Män förklarar saker

@Petruska


Jag vet inte om det nödväntigtvis beskriver mansplainern, eller bara i vilken situation han blir uppmärksammad? Ponera att jag utsätts för en lång, oinbjuden monolog om... fjärilssamlande! Jag vet nästan noll om det, är inte intresserad heller, skulle förmodligen inte veta nog för att märka om han faktiskt vet vad han pratar om, och min reaktion skulle förmodligen bli "Jaha... Och varför berättar du det här för mig? Du var då en tråkig typ. :meh:" Medan om det han höll låda om faktiskt var MITT ämne, då blir hans beteende anmärkningsvärt, wtf-nivån slår genom taket och man kan inte riktigt fatta att det händer. Kanske förklarar de lika gärna och "bra" i ämnen där de är mer jämbördigt okunniga också? Det märks bara inte lika mycket.


(För övrigt tycker jag att någon som verkligen har koll på sitt ämne kan göra nästan vad som helst intressant! Så jag har inget emot att folk pratar om sina pasionsämnen. Bara så det är sagt också. ;))
Om man går tillbaka till Kielos text i sitt startinlägg så beskriver hon det ju såhär:


Rebecca Solnit skriver att även kvinnor naturligtvis håller monologer. Vi har våra egna utläggningar om helt irrelevanta ting. Men i hennes erfarenhet är en viss typ av självförtroende en könad sak. Den där ohämmade lusten att utifrån sin självklara auktoritet förklara saker för sin omgivning oavsett om man vet vad man pratar om eller inte.

Den egenskapen är relativt specifik för män. Vissa män.


För den som inte läst texten: Rebecca Solnit är alltså den författare som fick en bok förklarad för sig av en man som inte läst den, utan bara läst en recension av den. Först vid fjärde påpekandet gick det in hos honom att han talade med bokens författare.
 
Det där självförtroendet som hon pratar om - det måste ju vara det som gör att pojkar i undersökningar överskattar sina kunskaper och förmågor. Medan, förstås då, flickor underskattar sina.
 
Jag anser att jag ser det där manliga självförtroendet hela tiden. I form av mansplaining och i form av andra uttryck. Ibland åtföljt av beklaganden om tjejers/kvinnors dåliga självförtroende. Jag försöker numera att problematisera det genom att prata om det som mäns (omotiverade) hybris.
 
Ja det säger jag..


Ja det gör jag. 99 % av mina kvinnliga vänner vågar inte ta död på en fisk, sätta en mask på kroken, koka en kräfta eller rensa en fisk..

Inte jag heller. Däremot tar jag gärna hand om större djur med päls/ull när det är dags att fylla frysen igen så att säga. Shit vad "feminin" jag är! :o

Vissa människor, män som kvinnor, gillar helt enkelt olika saker. De ogillar vattendjur men kan ju ha andra styrkor.
 
Jag anser att jag ser det där manliga självförtroendet hela tiden. I form av mansplaining och i form av andra uttryck. Ibland åtföljt av beklaganden om tjejers/kvinnors dåliga självförtroende. Jag försöker numera att problematisera det genom att prata om det som mäns (omotiverade) hybris.
Precis. Det där självförtroendet ser jag också väldigt ofta, oftare än det direkta föreläsandet. Jag smiter nog ofta undan innan föreläsandet börjar för jag är _så_ trött på det.
 
Bra uttryck (och användbart!)

Såg det live i helgen på en kräftskiva. Ämnet massage kom upp, där fanns en utbildad massör med egen mottagning (kvinna) som knappt hann berätta det förrän en annan (man) hade en föreläsning om arbetsvillkor, utbildning, tekniker, arbetsmiljö och framtidsutsikter i branschen. Allt baserat på tre massagetillfällen genom sin arbetsplats.
 
Bra uttryck (och användbart!)

Såg det live i helgen på en kräftskiva. Ämnet massage kom upp, där fanns en utbildad massör med egen mottagning (kvinna) som knappt hann berätta det förrän en annan (man) hade en föreläsning om arbetsvillkor, utbildning, tekniker, arbetsmiljö och framtidsutsikter i branschen. Allt baserat på tre massagetillfällen genom sin arbetsplats.
Klockrent!
 
Bra uttryck (och användbart!)

Såg det live i helgen på en kräftskiva. Ämnet massage kom upp, där fanns en utbildad massör med egen mottagning (kvinna) som knappt hann berätta det förrän en annan (man) hade en föreläsning om arbetsvillkor, utbildning, tekniker, arbetsmiljö och framtidsutsikter i branschen. Allt baserat på tre massagetillfällen genom sin arbetsplats.

Mäh han var ju fullärd! Ju!
 
Om man går tillbaka till Kielos text i sitt startinlägg så beskriver hon det ju såhär:


Rebecca Solnit skriver att även kvinnor naturligtvis håller monologer. Vi har våra egna utläggningar om helt irrelevanta ting. Men i hennes erfarenhet är en viss typ av självförtroende en könad sak. Den där ohämmade lusten att utifrån sin självklara auktoritet förklara saker för sin omgivning oavsett om man vet vad man pratar om eller inte.

Den egenskapen är relativt specifik för män. Vissa män.


För den som inte läst texten: Rebecca Solnit är alltså den författare som fick en bok förklarad för sig av en man som inte läst den, utan bara läst en recension av den. Först vid fjärde påpekandet gick det in hos honom att han talade med bokens författare.

Jodå, jag är med på det, jag försökte bara fundera ett varv till - man måste alltid ifrågasätta vettu! :D

Jag tänkte helt enkelt att kanske är det inte bara så att de "ger sig på" såna som faktiskt vet mer än dem, utan bara att det är då det märks. Kanske håller de låda hela tiden, om precis allt, för precis vem som helst, men om åhöraren inte har kunskap i monologämnet kan inte mansplainern korrekt identifieras och då blir det ett falskt urval i statistiken. Tänkte jag då. Men så insåg jag att det är ett annat djur, Han Som Vill Höra Sig Själv Och Pratar Om Vad Som Helst. En mansplainer måste just triggas att visa upp sin särart av att få höra att den han pratar "med" (egentligen) vet mer än honom i ett ämne... Men jag tänker inte skämmas för att jag måste tänka lite extra - korkad & stolt! :up: :p
 
Precis. Det där självförtroendet ser jag också väldigt ofta, oftare än det direkta föreläsandet. Jag smiter nog ofta undan innan föreläsandet börjar för jag är _så_ trött på det.
Ja, den där hybrisen är vanligare än mansplaining. Mansplaining är väl bara ett av flera möjliga uttryck för hybrisen.
 
Jag fick för ett par år sedan en lång förklaring av en kollega, om varför flygplan föredragsvis startar mot vinden. Förklaringen var fullkomligt uppåt väggarna galen och när övriga runt bordet generat försökte informera honom om att jag hade cert så höjde han bara rösten. Själv satt jag mest och smålog, för det var den mest korkiga utläggning jag någonsin hört i ämnet.

Helt allvarligt avslutade han sitt föredrag med "säg bara till om det är något mer du vill veta om flygplan eller något annat." O_o

Nej tack. :wtf:
 
Min styvfar har vid flera tillfällen förklarat det här med juridik för mig.

Jag är jurist, han är lantbrukare med naturbruksgymnasium i ryggen. O_o Försöker jag rätta honom i alla hans felaktigheter så heter det dessutom Men lilla gumman sånt här förstår du dig inte på :cautious: Nänä, sorry då..

Det rör sig alltså både om mansplaining och lilla gumman syndromet. Stackars karl säger jag bara :nailbiting:

Jag har valt att sluta bry mig och slå på dövörat istället, jag vet av erfarenhet att ingenting funkar på den mannen. :meh:
 
Det här har ingenting med trådstarten att göra, men en hel del med den otroligt inskränkta syn som visats angående "manligt vs kvinnligt". Såg den i mitt flöde på Facebook för ett tag sen och tycker fler borde se den!

Så jäkla härligt för övrigt att se att det är, enormt, övervägande del här i tråden som reagerar och protesterar :up:


Always - we care enough about young womens self-esteem not to include any fat or ugly girls in our commercials, because we wouldn't want that associated with our product now do we? :angel:
 
Always - we care enough about young womens self-esteem not to include any fat or ugly girls in our commercials, because we wouldn't want that associated with our product now do we? :angel:

Fast det viktiga i den var ju verkligen inte vem som gjort den utan budskapet...
 
Helt allvarligt avslutade han sitt föredrag med "säg bara till om det är något mer du vill veta om flygplan eller något annat." O_o

Blygsamt! Jag hade så gärna velat veta lite mer om charmkvarkens betydelse inom kvantfysiken, kan du inte fråga honom om det nästa gång?

Märkligt nog kan jag inte påminna mig något egenupplevt fall av mansplaining angående just juridik. Men om, så kommer det inte att tas emot väl. :devil:Möjligen häromdagen när en målsägande (man) begärde replik för att korrigera försvarsadvokaten (kvinna) omedelbart efter hennes plädering med ett "nej, så ÄR det inte enligt juridiken". Vilket jag (kvinna) ju då ansåg att jag hade påstått i den första pläderingen, men med lite mindre emfas. Men det får nog i det fallet förklaras med att det var en lite speciell person som inte riktigt tog till sig att det är domstolen (med en man som ordförande) som kommer att döma i målet till sist.
 
Det där självförtroendet som hon pratar om - det måste ju vara det som gör att pojkar i undersökningar överskattar sina kunskaper och förmågor. Medan, förstås då, flickor underskattar sina.

Ofta är ju just det självförtroendet en fördel i livet. När man söker jobb tex.

Jag tror det ofta är bättre att överskatta sina förmågor än att underskatta dem. Givetvis måste man ju på något sätt inse sina begränsningar. Ofta klara man dock mer än man tror.

Jag vet inte vad jag vill komma fram till nu mer än att säga att jag inte ser självförtroende som ett problem normalt sett.
 
Jag nervärderar ingen, men jag avskyr att det ska skrivas en massa saker om män, och att kvinnor ska hävda sig så jävla bra utan att ens kunna ta en bråkdel av "skitgörat" i livet men ändå ska kalla sig som jämställda och lika...
Det kanske har förklarats nånstans, men exakt vad är skitgörat? Som kvinnorna inte gör och sen inte får kalla sig jämställda?
 

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 280
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp