För att man kan, och för att bekräfta vetskapen att man kan. Jo, det händer att jag också anlitar däckfirman. Men ibland så hamnar åtminstone jag i att däcken måste bytas NU och är det då söndageftermiddag och jag har en timme över, så behöver jag inte få panik över att jag inte hinner till däckfirman nästa vecka. Det kan också kallas dålig planering, men jag föredrar att se det som en (förvisso mycket liten del) i en större helhet av självständighet.
Jag tycker inte att det är så svårt att byta däck att jag varje år måste bekräfta vetskapen att jag kan göra det. Jag är tillräckligt haj på det för att kunna byta däck akut om jag skulle på punktering och det räcker för mig. Jag ser det inte som något tecken på självständighet att göra något som tar en massa tid från saker jag hellre skulle göra när jag kan betala någon 200 spänn för att göra det på en kvart.
HLR är exempel på något som jag gärna bekräftar att jag kan med jämna mellanrum eftersom jag där inte riktigt har tiden på mig att fundera ut hur det egentligen var jag skulle ge hjärtkompressioner men att byta däck är något som det räcker med att jag kan - får jag punktering räcker det med att däcket kommer på plats ordentligt, det är inget som jag måste göra under tidspress.