Män förklarar saker

Har du funderat över hur du skulle reagera om det varit det omvända förhållandet, med trådar i stort sett dagligen som beskriver kvinnor och kvinnors beteenden, och enbart kvinnors (nästan) aldrig män, i samma negativa stil? Skulle det vara konstigt om du efter ett tag tröttnade på att mötas av dessa kvinnofientliga trådar?
Det är helt fantastiskt hur du kliver in i en tråd där folk diskuterar något kvinnor stöter på hos män - och försöker få dem att prata om något annat för att du känner dig personligen kränkt av ämnet.

Om inte annat borde ren självbevarelsedrift ha hindrat dig, eftersom de män som beskrivs i tråden är pösmunkar som inte lyssnar på kvinnor.
 
Jag tänkte ta upp just det exemplet men valde innan att inte göra det då. Invändningar och mäns upplevelser brukar inte uppskattas i den här typen av trådar.
Du vet dessutom mycket väl att den här typen av gnäll är än mindre uppskattat. Så varför valde du att lufta det, när du höll tyst tidigare?
 
Snarare är det för att man (jag) tröttnar på alla dessa trådar, de sänker intresset för seniordelen av forumet rätt rejält. I grunden är det också en sexistisk fråga, om man konsekvent och ensidigt väljer att beskriva män på ett negativt sätt driver man en sexistiskt linje och det är det helt klart en del som gör här på senior.

Jizzes, jag beundrar ditt mod men du vet väl att du inte kan få sista ordet här :cool:

Rolle
 
Jag tänkte ta upp just det exemplet men valde innan att inte göra det då. Invändningar och mäns upplevelser brukar inte uppskattas i den här typen av trådar.
Det finns ju fler exempel i tråden, tillsammans blir de tydliga. De allra tydligaste är nog det som finns i Katrin Kielos text som @Monstermom länkade till och det som @Mixoman gav i sitt tidigare inlägg.
 
Det finns ju fler exempel i tråden, tillsammans blir de tydliga. De allra tydligaste är nog det som finns i Katrin Kielos text som @Monstermom länkade till och det som @Mixoman gav i sitt tidigare inlägg.

Jag tror dig. Jag säger inte att det inte är ett problem. Jag tror mer att det bygger på någon form av översittarmentalitet än kön egentligen. Sen med tanke på vem som har mest makt och status så kommer det vara fler män som är översittare.

Just i hästvärlden är maktstrukturerna ofta annorlunda så där blir det intressant. Om det nu går att diskutera.
 
Givetvis har du inte förstått vad diskussionen handlar om. :banghead:

Läs om tråden, läs länkarna, googla "mansplaining" och prova igen.

Det var mer ett svar på att du går på med härskartekniker. Kör på med att jag gnäller plus att jag måste vara träffad dvs är en sån man som ni diskuterar.
 
Jag inser att jag uppenbart stör tråden så jag lämnar den. Inte för att jag är bitter utan för att ni kan fortsätta tråden som den är tänkt.

Jag ber om ursäkt men jag trodde det kunde gå att ventilera även mäns syn på saken men det var fel tråd.
 
Det var mer ett svar på att du går på med härskartekniker. Kör på med att jag gnäller plus att jag måste vara träffad dvs är en sån man som ni diskuterar.
Du, tycker du att detta
Jag tänkte ta upp just det exemplet men valde innan att inte göra det då. Invändningar och mäns upplevelser brukar inte uppskattas i den här typen av trådar.
var ett trevlig inlägg som bäddar för en intressant diskussion?

Du ignorerade dessutom mitt inlägg där jag förklarar hur ditt beteende ser ut från mitt perspektiv. Men du vet väl att du är provokativ för det är medvetet från din sida?
 
Du, tycker du att detta

var ett trevlig inlägg som bäddar för en intressant diskussion?

Du ignorerade dessutom mitt inlägg där jag förklarar hur ditt beteende ser ut från mitt perspektiv. Men du vet väl att du är provokativ för det är medvetet från din sida?
Jag inser att jag uppenbart stör tråden så jag lämnar den. Inte för att jag är bitter utan för att ni kan fortsätta tråden som den är tänkt.

Jag ber om ursäkt men jag trodde det kunde gå att ventilera även mäns syn på saken men det var fel tråd.
Bara att inse, här på senior är vi en minoritet på undantag, vi har inte yttrandefrihet i alla frågor ens med balanserade inlägg!
 
Är detta ett manligt problem? Hur många hästtjejer har man inte träffat på som trots ringa erfarenhet/kunskap talar om för alla vad som är rätt?
PL

När du skriver hästtjejer och ringa erfarenhet så tänker jag på barn/ungdomar och i den åldern tror jag att det är vanligt att både tjejer och killar som är intresserade och brinner för ett ämne känner att de vet och kan bäst oavsett om det gäller bilar, hästar, karate, styrketräning eller något annat. Som femtonåring tyckte jag att jag visste allt som fanns att veta om hundar (utan att någonsin haft en egen) som trettioåring (med erfarenhet av hundägande) vet jag att jag inte vet allt.

Det känns över huvud taget inte jämförbart med en vuxen man som envisas med att förklara ett ämne/fenomen för en kvinna där han i jämförelse med henne vet inget, eller mycket lite, om det som avhandlas.
 
När du skriver hästtjejer och ringa erfarenhet så tänker jag på barn/ungdomar och i den åldern tror jag att det är vanligt att både tjejer och killar som är intresserade och brinner för ett ämne känner att de vet och kan bäst oavsett om det gäller bilar, hästar, karate, styrketräning eller något annat. Som femtonåring tyckte jag att jag visste allt som fanns att veta om hundar (utan att någonsin haft en egen) som trettioåring (med erfarenhet av hundägande) vet jag att jag inte vet allt.

Det känns över huvud taget inte jämförbart med en vuxen man som envisas med att förklara ett ämne/fenomen för en kvinna där han i jämförelse med henne vet inget, eller mycket lite, om det som avhandlas.
Men detta gäller även vissa äldre häst"tjejer" med begränsad erfarenhet.
PL
 
Jag inser att jag uppenbart stör tråden så jag lämnar den. Inte för att jag är bitter utan för att ni kan fortsätta tråden som den är tänkt.

Jag ber om ursäkt men jag trodde det kunde gå att ventilera även mäns syn på saken men det var fel tråd.
Bara att inse, här på senior är vi en minoritet på undantag, vi har inte yttrandefrihet i alla frågor ens med balansertade inlägg!
Jag följer ert ledband och väljer den bekväma slutsatsen att det går inte att diskutera med män.

Jag trodde att det skulle gå att ventilera feministiska åsikter men det är inte välkommet hos männen. Jag inser att jag uppenbarligen stör er manlighet så det är väl bäst att jag lämnar det till att pösa ifred.
 

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 280
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp