Män förklarar saker

Men varför tror du att de är så fixerade vid sitt utseende? Kan det ha med bekräftelse att göra? Att det som de får mest uppmärksamhet/beröm för är sina vackra ögon. Om de som barn fått höra "vad bra du är på att sparka boll" istället för "vad söt du är i din rosa tröja", kanske deras sidor sett annorlunda ut.

Att dessa tjejer känner att deras största värde sitter i deras utseene är ju bara ett annat uttryck för det ojämnatällda samhälle vi lever i.

Och då får de väl se sitt eget värde och ändra på det? Eller ska vi andra uppmuntra dem med att de har snygga naglar, duckface, silikontuttar och bekräfta dom? Nää, alla har ett ansvar här i livet och det handlar om både män och kvinnor. Herregud, det finns ingen logik i att försvara några kvinnor som är som små rädda möss och som vill bli räddade av prinsen. Jämlikt är när folk vågar stå upp för sig själva utan att mjäka med alla som tycker olika...Ska vi vara jämlika får vi väl ta vårt ansvar och kunna göra samma saker? Mitt sista inlägg i tråden för övrigt!
 
Och då får de väl se sitt eget värde och ändra på det? Eller ska vi andra uppmuntra dem med att de har snygga naglar, duckface, silikontuttar och bekräfta dom? Nää, alla har ett ansvar här i livet och det handlar om både män och kvinnor. Herregud, det finns ingen logik i att försvara några kvinnor som är som små rädda möss och som vill bli räddade av prinsen. Jämlikt är när folk vågar stå upp för sig själva utan att mjäka med alla som tycker olika...Ska vi vara jämlika får vi väl ta vårt ansvar och kunna göra samma saker? Mitt sista inlägg i tråden för övrigt!

Läser du ens svaren du får, eller har du bara bestämt dig för att skita i vilket?
 
Åh, vilken bra tråd att starta precis innan jag blir förvisad till att valhänt försöka hitta rätt pyttebokstäver på telefonen. Smart! :up:


Finns så mycket jag vill svara på, men försöker nöja mig med detta: @makarontanten inlägg #87
Jag tror du (mfl?) ganska grovt missförstår något i trådstarten. Att man träffar på en och annan mansplainer emellanåt betyder inte att alla män man träffar är såna! TS är inte en beskrivning av hur jag ser alla karlar eller hur de beter sig mot mig:rofl:, utan helt enkelt en upplevelse av ett fenomen som kan vara ganska komiskt om man är på rätt humör...


För övrigt hoppas jag du läser dina egna inlägg om ett par år och förvånas över din inställning lika mycket som många andra här i tråden! :up:
(och all heder åt er som försöker uppmärksamma problemtänket)

Så, nu ska jag (försöka) nöja mig med att bara läsa! (och kanske försöka räkna ut hur sjutton jag kan bli mansplainad åt när jag aldrig gjort ett duckface i mitt liv - då borde jag vara jämlik nog att inte förtjäna det, right?)
 
För i ditt jämlika samhälle får inte kvinnor posta bilder på sig själva där de tycker att de är fina om de inte kan tillaga älg?

Ooooooookej.

Mvh kan inte tillaga älg och är därför exkluderad från jämställdhet för all evig tid.

Det är kört för både mig och min sambo. Min sambo kan inte döda djur och får tårar i ögonen när han råkar köra på en padda med gräsklipparen. Jag fixar att avliva paddan åt honom men orkar inte byta däck på bilen utan det får någon stackars man göra åt mig i stället så att jag slipper smutsa ner mina söta små kvinnohänder. Älg kan vi nog laga båda två iofs.
 
Jag blev nyfiken på varifrån ordet kommer och det visar sig att företeelsen, om än inte ordet, först beskrevs av en amerikansk författare.
Hon hade träffat på en man som noggrant beskrev en viktig bok för henne och först efter att hon påpekat det tre-fyra gånger sjönk det in hos honom att det var hon som skrivit den :laugh:
Nu först uppmärksammade jag länken i startinlägget, där berättar Katrin Kielos om den där författaren på ett mycket bättre sätt. Läs!

@Monstermom Ber om ursäkt, borde ha sett det :cautious:
 
Haha, jag SA ju att de där bleka länkuschlingarna knappt syns @mandalaki ! :rofl:


(Mina smileysar blir rätt repetetiva, tyvärr är det en rätt kort lista jag lärt mig koden för. Ööööh... :up: blir bra här!)
 
Nu slänger jag mig huvudstupa in i diskutionen med en tes!

Jag är en sådan där kvinna som backar galant med släp, är en fena på att rycka skor, kan laga nät osv osv
Trivs som bäst när jag får umgås med mina gubbs och prata kor, värmepumpar och vem som sått vad på vilken åker. Men där blir jag aldrig ifrågasatt för män ute på landet förväntar sig att man skall klara sig precis lika bra, kön är oviktigt. Man kan däremot bli ifrågasatt av män med ett mer storstadsbetonat ursprung. Ett slående exempel var när det visade sig att jag hade stängslat och kära nån, hur kunde jag göra det? Jag är ju kvinna!
Och vad svarar man? Jo:
- Jag har aldrig sett en man stängsla med k*ken.

Eller som den gången jag kommer in på en fest med andra gradens hälta efter en dispyt med en ko. De lite "finare" killarna rynka på näsan när jag berättade om vad som hade hänt men inte grabbsen från landet. De visste precis hur ont det gör med en välriktad kospark.

Min tes är alltså, antalet män som ser ner/känner sig tvunga att förklara står i propotion med hur många grannar de har.

Sen för övrigt, vad är dealen med att koka kräftor? Det brukar bli ganska trevligt för man måste ju provsmaka sig fram om man skall ha för sorts porter i lagen
 
Fast mansplaining är lite anorlunda än generella 'lilla gumman'-heter. Blir dfu mansplainad så erbjuds (it's an offer you can't refuse! :meh:) du en unik chans till en värdefull föreläsning bara för dig! All denna visdom, och hn är villig att lägga lång, lååååång tid på att verkligen förklara, i detalj. Så generös är han, att han är villig att verkligen anstränga rösten för att höras över dina protester...


Jämförelse: karln som ifrågasatte att du stängslar = lilla gummare. Om han istället förklarat för dig - i bisarr detalj - HUR man stängslar, vad stängsel är, vad det används till, diverse vanliga misstag - real or imagined ;) - och vilken utrustning du använt, då har du en mansplainare framför dig. :up:
 
Jag har ju både läst (varför syns länkar så himla svagt? :cautious:) om fenomenet och upplevt det själv förr, men när jag nyss fick en dos mansplaining mitt i nyllet kom jag att tänka på den diskussion som var här i någon tråd förut (var det månne i nån dejtingtråd? @CillaW ? @Myrten ? Är jag helt ute och cyklar?), och undrar om det kanske finns några historier att dela med sig av?

Själv var jag bjuden på mat och var inte enda gästen. Eftersom jag är vegetarian så blev det lite prat om huruvida jag kunde/ville äta av diverse rätter, vilket alltså var triggern för mansplainingen... För ser ni, det är väldigt svårt att vara vegetarian! (Jag: :confused:... :)) Krångligt, väldigt opraktiskt i en köttätande värld. (Jag: :confused:... :confused:... :)) Och så svårt att se till att man får i sig allt man behöver, jösses vad man måste krångla med matvalet! (Jag: :confused:... O_o... :meh:-:)) Finns ju väldigt få alternativ också, om man inte vill slava i köket i timmar varje dag och göra allt helt från scratch - vegetarisk mat går ju inte att spara rester av, allt måste ätas genast, huvvaligen. (Jag: :crazy:... O_o... :cautious:... ... ... :)) Aldrig kan man äta borta heller! (Jag: *tittar ner på min tallrik i inte-mitt-kök* :meh:... :cautious:... :banghead:... ... ...:angel:) Dessutom kan man ju inte vara vegetarian hela livet, förr eller senare måste man ju ändå äta kött så varför krångla? (Jag: :up: :D :rofl: :laugh: :up:)

Och så höll det på. Mina försök att tala om att nä, jag är faktiskt vegetarian och det är inte ett dugg svårt blev envetet överpratade (på riktigt, han bara höjde rösten och pratade fortare). Hela jäkla tiden vi satt där så fick jag förklarat för mig - av någon som aldrig i sitt liv provat leva som vegetarian - hur det är att vara vegetarian. För det visste han allt om, och jag ingenting. Såklart. Tyvärr har Magdalena Ribbing gjort väldigt tydligt att man inte får döda andras gäster, så jag försökte hålla mig artig (därav alla :)). Men till slut satt jag bara och skrattade åt honom - det fick inte stopp på honom heller! Så nu vet jag: det är hemskt att vara vegetarian. :up:

Vad har ni fått förklarat för er?

Ojoj. En äldre manlig släkting förklarar gärna sllt mellan himmel och jord, exempelvis hundars mentalitet och träning, (han hade en hund när han var liten, jag har tävlat och vunnit en hel del i olika grenar), juridik (jag är utbildad jurist, han är det inte), hur mina barn är och varför, osv. Det går banner mig inte att öppna munnen utan att han ska förklara och berätta hur saker ligger till.

Fantastiskt att det finns ett uttryck för detta!
 
Det beror naturligtvis på sammanhanget.
Jag tänker såhär: Män som är uppväxta med kvinnor som har klarat sig själva även med saker som anses typiskt manliga tenderar att inte behöva mästra kvinnor. Sen funderar jag på om mästrande män har problem med sin egen syn på sig själv som man, lite revirpinkade för sin egen manlighet....
 
Jag har ju både läst (varför syns länkar så himla svagt? :cautious:) om fenomenet och upplevt det själv förr, men när jag nyss fick en dos mansplaining mitt i nyllet kom jag att tänka på den diskussion som var här i någon tråd förut (var det månne i nån dejtingtråd? @CillaW ? @Myrten ? Är jag helt ute och cyklar?), och undrar om det kanske finns några historier att dela med sig av?

Själv var jag bjuden på mat och var inte enda gästen. Eftersom jag är vegetarian så blev det lite prat om huruvida jag kunde/ville äta av diverse rätter, vilket alltså var triggern för mansplainingen... För ser ni, det är väldigt svårt att vara vegetarian! (Jag: :confused:... :)) Krångligt, väldigt opraktiskt i en köttätande värld. (Jag: :confused:... :confused:... :)) Och så svårt att se till att man får i sig allt man behöver, jösses vad man måste krångla med matvalet! (Jag: :confused:... O_o... :meh:-:)) Finns ju väldigt få alternativ också, om man inte vill slava i köket i timmar varje dag och göra allt helt från scratch - vegetarisk mat går ju inte att spara rester av, allt måste ätas genast, huvvaligen. (Jag: :crazy:... O_o... :cautious:... ... ... :)) Aldrig kan man äta borta heller! (Jag: *tittar ner på min tallrik i inte-mitt-kök* :meh:... :cautious:... :banghead:... ... ...:angel:) Dessutom kan man ju inte vara vegetarian hela livet, förr eller senare måste man ju ändå äta kött så varför krångla? (Jag: :up: :D :rofl: :laugh: :up:)

Och så höll det på. Mina försök att tala om att nä, jag är faktiskt vegetarian och det är inte ett dugg svårt blev envetet överpratade (på riktigt, han bara höjde rösten och pratade fortare). Hela jäkla tiden vi satt där så fick jag förklarat för mig - av någon som aldrig i sitt liv provat leva som vegetarian - hur det är att vara vegetarian. För det visste han allt om, och jag ingenting. Såklart. Tyvärr har Magdalena Ribbing gjort väldigt tydligt att man inte får döda andras gäster, så jag försökte hålla mig artig (därav alla :)). Men till slut satt jag bara och skrattade åt honom - det fick inte stopp på honom heller! Så nu vet jag: det är hemskt att vara vegetarian. :up:

Vad har ni fått förklarat för er?
Kul att det finns ett ord för det, det visste jag inte. Men visst har jag upplevt det. Brukar bli ordentligt förbannad och snäsa av personen.
Läste artikeln, den var bra.
 
Jag tänker såhär: Män som är uppväxta med kvinnor som har klarat sig själva även med saker som anses typiskt manliga tenderar att inte behöva mästra kvinnor. Sen funderar jag på om mästrande män har problem med sin egen syn på sig själv som man, lite revirpinkade för sin egen manlighet....
Men mansplaining handlar inte om hur kvinnor klarat typiskt manliga sysslor. Läs texten som monstermom länkar till i startinlägget så ser du.
 
Ojoj. En äldre manlig släkting förklarar gärna sllt mellan himmel och jord, exempelvis hundars mentalitet och träning, (han hade en hund när han var liten, jag har tävlat och vunnit en hel del i olika grenar), juridik (jag är utbildad jurist, han är det inte), hur mina barn är och varför, osv. Det går banner mig inte att öppna munnen utan att han ska förklara och berätta hur saker ligger till.

Fantastiskt att det finns ett uttryck för detta!

Ja, det verkar nästan vara en del av definitionen att mansplaining handlar om män som förklarar saker för kvinnor när det i själva verket är kvinnan som vet mest om det aktuella ämnet. Egentligen väldigt underligt, men icke desto mindre så vanligt att det är ett mönster.
 
Fast mansplaining är lite anorlunda än generella 'lilla gumman'-heter. Blir dfu mansplainad så erbjuds (it's an offer you can't refuse! :meh:) du en unik chans till en värdefull föreläsning bara för dig! All denna visdom, och hn är villig att lägga lång, lååååång tid på att verkligen förklara, i detalj. Så generös är han, att han är villig att verkligen anstränga rösten för att höras över dina protester...


Jämförelse: karln som ifrågasatte att du stängslar = lilla gummare. Om han istället förklarat för dig - i bisarr detalj - HUR man stängslar, vad stängsel är, vad det används till, diverse vanliga misstag - real or imagined ;) - och vilken utrustning du använt, då har du en mansplainare framför dig. :up:


Aha! Då är jag helt med på båten! ( Jag hade kopplat helt om någon vänlig man här kunde ha förklarat för mig!)
 
Vad är det för män ni träffar?

Jag känner mig alltid uppskattad i manligt sällskap, och får ofta höra bra saker om både det ena och det andra. Var ute med min manliga vän senast igår och vi satt på sjön. Att skära sönder en fisk i småbitar, att trassla ur en kräfta i ett fisknät, eller koka upp ett gäng kräftor för några slantar... Komplimangen var inte efter kön, utan : Faan vad bra du är, vi funkar ju kanon ihop med fisket. Har prövat fiska med både "ca 5 namn", och ingen funkar det så bra med som dig.

Eller när man får höra: Du är faaan både snygg, smart och inte en "löjlig" tjej som bryr sig mer om sin trasiga nagel än om vad man håller på med, du är fantastisk som både kan vara snygg kvinna och "nersölad" med fiskslem innan dess...Eller när man drar med sin hund på sjön ( i en båt) och får höra av "han" med de bästa jakthundarna i stan, säger att du har en fantastisk relation med din hund och det borde du hedras för även om du inte tävlar/ställer ut.

Jag hade tagit så jävla illa upp om en man hade gett mig "komplimanger" på det där sättet. Så fruktansvärt nedvärderande.

Är för övrigt glad att jag inte upptäckte den här tråden förrän nu för då hade jag inte kunnat låta bli att ge mig in i diskussionen.
Nu har istället bl a @Lillelorden redan hunnit säga det jag ville ha sagt så jag kan lämna det där.
 
Ja, det verkar nästan vara en del av definitionen att mansplaining handlar om män som förklarar saker för kvinnor när det i själva verket är kvinnan som vet mest om det aktuella ämnet. Egentligen väldigt underligt, men icke desto mindre så vanligt att det är ett mönster.

Ja! Så märkligt!
 

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 280
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp