
 
Sv: Mannen som kunde tala med hundar

Om han elar sina egna, vet jag inte, men en del av de han "hjälper" elar han. Bland annat den svarta hunden som blev rabiat vid åsynen av katten...
 
Sv: Mannen som kunde tala med hundar

Om han elar sina egna, vet jag inte, men en del av de han "hjälper" elar han. Bland annat den svarta hunden som blev rabiat vid åsynen av katten...

Hur vet du det? Jag såg då ingen el :confused: och har inte sett det förut heller. Jag har inte heller sett honom använda stackel, däremot ett dressyrstryp som han lägger högt upp i nacken..
 
Sv: Mannen som kunde tala med hundar

Du har då missat att den hunden har två halsband på sig, varav det på ett av dem, sitter en blå dosa strax till höger om spännet. Han håller en kontroll i handen och talar om att så fort hunden visar intresse för katten ska hunden korrigeras (hunden är lös. Inte i koppel). Hunden intresserar sig för katten, han trycker på dosan och hunden skriker, hugger runt sig och försöker gnyende krypa in under en soffa :crazy: ..

Milan och ägaren var INTE nära hunden vid detta tillfällle, utan en bit ifrån hunden.

Men man ser väl det man vill se antar jag..
 
Sv: Mannen som kunde tala med hundar

Varför måste ideérna vara nya och revolutionerande? Hundar lär knappast förändras så jag tycker att han står fast vid deras fundament istället för att hitta på en massa annat. Det hade dessutom inte spelat ngn roll om ideérna var nya eller gamla. Folk har ingen aning om vad de gör med sina hundar eller vad deras hundar ens ÄR för något, och det lyckas han ju att hjälpa dem att förstå:idea:

hundarna är desamma, men vår kunskap om dem ser helt annorlunda ut. men jag håller med om det sista. jag misstänker att det är vanligare i usa att man har väldigt dålig koll på hur en hund fungerar.
 
Sv: Mannen som kunde tala med hundar

Hittade till och med en bild på nätet på just den hunden och eldosan syns ju rätt tydligt...

e-collar.jpg


Finns även en film på händelsen, men just nu har den sidan som filmen ligger uppe på (national geograpic) en del tekniska problem :mad:
 
Senast ändrad:
Sv: Mannen som kunde tala med hundar

Då är vi överens:bow: Är du självsäker så är du dominant...du kan inte ta en ledarroll om du är osäker=alltså är du inte dominant. Med dominant menar jag alltså att det är du som bestämmer, inte hunden. Är du inte dominant tar hunden över ledarrollen;)

okej! :) tänk vad man kan lägga in olika betydelser i ord! för mig är att dominera = att aktivt visa dominans, d v s trycka ner (även mentalt) och hävda sig själv. medan den självsäkre VET att h*n är fantastisk och visar detta med sin attityd, inte med en aktivt dominerande handling.

fast lite tveksam är jag allt till att man måste vara en särskilt "dominant" eller självsäker person för att hunden inte ska ta över. de flesta hundar VILL faktiskt inte ta det ansvaret det innebär att vara ledare för flocken. min erfarenhet är att hundar normalt sett inte försöker klättra i rang. däremot att de kan känna sig tvugna för "flockens överlevnad". obs att jag pratar i människotermer, hundar resonerar förstås inte så, men det kändes enklast att förklara vad jag menar på det viset.

ett litet tillägg bara; jag saknar nästan helt pondus. jag har ljus flickröst och är ganska mjuk till sättet. enligt ditt tankesätt borde mina hundar alltså försöka "dominera" mig?
 
Senast ändrad:
Sv: Mannen som kunde tala med hundar

Vissa saker är bra och andra är dåliga, kan man bara lite hundvett så plockar man ut de metoder som faktiskt är bra och struntar i resten... ( som med många utav dessa metoder som finns ute på marknaden nu )

Man borde dock arbeta mer på ägarna istället, tycker jag !

/C
 
Sv: Mannen som kunde tala med hundar

Har fått den bilden(har dock inte sett något av ceasar millan) att i hund och vargflocken är det den som är bäst och vet bäst som är ledaren. Tappar man nerverna, skriker, slår, gnäller, fjäskar osv ser hunden det som att man verkligen inte är kapabel att leda flocken och som du sa blir hunden då tvungen att ta över..

Jag anser att om man själv håller sig lugn i alla situationer och är konsekvent och driver igenom det man vill(utan våld) är man en bra ledare. Ger man dessutom hunden en egen uppgift (ex. jakt) som den är bäst på så har man en mycket harmonisk och välmående hund som vet sin plats och är nöjd med den..:)

Tyvärr e detta inte så lätt..:crazy:

Jag är inte riktit ledartyp heller. under 50kg liten flicka..:D Om min hund ville skulle den ju kunna dra ikull mig eller tom äta upp mej med sina 30+ kg. Tur att den int vet det:D
 
Sv: Mannen som kunde tala med hundar

Problemhundar skulle säkert dominera dig, men alla hundar är ju inte såna...Dominans för mig är att vara en BRA ledare...en ledare man kan vara trygg med o lita på..se bara på ett BRA ledarsto, inte slåss hon för att upprätthålla ordning o reda i flocken, en Alfahona....

Jag har pondus och har alltid haft...visst kan jag pullinutta med djuren och vara fjantig för det, men ingen ifrågasätter mig heller..vet man vad man gör så kvittar det nästan hur man gör.
Är det nån som inte fattar och vill klättra högre så måste man ju tillrättavisa dom, och ju enklare ju bättre, med våld kommer man ingenstans, utan "dominans", kroppspråk o uthållighet. Gäller även hästar.
 
Sv: Mannen som kunde tala med hundar

Har kikat lite, han är intressant.

Metoden får man anpassa till hunden. :)
 
Sv: Mannen som kunde tala med hundar

Är det någon som ser på det nu? Vad tycker ni om hans metoder?

Jag vet ärligt talat inte vad jag tycker...

hejsan jag tycker han e duktig,men sen får man ju inte glömma bort att vi ser ju bara en liten del av jobbet han gör me hundarna,ser ju bara en 20 min på pogrammet på tv.:bump:
 
Sv: Mannen som kunde tala med hundar

Du har då missat att den hunden har två halsband på sig, varav det på ett av dem, sitter en blå dosa strax till höger om spännet. Han håller en kontroll i handen och talar om att så fort hunden visar intresse för katten ska hunden korrigeras (hunden är lös. Inte i koppel). Hunden intresserar sig för katten, han trycker på dosan och hunden skriker, hugger runt sig och försöker gnyende krypa in under en soffa :crazy: ..

Milan och ägaren var INTE nära hunden vid detta tillfällle, utan en bit ifrån hunden.

Men man ser väl det man vill se antar jag..

En fråga av ren nyfikenhet. Hur skulle du lösa problemet?
 
Sv: Mannen som kunde tala med hundar

Det är en omöjlighet att svara på, utan att själv se och känna av hunden och få möjlighet att avläsa situationen och spänningarna som uppstår. Samt att själv få prata med ägaren omkring det hela.

En sak är säker i alla fall; El ingår inte i min problemlösning. Jag personligen ser de som hänfaller sig åt elanvändande som uppfostringsmetod, som totalt misslyckade hundtränare..

Denna diskussion har varit på tapetan i andra (infekterade) trådar och jag tänker inte ge mig in i ännu en sådan debatt.

Jag anser att elande av hundar enbart är "av ondo", och det är ingenting som jag behöver/kommer att motivera och förklara för de av er som anser att det är ok..punkt och slut!
 

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 241
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 383
Senast: Troll
·
Övr. Hund om en jagande jakthund attackerar en kopplad hund på promenad?
2
Svar
27
· Visningar
2 017
Senast: Snurrfian
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
979
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp