Män förklarar saker

Där tappade jag min kvinnlighet :( jag hade vid 24 års ålder fortfarande inte fattat vilka plagg som färgar av sig så jag färgar fortfarande kläder ibland :( tvätt är faktiskt min karl bättre på, heh..
 
Där tappade jag min kvinnlighet :( jag hade vid 24 års ålder fortfarande inte fattat vilka plagg som färgar av sig så jag färgar fortfarande kläder ibland :( tvätt är faktiskt min karl bättre på, heh..

Jag tror inte tvätt är helt könsbundet :D Jag började sköta familjens tvätt när jag var 13 eftersom min mor hade en tendens att förändra mina kläders färg och storlek :crazy: Särbon klarar utmärkt av att tvätta på egen hand och han har gjort det länge :)
 
Men varför frågar då ingen om männen i tråden kan pjta tvätta kläder, se till att barnen får mat i sig eller andra traditionella kvinnliga sysslor som mig veterligen också är bra att kunna?

Ursäkta att jag frågade. Var bara nyfiken.

Själv gör jag det för att spara pengar, ska jag lämna in både bil och släp 2 ggr om året så blir det 800 kr och det är pengar jag behöver till annat. Svårare än så är det inte.
 
Men varför frågar då ingen om männen i tråden kan pjta tvätta kläder, se till att barnen får mat i sig eller andra traditionella kvinnliga sysslor som mig veterligen också är bra att kunna?
Varför inte fråga oss direkt istället för den här omvägen:confused:
Jag lagar maten, tvättar egna grejor samt sängkläder.
Byter numera alla däck sedan min fru fick en ryggskada.
Torkar bord o plockar undan efter mig på jobbet, om det finns tid, annars är det viktigare att hinna med patienter o journalskrivning.
PL
 
Varför inte fråga oss direkt istället för den här omvägen:confused:
Jag lagar maten, tvättar egna grejor samt sängkläder.
Byter numera alla däck sedan min fru fick en ryggskada.
Torkar bord o plockar undan efter mig på jobbet, om det finns tid, annars är det viktigare att hinna med patienter o journalskrivning.
PL

För att jag inte är intresserad av svaret.
 
Alltså, jag kom på en grej här. Dels är naglarna inte i speciellt stor riskzon när man byter däck, men om de vore det skulle det definitivt vara en anledning för mig att undvika det. Det gör faktiskt sjukt ont att bryta en nagel, sedan kan man vara tvungen att gå med osymetriska naglar ett tag och det gör att jag definitivt har respekt för de som helst undviker grejer där det finns en risk att bryta en nagel.

Och eftersom bukefalos uppenbarligen hatar mig ligger citatet under mitt skrivna inlägg. Men det är apropå citatet iallafall.
Mitt stackars ex slog ut en tand när han skulle byta däck på sin första bil. Även om man är född med penis så behöver man inte ha däckbytar-talang.
 
För att man kan, och för att bekräfta vetskapen att man kan. Jo, det händer att jag också anlitar däckfirman. Men ibland så hamnar åtminstone jag i att däcken måste bytas NU och är det då söndageftermiddag och jag har en timme över, så behöver jag inte få panik över att jag inte hinner till däckfirman nästa vecka. Det kan också kallas dålig planering, men jag föredrar att se det som en (förvisso mycket liten del) i en större helhet av självständighet. :)
Men är det någon som har sagt att de inte kan byta däck? För det är en väldig skillnad mellan att inte kunna och inte vilja göra... Jag kan byta däck, det har jag gjort många gånger, maken tycker att det är mindre tråkigt än mig, alltså gör han det. Men jag tvingar dottern att lära sig byta däck, även sonen men han är än så länge lite för lite för att det ska vara någon nytta med det. Däremot tvättmaskinen och tvättprogram börjar han kunna riktigt bra.
Jag får inte panik över en punktering eller att det skulle behövas bytas till vinter/sommar däck men jag är ruskigt glad att slippa. På samma sätt hatar jag att putsa fönster, jag kan och jag gör det när jag måste men maken har det överhängande ansvaret för att fönsterna blir putsade.
 
Men är det någon som har sagt att de inte kan byta däck? För det är en väldig skillnad mellan att inte kunna och inte vilja göra... Jag kan byta däck, det har jag gjort många gånger, maken tycker att det är mindre tråkigt än mig, alltså gör han det. Men jag tvingar dottern att lära sig byta däck, även sonen men han är än så länge lite för lite för att det ska vara någon nytta med det. Däremot tvättmaskinen och tvättprogram börjar han kunna riktigt bra.
Jag får inte panik över en punktering eller att det skulle behövas bytas till vinter/sommar däck men jag är ruskigt glad att slippa. På samma sätt hatar jag att putsa fönster, jag kan och jag gör det när jag måste men maken har det överhängande ansvaret för att fönsterna blir putsade.
För min del så lärde jag mig bara för några år sedan o tyckte det kändes som en bra grej att kunna plus att jag då sparar 800 kr. Hade någon annan gjort det i rätt tid utan att jag behövde betala för det så hade jag gärna sluppit. Det är riktigt tråkigt att göra.
 
Men är det någon som har sagt att de inte kan byta däck? För det är en väldig skillnad mellan att inte kunna och inte vilja göra... Jag kan byta däck, det har jag gjort många gånger, maken tycker att det är mindre tråkigt än mig, alltså gör han det. Men jag tvingar dottern att lära sig byta däck, även sonen men han är än så länge lite för lite för att det ska vara någon nytta med det. Däremot tvättmaskinen och tvättprogram börjar han kunna riktigt bra.
Jag får inte panik över en punktering eller att det skulle behövas bytas till vinter/sommar däck men jag är ruskigt glad att slippa. På samma sätt hatar jag att putsa fönster, jag kan och jag gör det när jag måste men maken har det överhängande ansvaret för att fönsterna blir putsade.

Jag tycker att en bilförare ska kunna byta däck på bilen, eftersom det kan behövas akut. Precis som jag tycker att det är upp till var och en om man vill ägna en timme (tar det för mig i alla fall, trots mycket vana) åt att byta däck, eller åka in 10 minuter hos Däckverkstaden och få jobbet gjort, snabbt och professionellt med upphissad bil för 300 kr. Jag föredrar helt klart det senare.
 
Kan någon förklara för mig vilket sambandet mellan att utföra maskulint eller feminint genuskodade sysslor och mansplaining är? Jag ser inte riktigt kopplingen.

Näää. Jag svarade enkom på något som handlade om det förstnämnda och har inte läst alla de 12 tidigare sidorna. Jag tror inte att det finns någon begränsning hos män som ägnar sig åt mansplaining till vilken genuskodad syssla det gäller. De vet precis ändå hur man EGENTLIGEN ska göra, oavsett om de har erfarenhet eller inte.
 
Är det då en man med sexistiska värderingar, så ligger kvinnor nära till hands.

Då skulle jag säga att sexistiska värderingar bättre förklarar mansplaining än vad dålig självkänsla gör. Plus att den första förklaringen placerar problemet och dess lösning där de hör hemma.
 
Då skulle jag säga att sexistiska värderingar bättre förklarar mansplaining än vad dålig självkänsla gör. Plus att den första förklaringen placerar problemet och dess lösning där de hör hemma.
Ja, utan de sexistiska värderingarna så ses ju inte en kvinna som automatiskt svagare och lätt att hävda sig emot. Då kan han ju lika gärna trycka till en yngre man tex och få ut samma sak, dvs ett boostat ego. Taskig självkänsla är inte att se som en ursäkt för otrevligt beteende, utan en förklaring. Problemet bär vederbörande själv ändå.
 
Problemet bär vederbörande själv ändå.

Det är det jag inte riktigt håller med om.

Jag tror att de flesta som mansplainar mig genom att förklara min egen yrkeskompetens för mig, tycker att vi har ett intressant samtal. De har alltså inget problem. Jag tror inte heller att de ser det som att de trycker till mig.

Sexistiska värderingar, när det är en man som har dem, är inte ett problem för den som hyser dem, vad jag kan se.

Jag tycker däremot inte att samtalet är trevligt. Och jag ger fullständigt fan i deras självkänsla, jag tycker helt enkelt att de ska uppföra sig som folk. Istället för att utsätta mig för sin gräslighet.
 
Jag tror inte tvätt är helt könsbundet :D Jag började sköta familjens tvätt när jag var 13 eftersom min mor hade en tendens att förändra mina kläders färg och storlek :crazy: Särbon klarar utmärkt av att tvätta på egen hand och han har gjort det länge :)
Haha, nä du har säkert rätt. Jag tror att en del snålhet/dumdristighet är grunden för mina färgade plagg. Lite den där "varför ska jag tvätta det och det plagget separat och kosta på el och miljö när jag kan köra dem med andra plagg?" Och en timme senare "oops... Det var visst vitt här.. Nåja, nu är den lite rosa med". Ofta sambons plagg som får andra färger. Så går det när man köper sånt som inte är bara svart ;)
 

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 280
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp