Män förklarar saker

Jag tror dig. Jag säger inte att det inte är ett problem. Jag tror mer att det bygger på någon form av översittarmentalitet än kön egentligen. Sen med tanke på vem som har mest makt och status så kommer det vara fler män som är översittare.

Just i hästvärlden är maktstrukturerna ofta annorlunda så där blir det intressant. Om det nu går att diskutera.
Jag kan absolut hålla med om att det finns kvinnor eller snarast tjejer inom hästvärlden som gärna talar om "hur man gör med häst" men övervägande av de tjejerna brukar så småningom när de har lärt sig lite mer inse hur lite de faktiskt vet. Lite som barn överlag, min 12 åring som är tjej kan ge de mest utförliga utredningarna på hur det går till att tvätta efter att hon har haft en lektion i hemkunskap. Jag brukar lyssna med ett småleende och leda henne vidare så hon tänker på egen hand också och inte bara rapar upp det hon har lärt sig.

Sen finns det en del kvinnor inom hästvärlden som aldrig mognar och ser att det finns andra sätt än vad de själva har lärt sig, ja absolut!

Men de män som försöker förklara saker för mig är sällan i någon maktposition, som längst kan jag nog sträcka mig till att de försöker imponera med sina fantastiska kunskaper inom något ämne, och tyvärr inte klara av att ta en hint om att jag själv är mer insatt än vad de är. Sen finns även det här män emellan, min egen man fick en lång utläggning om hur mycket pengar man tjänade när man sålde grus, allt var bara plus i kassan och hur ett krossverk faktiskt fungerade... Maken är uppvuxen i en grusgrop och har kört krossverk sen han fyllde 10 år och har full koll på hur det fungerar men iddes liksom inte säga åt karln att sluta prata...
 
Jag har funderat lite och jag har faktiskt kommit på en situation när jag blivit utsatt för detta. Finns ju flera men med tanke på mina kretsar har jag tyvärr råkat ut för det oftare av kvinnor.

Var på en middag hos ett par. Paret bodde i ett ganska nybyggt radhus. Huset hade väl satt sig lite vilket resulterade i en trögstängd dörr de pratade om och gnällde över. Fenomenet var bekant för mig då jag bodde i timmerkåk som hela tiden rörde sig och man fick justera dörrarna. Jag berättade och förklarade hur man blir av med problemet och paret blev jätteglada tills en man flyger upp och måste berätta att jag hade fel och man skulle göra på ett annat vis, som i och för sig inte är fel men enligt mig lite bökigare. Mycket viktigt att jag skulle ta tillbaka mitt tips så de skulle göra som han sa i stället.
 
Efter att ha läst den här roliga tråden undrar jag bara om jag är den enda tjejen här som byter däck själv?

Ja, jag lärde min sambo för att jag tog alldeles för lång tid på mig att återfå styrkan efter graviditet och kejsarsnitt, haha. Ganska bekvämt faktiskt :) jag fixar det säkert idag om jag skulle behöva dock.
 
Det jag tror är den onda roten till mansplaining o annat otrevligt beteende är taskig självkänsla.

Jag är starkt tveksam till den där sortens psykologiserande över mäns översittarbeteenden mot kvinnor. För mig framstår det som ett sätt för kvinnor att försöka tolka situationen till sin egen fördel, genom att psykologisera över män och tolka män som den i själva verket svagare parten.

Jag kan förstå vad man så att säga vinner på att tolka så, men jag tycker att det är en tolkning som är som gjord för att skyla över faktiska maktförhållanden. Det vill säga, kvinnor gör sig en björntjänst genom att göra sådana tolkningar.
 
tolka män som den i själva verket svagare parten... en tolkning som är som gjord för att skyla över faktiska maktförhållanden.
Jag tror många kompetenta kvinnor som blivit mansplainade ser den mannen som den "svagare parten" med sitt patetiska beteende.

Fenomenet gäller ju inte alla män; utan vissa män med en "viss typ av självförtroende" som Solnit kallade det eller "omotiverad hybris" som du kallade det.

Ett vanligt gott självförtroende kombinerat med en god självkänsla, självinsikt, empati och sunda värderingar -> inget behov av att hävda sig själv på bekostnad av andra.

Men den typ av övermod mansplainarna har tror jag bottnar i taskig självkänsla, som ger ett hävdelsebehov. En sån person ger sig på den som de anser svagare. Är det då en man med sexistiska värderingar, så ligger kvinnor nära till hands.
 
Alltså, jag kom på en grej här. Dels är naglarna inte i speciellt stor riskzon när man byter däck, men om de vore det skulle det definitivt vara en anledning för mig att undvika det. Det gör faktiskt sjukt ont att bryta en nagel, sedan kan man vara tvungen att gå med osymetriska naglar ett tag och det gör att jag definitivt har respekt för de som helst undviker grejer där det finns en risk att bryta en nagel.

Och eftersom bukefalos uppenbarligen hatar mig ligger citatet under mitt skrivna inlägg. Men det är apropå citatet iallafall.


Vad menar du? Tänk om jag bryter en nagel? :eek:

;)
.
 
Eller hur!
Jag bytte på både bil och släp men varför när det knappt kostar något att låta någon annan göra det?

För att man kan, och för att bekräfta vetskapen att man kan. Jo, det händer att jag också anlitar däckfirman. Men ibland så hamnar åtminstone jag i att däcken måste bytas NU och är det då söndageftermiddag och jag har en timme över, så behöver jag inte få panik över att jag inte hinner till däckfirman nästa vecka. Det kan också kallas dålig planering, men jag föredrar att se det som en (förvisso mycket liten del) i en större helhet av självständighet. :)
 
För att man kan, och för att bekräfta vetskapen att man kan. Jo, det händer att jag också anlitar däckfirman. Men ibland så hamnar åtminstone jag i att däcken måste bytas NU och är det då söndageftermiddag och jag har en timme över, så behöver jag inte få panik över att jag inte hinner till däckfirman nästa vecka. Det kan också kallas dålig planering, men jag föredrar att se det som en (förvisso mycket liten del) i en större helhet av självständighet. :)

Oj en hel lång förklaring. Det är troligen lika självständigt att ha råd att be någon annan byta, även när man missat eller får punka på E4an (där jag ALDRIG skulle byta, mitt liv är värt mer än så).

Varför är det så viktigt att just kvinnor kan göra saker som traditionellt är just mäns saker att hantera?
 
Jag bryr mig inte speciellt om hur andra, varken män eller kvinnor, löser sina däckbyten. Vad jag förklarade var att jag personligen tycker det är bra att kunna. Liksom jag tycker det är bra att kunna en del andra saker i vardagen som "traditionellt är mäns saker att hantera" eftersom jag inte ids vänta på att ha en man till hands som kan hantera de sakerna.
 
Jag bryr mig inte speciellt om hur andra, varken män eller kvinnor, löser sina däckbyten. Vad jag förklarade var att jag personligen tycker det är bra att kunna. Liksom jag tycker det är bra att kunna en del andra saker i vardagen som "traditionellt är mäns saker att hantera" eftersom jag inte ids vänta på att ha en man till hands som kan hantera de sakerna.

Men varför frågar då ingen om männen i tråden kan pjta tvätta kläder, se till att barnen får mat i sig eller andra traditionella kvinnliga sysslor som mig veterligen också är bra att kunna?
 
Men varför frågar då ingen om männen i tråden kan pjta tvätta kläder, se till att barnen får mat i sig eller andra traditionella kvinnliga sysslor som mig veterligen också är bra att kunna?
Bra frågeställning. Jag vågar dock inte ta på mig att besvara den :)
 

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 280
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp