Män förklarar saker

Händer titt som tätt. Priset tog min morbror när han som 50-åring träffade hästägande fru, intresserade sig själv för första gången någonsin, skaffade häst och började förklara saker för mig som ridit i 15 år, haft egna hästar och en nästintill färdig hästskötarexamen...
Är detta ett manligt problem? Hur många hästtjejer har man inte träffat på som trots ringa erfarenhet/kunskap talar om för alla vad som är rätt?
PL
 
Hmm Jag lurar på om det bara är riktat till kvinnor. Har upplevt att den typen av män även gör så till andra män också, i synnerhet män utan en aura av pondus alt yngre män. Min man, som är ödmjuk och inte så påstridig, har påfallande ofta råkat ut för det här. Jag också, förstås.
 
Hmm Jag lurar på om det bara är riktat till kvinnor. Har upplevt att den typen av män även gör så till andra män också, i synnerhet män utan en aura av pondus alt yngre män. Min man, som är ödmjuk och inte så påstridig, har påfallande ofta råkat ut för det här. Jag också, förstås.

Besserwissrar brukar de väl kallas utan feministiska glasögon?

Allmänt undrar jag varför en del här på forumet överhuvudtaget umgås med män? Sida upp och sida ned, i tråd efter tråd och samma personer som år ut och år in som ondgör sig över hur dåliga män är och vissa grupper i synnerhet.
 
Besserwissrar brukar de väl kallas utan feministiska glasögon?

Allmänt undrar jag varför en del här på forumet överhuvudtaget umgås med män? Sida upp och sida ned, i tråd efter tråd och samma personer som år ut och år in som ondgör sig över hur dåliga män är och vissa grupper i synnerhet.
Det första är jag delvis beredd att hålla med om. Men jag tror också att besserwissrar tror de vet bättre än folk de tänker sig står under dem i kunskap/rang. Och där placeras nog "alla" kvinnor utan urskiljning medan männen i högre grad selekteras.

Det sistnämnda är lite väl, tycker jag. Jag tror du har rätt bra koll o bara är ute för att provocera.
 
Det sistnämnda är lite väl, tycker jag. Jag tror du har rätt bra koll o bara är ute för att provocera.
Snarare är det för att man (jag) tröttnar på alla dessa trådar, de sänker intresset för seniordelen av forumet rätt rejält. I grunden är det också en sexistisk fråga, om man konsekvent och ensidigt väljer att beskriva män på ett negativt sätt driver man en sexistiskt linje och det är det helt klart en del som gör här på senior.
 
Snarare är det för att man (jag) tröttnar på alla dessa trådar, de sänker intresset för seniordelen av forumet rätt rejält. I grunden är det också en sexistisk fråga, om man konsekvent och ensidigt väljer att beskriva män på ett negativt sätt driver man en sexistiskt linje och det är det helt klart en del som gör här på senior.
Eller också läser man med lite självinsikt och självironi... De män som besserwissar mig är oftast bekantas bekanta som jag träffar på i olika sammanhang, men absolut inga som jag skulle välja som vare sig vänner eller närmare bekanta. På det stora hela trivs jag väldigt bra i människor sällskap oavsett kön, kvinnor har andra sätt att trycka till folk på.
 
Hmm Jag lurar på om det bara är riktat till kvinnor. Har upplevt att den typen av män även gör så till andra män också, i synnerhet män utan en aura av pondus alt yngre män. Min man, som är ödmjuk och inte så påstridig, har påfallande ofta råkat ut för det här. Jag också, förstås.

Jag har funderat på detsamma lite. Jag vet i alla fall av ett tillfälle jag solklart skulle beskriva som mansplaining (en som förklarade hur en specifik maskin fungerar och används, utan att någonsin ha kört en, för någon som arbetade i en :rofl:), riktat till min bror. Han är rätt fåordig, så det kan kanske ha feltolkats som att han är lite mjuk. Det är dock det enda fallet jag känner till riktat mot en annan man, så i min personliga erfarenhet är det i alla fall enormt mycket vanligare att det riktas mot kvinnor.

Besserwissrar brukar de väl kallas utan feministiska glasögon?

Allmänt undrar jag varför en del här på forumet överhuvudtaget umgås med män? Sida upp och sida ned, i tråd efter tråd och samma personer som år ut och år in som ondgör sig över hur dåliga män är och vissa grupper i synnerhet.

Nä, besserwissrar skulle jag säga är en annan sak. Irriterande det med, men inte detsamma.

Allmänt undrar jag hur du läser. Jag har inga problem med män. Jag har däremot problem med vissa typer av män, och vars problembeteende tycks inbäddat i just deras manliga identitet. Inte samma sak som att ha något emot män i allmänhet.

Och om du tycker det är så jobbigt att se de här trådarna... kanske du skulle fundera på hur det är att leva på andra sidan? En minut eller två. Fy för feminismen alltså, snacka om nåt som inte behövs i vårat jämlika samhälle... :banghead:
 
Och om du tycker det är så jobbigt att se de här trådarna... kanske du skulle fundera på hur det är att leva på andra sidan? En minut eller två. Fy för feminismen alltså, snacka om nåt som inte behövs i vårat jämlika samhälle... :banghead:

Har du funderat över hur du skulle reagera om det varit det omvända förhållandet, med trådar i stort sett dagligen som beskriver kvinnor och kvinnors beteenden, och enbart kvinnors (nästan) aldrig män, i samma negativa stil? Skulle det vara konstigt om du efter ett tag tröttnade på att mötas av dessa kvinnofientliga trådar?
 
Har du funderat över hur du skulle reagera om det varit det omvända förhållandet, med trådar i stort sett dagligen som beskriver kvinnor och kvinnors beteenden, och enbart kvinnors aldrig (nästan), i samma negativa stil? Skulle det vara konstigt om du efter ett tag tröttnade på att mötas av dessa kvinnofientliga trådar?

Vad jag tyckte du skulle försöka sätta dig in i var hela livet i ett samhälle som förorsakar sådana här trådar, inte bara förekomsten av ovälkomna trådar på ett forum man själv väljer att delta i om man vill. :up:

Jag möts av kvinnofientlighet överallt. Dagligen. Sånt är livet. Men det var väldigt dumt av mig att på något sätt utsätta dig för lidande på grund av det - med en öppet läsbar tråd på internet och allt. :)
 
Har du funderat över hur du skulle reagera om det varit det omvända förhållandet, med trådar i stort sett dagligen som beskriver kvinnor och kvinnors beteenden, och enbart kvinnors (nästan) aldrig män, i samma negativa stil? Skulle det vara konstigt om du efter ett tag tröttnade på att mötas av dessa kvinnofientliga trådar?

Vi behöver prata om de här sakerna eftersom de påverkas oss varje dag. Vi lever inte i ett jämlikt samhälle.
 
Vad jag tyckte du skulle försöka sätta dig in i var hela livet i ett samhälle som förorsakar sådana här trådar, inte bara förekomsten av ovälkomna trådar på ett forum man själv väljer att delta i om man vill. :up:

Jag möts av kvinnofientlighet överallt. Dagligen. Sånt är livet. Men det var väldigt dumt av mig att på något sätt utsätta dig för lidande på grund av det - med en öppet läsbar tråd på internet och allt. :)

Vad jag ville säga men inte fick fram lika bra.
 
Är detta ett manligt problem? Hur många hästtjejer har man inte träffat på som trots ringa erfarenhet/kunskap talar om för alla vad som är rätt?
PL

Jag tänkte ta upp just det exemplet men valde innan att inte göra det då. Invändningar och mäns upplevelser brukar inte uppskattas i den här typen av trådar.
 
Jag tror personligen att det i grunden har något med självförtroendet att göra. Man har så höga tankar om sig själv, att man blir helt konfys när man träffar någon som visar sig vara expert på ett område man inte har någon koll på. Man kanske helt enkelt inte kan se sig själv i en situation där man är den som vet minst. Och då förebygger man det genom att flooda med info i ämnet, så hinner ingen påpeka att man har fel.

Kanske är det i snitt fler män som HAR den här typen av självförtroende, jag har absolut också råkat ut för kvinnliga varianter, även om män verkar vara överrepresenterade enligt min erfarenhet. Det är nog kanske så att man bara gör sådär om man fått för sig att "motståndaren" är en mjuk typ som inte kommer opponera sig, och där kan man ju tänka sig att kvinnor ligger sämre till för att de ofta uppfattas/förutsätts vara "mjukare".
 
Invändningar och mäns upplevelser brukar inte uppskattas i den här typen av trådar.
Nej men vad konstigt att patriarkala åsikter och manliga upplevelser inte är uppskattade i feministiska medvetandehöjar-trådar som handlar om kvinnors erfarenheter. :confused:

Lite som att du i en tråd där någon bekymrar sig över att grannen barrerar sina hästar, kommer in med tips om hur en barrerar på bästa sätt.

Eller nä. Snarare som att du kommer in och förklarar att vi andra helt har missuppfattat det där med barrering. Vad det är och hur det görs och varför det är onödigt att det är olagligt typ. :up:

Kan du förstå provokationen i ditt beteende?
 

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 280
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp