Jag nervärderar ingen, men jag avskyr att det ska skrivas en massa saker om män, och att kvinnor ska hävda sig så jävla bra utan att ens kunna ta en bråkdel av "skitgörat" i livet men ändå ska kalla sig som jämställda och lika...
Men du...
För det första... det finns många män som inte heller skulle klara av att skjuta ett djur, och som tycker att det är rätt äckligt med inälvor och sånt.
Och det finns rätt många kvinnor om alls inte har något problem med detta.
Om jag skulle våga mig på en gissning så har det säkert en hel del att göra med var man är uppväxt.
Alla de "bondungar" jag känner, både män och kvinnor har ju sen de varit små fått vara med på jakten, fiskat, tagit vara på kött från jaktbyte och slaktade djur från egna gården.
Ingen av kvinnorna i min familj skulle höja på ögonbrynen av att ställa sin för uppgiften rensa en fisk.
Jag upplever det inte alls speciellt ovanligt med kvinnor som jagar, styckar, rensar fisk, slänger ut döda möss från musfällan, skottar skit efter djuren osv.
Sen om man lite generaliserande kollar på min vänner som är uppväxta i stan så ser jag där en mycket större andel av kvinnor OCH män som aldrig ens skulle komma på tanken att skjuta ett djur eller som tycker att det skulle vara jätteäckligt att kliva omkring på en gödselstack.
Men de har å andra sidan andra saker som de kan och är bra på.
Att på nått sätt värdera folk efter om det tycker att det är najs att grva ner händerna i vommen på ett nyskjutet rådjur eller inte känns för mig djävligt skumt!
För det andra så kan jag bara för mitt liv inte fatta vilka dessa ”andra” kvinnor är!
Jag vill inte påskina att mitt sociala nätverk på nått sätt är exceptionellt stort eller så… men jag känner/är bekant med kvinnor/tjejer i åldersspannet från barn till gamlingar. Jag känner/är bekant med kvinnor/tjejer som bor i riktigt bonniga hålor, i Stockholm och i storstäder som London. Jag känner/är bekant med kvinnor/tjejer som jobbar i riktiga lågstatusyrken, såna med hög akademisk utbildning och glidarjobb och för all del en internationell fotomodell.
Och INGEN av dom ägnar hela sin tid och sin tankeverksamhet åt att sminka sig, ta selfies och ligga på soffan och äta praliner.
Ja – några av tonåringarna lägger ner precis lika mycket eller mer tid på sitt utseende som jag gjorde som tonåring, och de lägger upp många söta selfies och har bidragit med många duckface i mitt facebookflöde. Men å andra sidan så vet jag att en av dom jagar, några av dom har häst och tvekar inte att skita ner sig det minsta osv.
Så för mig låter det helt fascinerande det där med att ”alla andra” tjejer bara intresserar sig för utseende och ytliga grejer. Iom att ALLA kvinnor/flickor jag känner, oavsett om de skiter i sitt utseende eller om de faktiskt lägger ner mycket tid på det, har massor av olika intressen och hobbys – allt från jakt och fiske till att måla och skriva poesi.
MEN - även om en person mest ägnar sig åt att vara snygg och pyssla om sitt hår... gör det denne till en sämre person än en som gillar att trä på mask på en metkrok?
Jag personligen kanske tycker att det är roligare med en person som har liknande intressen som mig - men det betyder ju inte att det är sämre att gilla knyppling eller fotboll, bara annorlunda från mig.
Och när jag läser det du skriver så verkar du absolut lägga en värdering att det är lite "finare" att gilla det som du benämner som "skitgörat".
Sen bara MÅSTE jag ifrågasätta det där med vem som gör ”skitgörat” här i livet.
För mig personligen är det inte skitgöra att ägna sig åt roliga hobbys så som fiske, jakt mm. För mig är SKIGÖRA att städa, tvätta, diska, ta hand om snoriga ungar, ta ledigt från jobbet för att behöva åka och städa hos gamla mamma när inte hemtjänsten räcker och passa upp på nån lat karl som inte ids ta sin del av det dagliga arbetet i hemmet (och gärna försvara det med att han minsann byter däcka på bilen 2 ggr/år).