Vaktande innebär att hunden har försvarslust. Det är inte samma som reservation, vilket hunden uppenbarligen inte har om den hälsar glatt på främmande.
Sen finns det förstås egenskaper som är mer vanliga i somliga raser än andra.
Mina hundar vaktar också men jag skulle inte välja att kalla dem för reserverade.
Min ras ska vara just reserverad i sitt vaktande.
Vi hade för hunden skarpt läge här för ett tag sedan. Hon var ute på gården och upptäcker en skum figur inne i en av bilarna. Jag hörde hennes allvarsskall och tittade.
Hon var helt fokuserad på skummisen i bilen.
Skällde grovt, avancerade sakta framåt från 30 meter, stannade, skällde igen.
Hon konstaterade att ingen kom och assisterade henne efter flera blickar mot huset. Jag iakttog och såg ingen nervositet (har ju haft schäfer och dom har ju varit beredda att dra iväg om skummisen visade sig vara något otäckt).
Hon stod fast.
Sen började skummisen stöka i bilen. Grovt skall och avancering till 20 meter från bilen.
Nu bestämde sig skummisen för att gå ut ur bilen.
Hon gick genast fram till fem meter från bilen - nu tyst.
Nu sprang skummisen runt bilen - hon efter men höll avstånd, stod fast.
I det här laget hade skummisen lessnat på att gå dubbelvikt i huva så jag rätade på mig och sa Hej Humla.
Det tog några sekunder innan hon stängde av vakten och gick in i fjäskamatte humör.
Jäkligt kul att se hennes mod. Och att hon höll avstånd som hon skulle. Hennes kroppsspråk visade ingen tvekan.
Det är ju rätt så ofta hon skäller ut oss när vi kommer på fel plats utanför huset och då tar det ju max 10 sekunder så har hon identifierat oss och går över i hejhejhejtjut.
Men denna gång fick hon ingen vittring och kunde inte se kroppsformen.