Män förklarar saker

Lägger man ihop betalt och obetalt arbete så jobbar män fortfarande mer. Och bestämmer mindre över hur hushållets resurser spenderas.

Självklart gör dem det! Tjänar mer och jobbar mer, vilka fantastiska varelser män är. Just att det gäller så överallt med är ju helt fantastiskt. :up:

Alla de kvinnor som påstår att de jobbar lika många timmar som sina män för att sedan gå hem och dra hela lasset hemma medans karln pysslar med någon hobby eller tittar på TV är ju lögnare hela bunten. Sedan finns det ju inte en enda förtryckt kvinna som gör allt för att få ihop pengar för att köpa det nödvändigaste till barnen medan karln super upp någon tusenlapp på krogen för att sedan ta taxi hem. Nej nej nej, det är bara påhitt det också!
 
Det kanske har förklarats nånstans, men exakt vad är skitgörat? Som kvinnorna inte gör och sen inte får kalla sig jämställda?
Sådana här frågor får mig alltid att tvivla på min kvinnlighet för:

Döda djur och koka kräftor
Jag dödar djur och jag kokar kräftor med stort intresse!

Mannen är numera förbjuden vid grillen eftersom han försöker göra grillkol av köttet som jag har skjutit, styckat och marinerat..
Och byter däck två gånger om året! Det är värt många vardagsmiddagar, storstädningar och blöjbyten det!
Och tack och lov byter maken däck, men å andra sidan är han den som drivande vid städning och plockande... Och blöjbytena tog han en rätt stor andel av när våra barn var blöjbarn.
Så jag känner mig väldigt osäker på om det är jag som är man eller om jag kanske är kvinna som inte passar in i mallen? :D Tack och lov så är det ingen i bekantskaps kretsen som har några problem med min kvinnlighet eller kanske brist på... Fast det kanske är så att min bakning och handarbete väger upp?

Eller skulle det kunna vara så att människan är så komplex att det inte går att peka ut vissa saker som gör en kvinnlig vs manlig? :D
 
Självklart gör dem det! Tjänar mer och jobbar mer, vilka fantastiska varelser män är. Just att det gäller så överallt med är ju helt fantastiskt. :up:

Alla de kvinnor som påstår att de jobbar lika många timmar som sina män för att sedan gå hem och dra hela lasset hemma medans karln pysslar med någon hobby eller tittar på TV är ju lögnare hela bunten. Sedan finns det ju inte en enda förtryckt kvinna som gör allt för att få ihop pengar för att köpa det nödvändigaste till barnen medan karln super upp någon tusenlapp på krogen för att sedan ta taxi hem. Nej nej nej, det är bara påhitt det också!

Dessa situationer är ju också medräknade i ett genomsnitt som säger att män jobbar mer när man lägger ihop betalt och obetalt arbete. Självklart existerar det du tar upp och de situationerna blir inte mindre orättvisa bara för att de inte representerar genomsnittet.
 
Lägger man ihop betalt och obetalt arbete så jobbar män fortfarande mer. Och bestämmer mindre över hur hushållets resurser spenderas.


Enligt SCB arbetar könen ungefär lika mycket sammanlagt men kvinnor arbetar fortfarande i större uträckning obetalt medan män utför större del av det betalda arbetet.

LÄNK

Det jag ville ha fram med mitt inlägg var dock mest att mäns(traditionella) obetalda arbete värderas mer än kvinnors även av kvinnor; det ses som viktigare att kunna byta däck(meka med bilen, bygga staket, röja sly, döda djur) än att sköta vardagssysslor.
 
Vad kallas det då när jag och pappa diskuterar och när vi kommit fram till en punkt där jag presenterar en bra lösning/svar så börjar han humma och säger minsann inte ett enda ord om att jag möjligen kan ha rätt utan blir hellre tyst och/eller skrattar obekvämt? :meh:
 
Det behövs inte, det är bara att följa denna tråd :cool::D:D

Sorry, kunde inte låta bli....
Trevlig helg
Rolle
IpL
Du har inget att be om ursäkt för :) Tvärtom var det lite spännande att se vilka de mansplainers skulle vara som bara skulle vara tvungna att styra upp tråden.

Trevlig helg, du också :up:
 
jag inte ser självförtroende som ett problem normalt sett.
Självförtroende är bra, man ska tro på sig själv. Kombineras det med en skopa ödmjukhet, självinsikt o empati- då blir det riktigt sexigt. Behovet av att hävda sig på bekostnad av andra finns inte.

Det jag tror är den onda roten till mansplaining o annat otrevligt beteende är taskig självkänsla.
 
Självförtroende är bra, man ska tro på sig själv. Kombineras det med en skopa ödmjukhet, självinsikt o empati- då blir det riktigt sexigt. Behovet av att hävda sig på bekostnad av andra finns inte.

Det jag tror är den onda roten till mansplaining o annat otrevligt beteende är taskig självkänsla.
Jag tror inte det behöver handla om självkänsla alls. Mansplaining kommer av födsel och ohejdad vana - av strukturer som bekräftar att män alltid har rätt att föreläsa för kvinnor, även då det är en kvinna som är expert på området han talar om. Det slår aldrig de här männen att en kvinna kan veta mer.
 

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 280
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp