Man behöver inte vara lika van ryttare för att rida islänning

Sv: Man behöver inte vara lika van ryttare för att rida islänning

Efter att ha jobbat ett år på ett företag som hade bl.a turridning kan jag säga såhär:

1. Majoriteten som kom på turer var inte där bara för att "rida", de ville tölta.
2. Det krävs utbildade, speciella hästar som fungerar på turridningar (de gånger vi letade nya testade vi en hel hög som vi hade på prov, där bara någon enstaka faktiskt fungerade att ha i verksamheten).
3. Det krävs mycket jobb från turledaren för att hålla ordning, för att se till att det går lugnt till.
4. Det förekom trots det flera avramlingar på dessa fruktansvärt trygga hästar.
5. Vi hade vana ryttare, både hopp- och dressyrryttare, som tyckte det var svårare att rida islandshäst.

Sen förstår jag inte denna ständiga jämförelse med just fullblod. De är väl lite "kända" för att ha nerverna på utsidan, och du hittar knappast så många såna på ridskolor heller. Sen ja, på en ridskola bokar du oftast upp dig för en längre tid. Men det krävs väl fortfarande lugna, trygga hästar för de nybörjare som börjar? Sen tycker jag som sagt fortfarande det är skillnad på en snäll och trygg häst och en lättriden häst.

Det är det ni borde vända er mot då!
Varför ska jag vända mig någonting, men visst det kan finnas fog för en del information om vad en islandshäst är. Man måste nog prova för att förstå dock.
Det beror ju säkert även här på vilken individ det är ;)
Nej du, jag kan sätta mig på de flesta normala halvblod och prestera på ungefär samma nivå som jag kan prestera på en islandshäst i samma situation. Givetvis beror prestationen även på hästen, men det gör det för dig också. Jag har ridit storhäst en hel del även om det var ett tag sedan. Inte är jag en expert inte, men en hyfsad ryttare och dressyr rider vi på islandshästar också.

Skillnaden med att sätta upp en islandshäst ryttare på en storhäst och en storhästryttare på en islandshäst är att det är trixigare att rida en häst med 4-5 gångarter. Du kan inte bara sätta dig upp och tro att du lyckas med tölt och flygandepass, eller för den delen andra gångarter. Det är inte så att islandshästar är vansinnigt svårridna på något vis, men du har en extra dimension som stökar till det.

Att gå från 4/5 gångare till 3 gångare är betydligt lättare, har man inte ridit storhäst så kan det ta en stund att vänja sig vid rörelsemönstret.

Men här jämför du äpplen med päron! Att du kan hoppa upp på ett halvblod och rida i alla gångarter är ju liksom inte jämförbart med att hoppa upp på en islandshäst och tölta. Då får du ge dig på att styra på en 150cm bana eller en ** fälttävlan eller något annat som är steget över medel. Och då kanske det genast blir betydligt svårare

Att kunna tölta är liksom basic på islandshäst, menar du på allvar att det är jämförbart med svårklass i hoppning? Tala om att jämföra äpplen och päron.

Senast ändrad:

Avlar man sönder rasen menar du?

Nej man avlar fram betydligt villigare hästar, samt mer temperament. Men de flesta hästar som kommer är fortfarande mediokra ur det perspektivet men fortfarande för mycket häst för en tur ryttare men passar utmärkt till de ryttare med tidigare erfarenhet.

En turhäst krävs det mycket stora krav på, och det är en kvalitet som är svår att få fram i massproduktion. Jag har själv fyra avkommor som jag tagit fram, den som är ridbar nu är mycket långt ifrån en turridningshäst som man kan komma. Han vill jag likna mer som ett fullblod faktiskt i temperamentet, också en häst med mycket power vilket absolut inte passar på en turridning.

I övrigt är det väl så att islandshästen kallas ju inte för intet det nordiska fullblodet, en egenskap som många hästar besitter nämligen massor av temperament.

Förstår fortfarande inte vad det har med saken att göra???

Ja saken är väl den att du baserar din åsikt på något du tror, vilket är en stor skillnad på något som man vet.;)

Efter att ha jobbat ett år på ett företag som hade bl.a turridning kan jag säga såhär:

1. Majoriteten som kom på turer var inte där bara för att "rida", de ville tölta.
2. Det krävs utbildade, speciella hästar som fungerar på turridningar (de gånger vi letade nya testade vi en hel hög som vi hade på prov, där bara någon enstaka faktiskt fungerade att ha i verksamheten).
3. Det krävs mycket jobb från turledaren för att hålla ordning, för att se till att det går lugnt till.
4. Det förekom trots det flera avramlingar på dessa fruktansvärt trygga hästar.
5. Vi hade vana ryttare, både hopp- och dressyrryttare, som tyckte det var svårare att rida islandshäst.

Sen förstår jag inte denna ständiga jämförelse med just fullblod. De är väl lite "kända" för att ha nerverna på utsidan, och du hittar knappast så många såna på ridskolor heller. Sen ja, på en ridskola bokar du oftast upp dig för en längre tid. Men det krävs väl fortfarande lugna, trygga hästar för de nybörjare som börjar? Sen tycker jag som sagt fortfarande det är skillnad på en snäll och trygg häst och en lättriden häst.

Jamen ser du att de flesta fullblod som inte går på banan är ganska lugna, men dina fördommar är ju samma som de flesta andra när det gäller islandshästar.

Och fortfarande så lanserar turridningsföretagen just islandshästar som att vem som helst kan rida på dem helt utan förkunskaper.

Och nej var har jag skrivit att det skulle vara lätt att tölta??? Liksom det kanske inte skulle vara så lätt för dig att hoppa upp på en av mina hästar och ge dig ut i terrängen!!!

Nej man avlar fram betydligt villigare hästar, samt mer temperament. Men de flesta hästar som kommer är fortfarande mediokra ur det perspektivet men fortfarande för mycket häst för en tur ryttare men passar utmärkt till de ryttare med tidigare erfarenhet.

En turhäst krävs det mycket stora krav på, och det är en kvalitet som är svår att få fram i massproduktion. Jag har själv fyra avkommor som jag tagit fram, den som är ridbar nu är mycket långt ifrån en turridningshäst som man kan komma. Han vill jag likna mer som ett fullblod faktiskt i temperamentet, också en häst med mycket power vilket absolut inte passar på en turridning.

I övrigt är det väl så att islandshästen kallas ju inte för intet det nordiska fullblodet, en egenskap som många hästar besitter nämligen massor av temperament.

Fast rasbeskrivningen och hästens ursprung talar ju emot denna avel!?? Inte vill man få fram ett fullblod i miniatyr??? Det vill inte ens jag trots att jag använder fullbloden i avel med halvblod. Jag vill få fram en ridbar SNÄLL häst som ändå klarar av att gå svår klass i fälttävlan, UTAN nerver och hispighet.

Och nej var har jag skrivit att det skulle vara lätt att tölta??? Liksom det kanske inte skulle vara så lätt för dig att hoppa upp på en av mina hästar och ge dig ut i terrängen!!!

De flesta som idag rider islänning har ju ett förflutet i annan disciplin, så jag tror att många här faktiskt skulle klara sig bra ute i terrängen på dina hästar. Däremot vet jag att du inte skulle få det fullt lika enkelt på en av mina hästar om jag bad dig visa tölt, eller galopp.;)

Fast rasbeskrivningen och hästens ursprung talar ju emot denna avel!?? Inte vill man få fram ett fullblod i miniatyr??? Det vill inte ens jag trots att jag använder fullbloden i avel med halvblod. Jag vill få fram en ridbar SNÄLL häst som ändå klarar av att gå svår klass i fälttävlan, UTAN nerver och hispighet.

Inte alls, avelsbeskrivning stämmer precis. Det man som ryttare söker är just en häst med mycket framåtanda, explosivitet och temperament. Det är för en ryttare mer lättridna hästar, en turridningshäst kan jämföras med en moppe, och vem fasen vill köra en sådan när man redan provat en Ferrari.;)
Och det är just det vi får fram, en snäll för oss lättriden häst. En häst måste inte vara hispig bara för att den har ett temperament.

Håller med dig.
Om vi jämför att ta sig runt en tävlingsbana i lätt klass så tror jag att det hade varit mycket enklare att gå från islandshäst till storhäst och rida en LB dressyr eller hoppning, än att komma från storhäst och rida en lätt fyrgång.
Kan ska ju liksom få hästen att tölta. Eller trava för den delen! Eller galoppera rent. Och dessutom i form och med aktion.

Och nejdå, rubytoo, man avlar inte sönder rasen. Man avlar fram bättre hästar. Våra hästar skall inte behöva vara öronmärkta för turridningar.
Jag har under mina år som islandshästryttare ridit 1 eller 2 hästar som jag skulle våga sätta upp en nybörjare på. Jag har inte sökt mig till den typen av häst. Söker man en lung och snäll nybörjarindivid så tar det nog lika lång tid som att hitta den perfekta tävlingshästen, det är ju mycket som ska klaffa! Jag tror egentligen att grövre ponnyer är bättre som turridningshästar, men det finns en kultur kring islandshästen som hänger kvar.

Tilläggas skall att det jag kallar "mycket vilja" är en västanfläkt mot vad "mycket vilja" är på island... Hästen jag blev uppslängd på när jag var och hälsade på en vän hade så mycket raketer under skorna att jag är väldigt tacksam att jag har mycket riderfarenhet, annars hade vi nog varit halvvägs upp på eyjafjallajökull ;) Och den hästen tyckte min vän var "en skojig ridhäst" :D

Det jag gillar med islandshästen är att viljan är mer ärlig än på de halvblod jag ridit. Och på ett sätt är faktiskt islandshästen ultimat i lynnet och som "nybörjarhäst", och det är vid hantering från marken! :love: Jag har inga problem att låta ovana människor HANTERA mina islandshästar. Vi har en hemma som blir rädd för sin egen skugga och kan få panik, den gossen hanterar vi alltid själva. De andra är kanonstabila att hålla på med.
Men när man sedan sitter upp, då får man hålla i sig ;) Så den dagliga hanteringen, ja, där tycker jag att de är mycket mycket enklare än halvbloden. De går med på så mycket mer, man behöver inte ha hängslen och livrem när man tar in dem från hagen även om det blåser i träden och hundarna skäller...
Jag blir osäker när jag hanterar halvblod numera för jag tycker de gör en massa "skit" helt oplanerat och överrumplande, de ser spöken och blockerar sitt lilla huvud. Blir en islandshäst rädd för något (oftast något riktigt. Inte ett hittepå....) så brukar det gå att övertala dem ganska snabbt.
I allmänhet alltså, individer finns det ju alltid :D

Ja saken är väl den att du baserar din åsikt på något du tror, vilket är en stor skillnad på något som man vet.;)

Jag menar ridskola kontra turridning.

Turridningen vänder sig med erbjudande till företag att låta de anställda få göra något ovanligt, en upplevelse.

Det är ju inte ridskolornas mål!

INFORMATION & REGLER ANG. RIDNING!
Hos oss på Gibraltar så är alla välkomna! Stor som liten, gammal som ung, van eller ovan.
Om man inte kan eller vill rida, så kanske en promenad i vår vackra natur eller att bara stanna på gården och umgås med alla djuren, passar bättre. För barn har vi en liten lekpark med gungor, rutschkana, gungbräda mm.

Hästarna vi rider på är islandshästar, alla med sin egen personlighet men med en sak gemensamt, otroligt snälla, orädda och lättridna.Vi har bedrivit turridning sedan 1996 och har under alla dessa år arbetat upp en trygg och säker flock med turhästar. Alla har olika lätt för tölten, men med en kunnig islandshästryttare är alla lättöltade. Vi ger givetvis instruktioner till alla så att ni ska få uppleva denna underbara gångart som är så speciell för just islandshästen.
Vi anpassar alla våra turer efter ryttarna, vädret och underlaget och givetvis vad som är lämpligast för hästarna.

Upplev en weekend på landet med ridturer på våra säkra och stabila islandshästar i mycket naturskön miljö.

Ridturernas längd och tempo är beroende på deltagarnas tidigare erfarenhet, så även ryttare utan ridvana har möjlighet att uppleva en helg på hästryggen.

FÖRETAGSPAKET
Vi bygger paket för er kickoff eller ert event, allt enligt era önskemål och för 10-50 pers.

Ex. Företagspaket för ca 20 pers.med ridtur, bågskytte, förfriskningar och grillbuffé som serveras i vår festlokal Valhall.

Känn på den bekvämaste av alla hästars gångarter, nämligen tölten. Våra hästar har tölt i blodet. För 1000 år sedan använde den bofasta befolkningen på fastlandet Ängsö som hästbete. Samtidigt utvandrade människor från Skandinavien till Island och tog med sig sina hästar. Kanske var det förfäder till Askur, Vargur, Embla och de andra hästarna i vår flock som för 1000 år sedan betade markerna som vi idag använder till bete och ridvägar. Tanken svindlar! Boka turridning eller gå på ridskola med våra lugna och stabila hästar, det krävs ingen ridvana och är en härlig upplevelse för kropp och själ. Eller boka ett ridpaket med övernattning en week-end.

Vi erbjuder också ett stort utbud av andra aktiviteter (event). Ta med företaget, kunderna eller dina kompisar och komponera ett program för kick-off, konferens och äventyr under en dag på Ängsö. Ängsö är ett vackert naturreservat och det sägenomspunna Ängsö Slott ger dig en känsla av att historiens vingslag är nära.

Så här kan jag fortsätta att citera turridningsföretag med islandshästar om och om igen. Man ger ju själv sken av att de flesta är lättridna. Sedan att det finns andra individer har väl ingen motsagt?

De flesta som idag rider islänning har ju ett förflutet i annan disciplin, så jag tror att många här faktiskt skulle klara sig bra ute i terrängen på dina hästar. Däremot vet jag att du inte skulle få det fullt lika enkelt på en av mina hästar om jag bad dig visa tölt, eller galopp.;)

Det beror på vilken klass jag syftar ;)

Och jo hör och häpna jag har ridit islandshäst i samtliga gångarter :D Har tom hoppat en som inte ville hoppa med sin ägare

Kruxet för dig är att du har fastnat i vad ett företag beskriver sig som, detta speglar knappast rasen och dess specifikation bara att det företaget har detta att erbjuda. Jag tror nämligen med utgångsläge från mig själv att de flesta med egna hästar söker något helt annat än vad en turridning kan erbjuda, och det är väl den främsta orsaken till att man köper en egen häst.

Många köper sin häst från turridningar också, och varför säljs det då? Oftast för att de helt enkelt inte passar i verksamheten, det krävs individer som kan stänga av sig lite för att klara av att ha olika ryttare från dag till dag. Ofta kommer detta fram efter ett tag, även fast hästen har funkat tidigare men så är det plötsligt så att hästen inte funkar som den ska längre. Detta trots att den är en mycket snäll häst med inte allt för mycket vilja.

Att hästen hoppar med dig ser jag inte som något bevis alls, jag lastar andras hästar enkom därför att de inte kan lasta dem själva då de inte går på transporten då.

Det finns några här med turridningar, jag tror att de med säkerhet kan intyga att alla hästar de har i sin verksamhet INTE går på turridning, vilket alltså hör samman med att alla hästar är långt ifrån passande för det.

Senast ändrad:

Jamen ser du att de flesta fullblod som inte går på banan är ganska lugna, men dina fördommar är ju samma som de flesta andra när det gäller islandshästar.

Vilka är de flesta andra? Jag har knappast fördomar om rasen, utan känner den väldigt väl efter 10 års erfarenhet samt jobb i stall på både Island och Sverige. Det jag beskrev ovan var turhästar. Som, jag återigen redan sagt, skiljer sig från majoriteten.

Och fortfarande så lanserar turridningsföretagen just islandshästar som att vem som helst kan rida på dem helt utan förkunskaper.

Nej, inte islandshästar. De lanserar deras turridningshästar så.

En lättriden häst ser jag som en lätt kontrollerad häst som är enkel att få att gå i alla gångarter. Och där ingår tölt. Jag vet inte vad du har för hästar, men efter att ha både ridit in hästar, tränat unghästar, ridit och tränat hästar av alla kön (framför allt unghingstar brukar ha en jäkla massa temperament och vilja), tränat problemhästar... Så ja, jag anser nog att jag har litegrann bagaget. Dock ser jag inte alls varför det hör hit, då det inte handlar om vilka hästar du och jag kan rida. Det handlar om vilka hästar en nybörjare kan rida och jag hävdar fortfarande att en nybörjare kan åka på ett snällt halvblod minst lika lätt som den kan åka på en snäll islandshäst.

Det du har klistrat in är företags beskrivningar av deras hästar som dom använder i sin turridningsverksamhet. Det speglar bara just dom individerna. Du kan inte dra alla islandshästar över en kam bara för att turridningsföretagen använder sig utav dom.
Dom flesta islandshästar som finns i Sverige är inte turhästar.
Dom hästarna som används på tur är trygga och stabila och bra nybörjarhästar för folk som vill åka häst.
Men en stor anledning till att det är just islandshästar som används tror jag är att dom faktiskt har tölt.
Hur skulle det se ut om man erbjöd turer på lika snälla och trygga ponnisar om ryttarna helt plötsligt ska lära sig att rida lätt eller sitta ner i trav?

Det du har klistrat in är företags beskrivningar av deras hästar som dom använder i sin turridningsverksamhet. Det speglar bara just dom individerna. Du kan inte dra alla islandshästar över en kam bara för att turridningsföretagen använder sig utav dom.
Dom flesta islandshästar som finns i Sverige är inte turhästar.
Dom hästarna som används på tur är trygga och stabila och bra nybörjarhästar för folk som vill åka häst.
Men en stor anledning till att det är just islandshästar som används tror jag är att dom faktiskt har tölt.
Hur skulle det se ut om man erbjöd turer på lika snälla och trygga ponnisar om ryttarna helt plötsligt ska lära sig att rida lätt eller sitta ner i trav?

Nu är det ju inte fråga om alla andra islandshästar utan HUR folk ser på dessa och komentatorns replik!!!

Och nu säger du tvärtom mot alla i tråden att det är ganska lätt att tölta :confused:

Fortfarande så är det ganska många ställen som har just islandshästar till turridning, det borde ju faktiskt visa på något!??

Vilka är de flesta andra? Jag har knappast fördomar om rasen, utan känner den väldigt väl efter 10 års erfarenhet samt jobb i stall på både Island och Sverige. Det jag beskrev ovan var turhästar. Som, jag återigen redan sagt, skiljer sig från majoriteten.

Vänta nu lite!! Vilken ras pratar du om nu?? Jag menar att du har fördommar mot fullblod när du säger att de är hispiga!

Nej, inte islandshästar. De lanserar deras turridningshästar så.

Återigen så är lanseringen att just islandshästen är snäll och lättriden.

En lättriden häst ser jag som en lätt kontrollerad häst som är enkel att få att gå i alla gångarter. Och där ingår tölt. Jag vet inte vad du har för hästar, men efter att ha både ridit in hästar, tränat unghästar, ridit och tränat hästar av alla kön (framför allt unghingstar brukar ha en jäkla massa temperament och vilja), tränat problemhästar... Så ja, jag anser nog att jag har litegrann bagaget. Dock ser jag inte alls varför det hör hit, då det inte handlar om vilka hästar du och jag kan rida. Det handlar om vilka hästar en nybörjare kan rida och jag hävdar fortfarande att en nybörjare kan åka på ett snällt halvblod minst lika lätt som den kan åka på en snäll islandshäst.

Fortfarande så hävdar ni envist att en islandshäst inte är en snäll och lättriden häst!!!??? Vad gör ni då med aveln?

Dagens halvblod har man avlat så hårt att de allra flesta är inte speciellt lättridna.

Varför använder man då så mycket islandshästar till just turridning?? Varför går man inte helt över till tinker eller någon annan snäll ras??

Du får gärna läsa vad jag skrev.

Det finns en kultur kring islandshästen som bra turridningshäst. De är små, lätthanterliga och HAR tölt, även om de flesta turridningshästar grisepassar eller gör någon annan form av blandning av gångarter så är det enklare att sitta ner än i en stötig trav.
Om man dessutom letar efter de specifikt lugna, lättridna och gärna viktbärande så har man ju en bra individ för turer. Dessutom vänjer de sig ofta vid att gå "svans i svans" och bara knata på.

Så jag tror att det är storleken på häst och de extra gångarterna som lockar till att ha dem som turhästar. Även om man inte får tölta på riktigt, men det märker ju inte någon som aldrig ridit förr. De märker bara att det inte skumpar så till den milda grad att de glider av :D Dessutom är det ju lite coolt med isladnshästar. Vikingarnas häst, Gudarnas häst, you name it. Lite exotiskt.

Men, du missförstår ju helt. Islandshästen är en väldigt snäll häst. Och den är väldigt TREVLIG att rida, den är känslig, har mycket vilja och framåtanda, tycker om att jobba, är mycket häst i litet format... URKUL! MEN, inte en "snäll och lättirden och avtrubbad skogsmulleponny som vem som helst kan rida".
Sådana vill jag verkligen inte att vi ska avla fram. Vi ska avla fram bussiga, hållbara hästar med mycket gång och mycket fart- ett välkontrollerat jetplan ;)

Men, du missförstår ju helt. Islandshästen är en väldigt snäll häst. Och den är väldigt TREVLIG att rida, den är känslig, har mycket vilja och framåtanda, tycker om att jobba, är mycket häst i litet format... URKUL! MEN, inte en "snäll och lättirden och avtrubbad skogsmulleponny som vem som helst kan rida".
Sådana vill jag verkligen inte att vi ska avla fram. Vi ska avla fram bussiga, hållbara hästar med mycket gång och mycket fart- ett välkontrollerat jetplan ;)

Jamen det är ju det jag menar! Vill man inte att de skall anses som snälla och lättridna???

Det skulle jag i alla fall vilja och då pratar jag om mina hästar som är blandat allt från russ/shettis/fullblod till halvblod. Mina uppfödningar skall vara lätthanterliga och lättridna oavsett om de är 160cm eller 175cm, fullblod eller halvblod

Liknande trådar

Hästmänniskan Är det någon som har tips på turridningsställen som också passar vana ryttare? Är så himla sugen på att få rida ut men det känns som...
2
Svar
35
· Visningar
2 254
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 610
Senast: Lavinia
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 918
Senast: Fazeem
·
Ridning Finns det fler återfallsryttare här som efter paus önskar ta upp/har tagit upp ridningen igen på "äldre dar"? Jag red mycket tills jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 309

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat