Man behöver inte vara lika van ryttare för att rida islänning

Sv: Man behöver inte vara lika van ryttare för att rida islänning

Jamen ser du att de flesta fullblod som inte går på banan är ganska lugna, men dina fördommar är ju samma som de flesta andra när det gäller islandshästar.

Och fortfarande så lanserar turridningsföretagen just islandshästar som att vem som helst kan rida på dem helt utan förkunskaper.

Och nej var har jag skrivit att det skulle vara lätt att tölta??? Liksom det kanske inte skulle vara så lätt för dig att hoppa upp på en av mina hästar och ge dig ut i terrängen!!!

Anledningen att islandshästen funkar relativt bra på turridning är framförallt att de är små, starka, vana att leva i flock och har TÖLT/GRISEPASS. Även en ovan ryttare lyckas sitta kvar, när det inte skumpar såsom i traven.

"Rida" används säkert för att det ser bättre ut än att säga att folk åker häst.

Jag vill gärna ha lättridna hästar. Men varför vi (nu säger jag "vi islandsryttare" och drar lite fult alla över en kam) är känsliga för när folk säger att våra hästar är snälla och lättridna, är för att det tyvärr länge funnits fördomar om isladnshästen som en simpel barnponny.
Att det vi håller på med inte alls är en riktig hästsport, för "vem som helst" kan ju åka runt på en islandshäst.

Och så är det inte. Islandshästen har mer fart än många ponnyer och storhästar jag suttit på, och det är tekniskt svårt att rida islandshäst. Jag vill ha ett jetplan, eller en ferrari, men jag vill kunna kontrollera den. Jag vill inte ha en gammal epatraktor.... Och tyvärr är det det många tror om våra hästar.
Att när de kommer in på Globen och visar upp en j*vulsk ökad tölt så är det "nåt som vem som helst skulle kunna göra", men om man visar upp en passage på Totilas så är det svårt och fantastiskt.

Och jag vill gärna att folk ska se mina hästar som mer lätthanterliga, men jag vill att min hästsport ska bli lika erkänd som dressyr, hoppning och fälttävlan- för det är lika svårt och islandshästen är inte "en enkel liten ponny med lång päls" :)

Och nu säger du tvärtom mot alla i tråden att det är ganska lätt att tölta :confused:

Men snälla. Vart har jag skrivit att det är lätt att tölta?

Jag skrev:
"Dom hästarna som används på tur är trygga och stabila och bra nybörjarhästar för folk som vill åka häst.
Men en stor anledning till att det är just islandshästar som används tror jag är att dom faktiskt har tölt."

Jag menar ridskola kontra turridning.

Turridningen vänder sig med erbjudande till företag att låta de anställda få göra något ovanligt, en upplevelse.

Det är ju inte ridskolornas mål!

Så här kan jag fortsätta att citera turridningsföretag med islandshästar om och om igen. Man ger ju själv sken av att de flesta är lättridna. Sedan att det finns andra individer har väl ingen motsagt?

Men varför skulle turridningsföretagen inte säga så? De bra har verkligen lättridna hästar som de valt ut med omsorg) som töltar med i stort sett vem som helst och de som inte har det vill väl inte skriva sanningen. Det skulle just se snyggt ut om man försökte få folk att komma "Vi har valt ut de tråkiga billiga islandshästarna så du kan får en stillsam upplevelse på våra snälla grispassare."

Många om inte de flesta turridningsföretag som har islandshästar har även ridskolor. Det är samma typ av hästar som fungerar där, i synnerhet om man inte har bara nybörjare på turerna utan en del som vill ha lite fart.

Återigen så är lanseringen att just islandshästen är snäll och lättriden.

Fortfarande så hävdar ni envist att en islandshäst inte är en snäll och lättriden häst!!!??? Vad gör ni då med aveln?

Dagens halvblod har man avlat så hårt att de allra flesta är inte speciellt lättridna.

Varför använder man då så mycket islandshästar till just turridning?? Varför går man inte helt över till tinker eller någon annan snäll ras??

Återigen är lanseringen att hästarna de har på turridning är lättridna. Inte rasen i sig. Återigen kommer många på turridning för att tölta. Det kan inte tinkrar så vitt jag vet. Och snälla är de fortfarande, islandshästarna!

Jag vet inte hur du ser på det, men för mig är en snäll och en lättriden häst inte samma sak. Inte en trygg och en lättriden häst heller. En hispig/nervig häst behöver inte nödvändigtvis vara svårriden. Inte heller en het häst, med mycket vilja. I många fall är en trög, okänslig häst betydligt svårare att rida än en känslig häst med mycket fart i. Dock anpassar sig den förstnämnda bättre till nybörjare, eftersom de kan åka på den utan att ha full koll på sina armar, ben och kropp. Men det gör fortfarande inte hästen lättriden. Sen, återigen, är de exemplaren mycket få.

En fråga, om du nu anser att alla islandshästar är som de på turridningarna, tycker du alla halvblod och andra raser man hittar på ridskolor är som de på ridskolorna? Om de inte är det, varför byter man inte ut de hästarna till andra raser? (Frågor som du själv ställt oss det senaste, ser du själv hur dumt det låter?)

En fråga, om du nu anser att alla islandshästar är som de på turridningarna, tycker du alla halvblod och andra raser man hittar på ridskolor är som de på ridskolorna? Om de inte är det, varför byter man inte ut de hästarna till andra raser? (Frågor som du själv ställt oss det senaste, ser du själv hur dumt det låter?)

Vad jag vet så är det inte så många rena halvblod på ridskolorna idag.

Och återigen jag försvarade endast det som LB sa, ATT den allmäna uppfattningen är sådan att islandshästarna är lätta att rida.

Har inte motsatt mig någonstans att det inte skulle finnas individer som inte är det!

En känslig häst är ingen lätt häst att rida, likosm en het häst inte heller är. Det är stor skillnad på vilken typ av häst som är het dvs om det är ett halvblod eller ett fullblod eller kanske en islandshäst.

En snäll häst är för mig en häst som gör som den blir tillsagd dvs enkel att rida. Sedan är väl inte det drömmen för alla, inte ens för mig som rider fälttävlan där lydnad är extremt viktig men att det måste finnas lite egen vilja.

Vad jag vet så är det inte så många rena halvblod på ridskolorna idag.

Vilka ridskolor har du kollat på? Det lilla jag sätt (kollade bl.a på min gamla ridskola) är att flertalet är av halvblodtyp, en del med mycket fullblod i sig och sedan fanns de obligatoriska" importerna" från Tyskland, Holland, Danmark och Polen. Alla var naturligt vis inte halvblod och få svenska halvblod, men samma andel halvblod som för vad jag kunde se.

Och återigen jag försvarade endast det som LB sa, ATT den allmäna uppfattningen är sådan att islandshästarna är lätta att rida.

Har inte motsatt mig någonstans att det inte skullel finnas individer som inte är det!

Och kan du då acceptera att det faktiskt inte är så att islandshästarna generellt sett inte är mer lättridna än andra utan att det finns på ett ungefär samma variation. Ingen här har sagt att alla är svårridna. Det finns i mitt tycke fler svårridna islandshästar än många andra raser, men det beror mest på att hästarna ofta har lite gångartstrassel som bidrar till att det är knepigt, inte att hästen o sig behöver vara så svår.

En känslig häst är ingen lätt häst att rida, likosm en het häst inte heller är. Det är stor skillnad på vilken typ av häst som är het dvs om det är ett halvblod eller ett fullblod eller kanske en islandshäst.
Hur kan du då säga att islandshästar är lättridna? Många islandshästar är mycket känsliga och på det riktiga kraftpaket. Turbomotorn och känsligheten är många utrustade med. En vansinnigt rolig kombination när man kan hantera den men annars klart jobbigt.

En snäll häst är för mig en häst som gör som den blir tillsagd dvs enkel att rida. Sedan är väl inte det drömmen för alla, inte ens för mig som rider fälttävlan där lydnad är extremt viktig.

En häst blir inte enkel att rida för att den gör som den blir tillsagd, en är enkel att rida om den gör vad man vill oavsett vad man råkar säga. Nybörjare "pratar" en sån massa strunt med hästen, sitter snett i sadeln, drar i tyglarna, lutar sig framåt etc.

Fortfarande så är det ganska många ställen som har just islandshästar till turridning, det borde ju faktiskt visa på något!??

Absolut, att man kan hitta snälla, trygga hästar som kan ridas av nybörjare. Det återfinner du i alla typer av verksamheter även de utan islänningar som tur hästar.

På vilket sätt är det skillnad?

Det är rätt stor skillnad på de olika hästtyper. En het halvblodshäst är ofta svårare än en het fullblodshäst. Liksom storleken spelar roll, en het häst på 160 är oftast lättare än en het häst på 170

På vilket sätt är de svårare?

Vilka ridskolor har du kollat på? Det lilla jag sätt (kollade bl.a på min gamla ridskola) är att flertalet är av halvblodtyp, en del med mycket fullblod i sig och sedan fanns de obligatoriska" importerna" från Tyskland, Holland, Danmark och Polen. Alla var naturligt vis inte halvblod och få svenska halvblod, men samma andel halvblod som för vad jag kunde se.

Som sagt det är inte så många renrasiga halvblodshästar och självklart menar jag svenska halvblod.

Det är stor skillnad på halvblod i europa rent temperamentmässigt.

Och kan du då acceptera att det faktiskt inte är så att islandshästarna generellt sett inte är mer lättridna än andra utan att det finns på ett ungefär samma variation. Ingen här har sagt att alla är svårridna. Det finns i mitt tycke fler svårridna islandshästar än många andra raser, men det beror mest på att hästarna ofta har lite gångartstrassel som bidrar till att det är knepigt, inte att hästen o sig behöver vara så svår.

Varför är det då inte fler andra raser i turridningar?? Och varför lanserar man sig på det sättet.

Jag har INTE motsatt mig att det skulle finnas individer som är svårare, men överlag borde det ju faktiskt inte vara så.

Hur kan du då säga att islandshästar är lättridna? Många islandshästar är mycket känsliga och på det riktiga kraftpaket. Turbomotorn och känsligheten är många utrustade med. En vansinnigt rolig kombination när man kan hantera den men annars klart jobbigt.

Vad är svårt att förstå? Var har jag skrivit att de är lättridna?? Jag har endast skrivit att folk uppfattar dem som sådana liksom att LB har en sådan uppfattning.

En häst blir inte enkel att rida för att den gör som den blir tillsagd, en är enkel att rida om den gör vad man vill oavsett vad man råkar säga. Nybörjare "pratar" en sån massa strunt med hästen, sitter snett i sadeln, drar i tyglarna, lutar sig framåt etc.

En lättriden häst är fortfarande den som gör som den blir tillsagd. Det andra du beskriver är en avtrubbad häst!

Jamen det är ju det jag menar! Vill man inte att de skall anses som snälla och lättridna???

Jo men för vem ska den vara lätt riden? Våra hästar är lätt ridna för de som har ridit islänning tidigare. Faktum är att den ena hästen anses som väldigt kompetent som ridhäst, den har allt det där man kan önska. Han har mycket driv framåt, han är lätt att samla, han vill vara sin ryttare till lags, han har bromsen på rätt ställe och han kan hålla isär gångarterna mycket bra och alla fem och det är mycket power och kraft. Detta är för den som har ridit förr, men som turidningshäst nej det kommer inte att gå.

Vår äldsta 26 år är så pålitlig att jag skulle kunna sätta ett spädbarn på honom, han kan ta hand om ryttaren vilket den första inte kan själv utan behöver bli omhändertagen och tillsagd vad som ska göras. Så även den ovana kan rida på honom, dock kommer dom aldrig att få tölta för då krävs det erfarenhet och ridning. På så vis är han inget åkdon utan en ren och skär ridhäst.

På vilket sätt är de svårare?

Det bästa vore väl att prova själv så märker du det!

Men men..

En stor häst (oftast med stor galopp) blir betydligt mer svårriden på en bana än en lite mindre. Oftast väntar de inte på distanserna utan kommer på mellanläge. En liten häst brukar vara betydligt lättare att hantera då man oftast behöver dessa framåtlägen som den kommer i för att räcka till.

Lagom är bäst

Om vi skippar töltet!

För det är ju inte frågan om att ge sig ut på en tävlingsbana och visa tölt och flygande pass, det har ju lika mycket att göra med som att jämföra en GP dressyr eller WC hoppning eller en Badminton!

Jag menar för en nybörjare som bara vill åka med på en liten tur. Är det så att man avlat bort det snälla och lugna hos islandshästarna

"En modig, stark och hållbar ridhäst med mycket gott lynne, en trygg familjehäst, en uthållig och pålitlig turhäst, en kraftfull samarbetsvillig tävlingshäst, en vacker rastypisk avelshäst, en fantastisk kamrat."

källa: http://www.icelandichorse.se/Islandshästen.aspx

Den beskrivningen ovan stämmer ju ganska dåligt in på de flesta andra raser jag syftar på

En lättriden häst är fortfarande den som gör som den blir tillsagd. Det andra du beskriver är en avtrubbad häst!

Men då är det avtrubbade hästar som vi pratar om, för de hästar som du återfinner i turridning accepterar väldigt mycket och lite till.

Och det finns gott om turridning med andra raser, nordvensk, halvblod, fjording, haflinger, tinker mfl.

Men då är det avtrubbade hästar som vi pratar om, för de hästar som du återfinner i turridning accepterar väldigt mycket och lite till.

Och det finns gott om turridning med andra raser, nordvensk, halvblod, fjording, haflinger, tinker mfl.

Fast nu menade jag i vardagligt jobb och inte om de tål en nybörjare på ryggen en kort stund.

För mig är en snäll häst en häst som gör som jag vill, dvs går fram på distanser och även är lätt att plocka upp om det behövs. Däremot vill jag inte sitta på en alltför "snäll" häst när jag rider terräng för där behöver de kunna ta egna initiativ.

Jag vet att andra hästar används till turridning, har en alldeles i närheten som har haflinger, men för det mesta så lanseras just islandshästarna som snälla turidningshästar i annonserna ute hos företag och tidningar

"En modig, stark och hållbar ridhäst med mycket gott lynne, en trygg familjehäst, en uthållig och pålitlig turhäst, en kraftfull samarbetsvillig tävlingshäst, en vacker rastypisk avelshäst, en fantastisk kamrat."

Nu ska vi se om jag kan hjälpa dig att bena ut rasbeskrivning.

En modig, stark och hållbar ridhäst med gott lynne, en trygg familjehäst.

En modig, stark och hållbar ridhäst med gott lynne, en uthållig och pålitlig turhäst.

En modig, stark och hållbar ridhäst med gott lynne, en kraftfull samarbetsvillig tävlingshäst.

En modig, stark och hållbar ridhäst med gott lynne, vacker rastypisk avelshäst.

Och för alla dessa gemensamt en fantastisk kamrat.

Det här är olika exempel på vad man vill uppnå med aveln, och som du ser så når den till många olika typer av inriktning.

Jag har testat själv. Jag tycker inte en het häst blir svårare för att den är större. Det är annat som spelar in. Sen vet jag inte varför du drar in bana i det hela när det gäller större hästar, när vi hela tiden pratat om turer ute med islandshästar?

Och nej, det handlar inte om att visa upp gångarterna på bana. Men fortfarande att rida/åka tölt. För min del får du gärna läsa igenom inläggen som skrivits igen innan du ställer fler frågor, då de flesta redan är besvarade.

Ja och det är bra!

Denna beskrivning skulle ju knappast finnas på vare sig fullblod eller halvblod ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Är det någon som har tips på turridningsställen som också passar vana ryttare? Är så himla sugen på att få rida ut men det känns som...
2
Svar
35
· Visningar
2 254
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 610
Senast: Lavinia
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 918
Senast: Fazeem
·
Ridning Finns det fler återfallsryttare här som efter paus önskar ta upp/har tagit upp ridningen igen på "äldre dar"? Jag red mycket tills jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 309

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat