Man behöver inte vara lika van ryttare för att rida islänning

Sv: Man behöver inte vara lika van ryttare för att rida islänning

Varför lanserar alla turidningstall så ut till företag där det finns folk som inte ens sett en häst i verkligheten???

Om det nu är så svårt att få tag i snälla islandshästar???

Ni gör ju det själva, lanserar dem som turridningshästar som vem som helst kan rida!!

Nej, vi lanserar inte rasen som en turridningshäst som vem som helst kan rida. Och jag har aldrig påstått att det är svårt att få tag i snälla islandshästar. En snäll och en lättriden häst är inte samma sak i min mening. Men jag har skrivit det förut, man väljer ut såna individer som passar även för mindre kunniga till en turridning. Precis som du väljer ut såna hästar till en ridskola, även om det handlar om halvblod... Betyder det att majoriteten av alla halvblod kan ridas av nybörjare? Nej, troligtvis inte.

Det är väl inte fråga om att få hästen att gå i de gångarterna som finns!!?? Hur många här inne skulle kunna hoppa upp på ett halvblod och få den att gå i passage??

Jo, det är just det de som kommer på turridning vill. Tölta. Och alla jag haft har insett hur svårt det faktiskt är, trots att det då var riktigt lättridna islandshästar vi hade i verksamheten. Men ja, det är bra hästar att ha i turridning bara man hittar de rätta individerna. För de är i regel trygga i sig själva, trevliga att hantera från marken, samt håller sig till flocken och tar sig fram i princip överallt. Men det är för mig inte samma sak som att de är lättridna. Och jag har själv skrivit ett annat inlägg om varför jag inte gillar det uttrycket, och det är inte pga turryttarna utan de som aldrig ridit islandshäst förr men köper en (inte alltför sällan unghäst som de dessutom ska rida in själva) eftersom de är så "enkla och snälla".

Det är väl inte fråga om att få hästen att gå i de gångarterna som finns!!?? Hur många här inne skulle kunna hoppa upp på ett halvblod och få den att gå i passage??

Rätt många härinne kan klara av det om jag skulle komma med en kvalificerad gissning, många har ju ett förlutet inom tidigare riddiscipliner, själv red jag dressyr innan jag helt gick över till islandshäst. ;)

Nu menade jag inte på en färdig häst ;)

Nej, vi lanserar inte rasen som en turridningshäst som vem som helst kan rida. Och jag har aldrig påstått att det är svårt att få tag i snälla islandshästar. En snäll och en lättriden häst är inte samma sak i min mening. Men jag har skrivit det förut, man väljer ut såna individer som passar även för mindre kunniga till en turridning. Precis som du väljer ut såna hästar till en ridskola, även om det handlar om halvblod... Betyder det att majoriteten av alla halvblod kan ridas av nybörjare? Nej, troligtvis inte.

De annonser jag ser för just turridning vänder man sig till folk som inte har ridit (självklart andra med) i huvudsak.

Hur kommer det sig att det finns så många turridningsstall med just islandshästar om det inte var så att dessa passar i verksamheten?

Rasbeskrivningen är också att de är:

Som ridhäst är den enastående mångsidig – en kapabel, villig häst för nöjesridning eller tävling, som passar både vuxna och barn. Hästen är härdig och självständig men ändå social och lätthanterlig, den är orädd och har en god uthållighet.

Tycker detta beskriven en snäll och trevlig ras som vem som helst skulle kunna rida(åka) på.

jag förstår inte varför detta skulle vara så hemskt?? Att man säger att vem som helst kan rida dem?? Det är väl bara en väldigt positiv egenskap?

Snälla, läs vad jag har skrivit. Vart har jag skrivit att islandshästar inte passar i verksamheten? Rasbeskrivningen stämmer. Det står fortfarande inte att vem som helst kan rida dem, inte heller åka i tölt på alla hästar. Och återigen, att jag inte gillar beskrivningen "lättridna" har ingenting att göra med nybörjare och turridningar.

Men du tror att det är lätt att tölta på en häst som inte är töltsatt och inte väljer tölten naturligt? Jag har haft vana ryttare på turer som aldrig ridit islandshäst förr som ändå haft problem med att få hästarna att tölta. Och då är det bra tölthästar som vi tränade upp tölten på fruktansvärt mycket mellan turerna för att de skulle kunna tölta även då. Utan den mellanträningen hade de flesta hästarna inte tagit ett enda töltsteg på turerna. Vill man få fram att de är snälla för nybörjare att hålla på med och rida, säg då det. För mer lättridna är de inte.

Nej, och inte ens en dressyrutbildad ryttare skulle klara av att rida tölt på en outbildad häst. Börjar du förstå vad jag pratar om?

Jo det finns hästar som passar mycket bra att ta hand om tur ryttare och då även ovana, men sedan finns det hästar som to m den vana ryttaren backar för och väljer att inte rida om det inte har ridit islänning förr.

Varför lanserar ni hästen som en turridningshäst då???

Man och man, turridningsfirmorna gör det och kanske vissa andra, men den ordinära islandshästryttaren lanserar typ ingenting.

Jag vet inte, jag har aldrig testat, men jag kan hoppa upp och rida ett halvblod utan vidare. Rida skolor och jobba med hästen och kanske hoppa lite och kan hästen passage borde det gå med instruktioner.

På "vanliga" hästar är gångarterna ingen konst på islandshäst kan det vara bra mycket knepigare, åtminstone på vissa hästar, något som man oinvigd har svårt att greppa.Det är först när du kan få hästen att gå rent i en gångart som du kan börja jobba med den på allvar, innan dess går mycket energi/tid till att rensa upp och få rätt på takten.

Mycket av det knepiga med att rida islandshäst är just att hålla koll på gångarterna och att få dem rena.

En lätt häst att rida är just en turridningshäst, som vem som helst kan hoppa upp på. Det är även så som många företag får reda på när de skall göra något kul.

Ja det gäller oavsett ras, det är också ofta hästar som fungerar i grupp och som håller sin plats i ledet. Islandshästar är för övrigt väldigt bra i grupp, går ofta i lösdrift och är snälla och trygga med sig själv. Fast det är överdrivet att den som hoppar upp på en turridningshäst oavsett ras rider, de åker häst. Och många turridningshästar ägnar sig snarare åt att grisepassa än tölta. Vem som helst kan åka häst.

De annonser jag ser för just turridning vänder man sig till folk som inte har ridit (självklart andra med) i huvudsak.

Hur kommer det sig att det finns så många turridningsstall med just islandshästar om det inte var så att dessa passar i verksamheten?

Rasbeskrivningen är också att de är:

Tycker detta beskriven en snäll och trevlig ras som vem som helst skulle kunna rida(åka) på.

jag förstår inte varför detta skulle vara så hemskt?? Att man säger att vem som helst kan rida dem?? Det är väl bara en väldigt positiv egenskap?

De hästar man väljer till en turridning är individer med vilja runt medel, när man kommer till hästar som anses villiga så är de för mycket för tur ryttare och sedan finns det även hästar som är knökvilliga. Och här skulle nog en två timmars tur klaras av på ca 20 minuter och dessutom vara en dålig reklam för turridningsstället.

Man rider på individer inte rasen, det finns individer av måna raser som sköter sig bra på en turridning. Islandshästen är dock välrepresenterad. Emn häst blir dock inte lättriden för att den är lättåkt.

Det är inte hemskt, men det kan bli en del konstiga situationer. När jag köpte men förra häst så var det en kollega som sa precis som du, att alla islandshästar är lättridna och passar alla. Min häst såldes pga att hon var för villig och inte passade tur, hon var för villig och funkade därför inte med turisterna. Trots detta så propsade min kollega på att alla islandshästar var snälla och lättridna, hon trodde mig inte när jag sa att min häst inte funkade som turridningshäst.

Den stora invändningen att alla kan rida islandshäst är trots allt att det inte är sant, vem som helst kan inte rida vilken islandshäst som helst, men givetvis precis som flertalet raser har Islandshästen individer att som lämpar sig för turridning och är troligen överrepresenterad.

Fast det är överdrivet att den som hoppar upp på en turridningshäst oavsett ras rider, de åker häst. Och många turridningshästar ägnar sig snarare åt att grisepassa än tölta. Vem som helst kan åka häst.

:bow::bow:

De hästar man väljer till en turridning är individer med vilja runt medel, när man kommer till hästar som anses villiga så är de för mycket för tur ryttare och sedan finns det även hästar som är knökvilliga. Och här skulle nog en två timmars tur klaras av på ca 20 minuter och dessutom vara en dålig reklam för turridningsstället.

Fast skall man vara ärlig så hittar du ju betydligt fler passande individer bland islandshästar än bland tex fullblod till turridning.

Fast skall man vara ärlig så hittar du ju betydligt fler passande individer bland islandshästar än bland tex fullblod till turridning.

Tvärtom faktiskt, det är oerhört svårt numera att hitta volvo bilar som alla kan köra de lyser starkt med sin frånvaro. Så därför ser man ofta att många turridningar har en äldre besättning just pga det.

Man rider på individer inte rasen, det finns individer av måna raser som sköter sig bra på en turridning. Islandshästen är dock välrepresenterad. Emn häst blir dock inte lättriden för att den är lättåkt.

Frågan i tråden gällde det LB sa och det var att islandshästen är en häst som ofta används till turridning för deras temp och att de oftast är lättÅKTA

Det är inte hemskt, men det kan bli en del konstiga situationer. När jag köpte men förra häst så var det en kollega som sa precis som du, att alla islandshästar är lättridna och passar alla. Min häst såldes pga att hon var för villig och inte passade tur, hon var för villig och funkade därför inte med turisterna. Trots detta så propsade min kollega på att alla islandshästar var snälla och lättridna, hon trodde mig inte när jag sa att min häst inte funkade som turridningshäst.

Villig är det detsamma som framåt??

När vi pratar om villig häst är det en häst som vill göra rätt för sig dvs en snäll och oftast lugn häst. En häst man kan sälja till inte fullt så erfarna.

Det är väl självklart att inte alla fungerar till turridning men fakta kvarstår att det är väldigt många som används just till det!

Den stora invändningen att alla kan rida islandshäst är trots allt att det inte är sant, vem som helst kan inte rida vilken islandshäst som helst, men givetvis precis som flertalet raser har Islandshästen individer att som lämpar sig för turridning och är troligen överrepresenterad.

Just därför så ser jag inte att det skulle vara något fel på att säga att de är lätta att rida(åka).

Merparten av fullbloden är ganska svåra att rida och är def ingen häst för nybörjare, men alla fullblod är inte tränade för banan ;)

Tvärtom faktiskt, det är oerhört svårt numera att hitta volvo bilar som alla kan köra de lyser starkt med sin frånvaro. Så därför ser man ofta att många turridningar har en äldre besättning just pga det.

Avlar man sönder rasen menar du?

Man och man, turridningsfirmorna gör det och kanske vissa andra, men den ordinära islandshästryttaren lanserar typ ingenting.

Det är det ni borde vända er mot då!

Jag vet inte, jag har aldrig testat, men jag kan hoppa upp och rida ett halvblod utan vidare. Rida skolor och jobba med hästen och kanske hoppa lite och kan hästen passage borde det gå med instruktioner.

Det beror ju säkert även här på vilken individ det är ;)

På "vanliga" hästar är gångarterna ingen konst på islandshäst kan det vara bra mycket knepigare, åtminstone på vissa hästar, något som man oinvigd har svårt att greppa.Det är först när du kan få hästen att gå rent i en gångart som du kan börja jobba med den på allvar, innan dess går mycket energi/tid till att rensa upp och få rätt på takten.

Men här jämför du äpplen med päron! Att du kan hoppa upp på ett halvblod och rida i alla gångarter är ju liksom inte jämförbart med att hoppa upp på en islandshäst och tölta. Då får du ge dig på att styra på en 150cm bana eller en ** fälttävlan eller något annat som är steget över medel. Och då kanske det genast blir betydligt svårare

Mycket av det knepiga med att rida islandshäst är just att hålla koll på gångarterna och att få dem rena.

Är väl ingen som motsätter sig?!

Ja det gäller oavsett ras, det är också ofta hästar som fungerar i grupp och som håller sin plats i ledet. Islandshästar är för övrigt väldigt bra i grupp, går ofta i lösdrift och är snälla och trygga med sig själv. Fast det är överdrivet att den som hoppar upp på en turridningshäst oavsett ras rider, de åker häst. Och många turridningshästar ägnar sig snarare åt att grisepassa än tölta. Vem som helst kan åka häst.

Precis vem som helst kan åka häst men att kanske göra det på en islandshäst eller ett fullblod är ju rätt stor skillnad. Och det val just det som LB uttalade sig om?? Ryttare utan erfarenhet dvs de skulle inte kunna rida vare sig era islandshästar eller mina halv/fullblod, däremot så hade det kanske varit lättare för en ovan ryttare att sitta upp på islandshästen före mina fullblod

Det finns väl iaf fler "vanliga" ridskolor än islandsridskolor/turridningsställen.

Ja det låter som du aldrig har ridit en islandshäst utanför en turridning.. som du skriver..

Det finns väl iaf fler "vanliga" ridskolor än islandsridskolor/turridningsställen.

Ja det låter som du aldrig har ridit en islandshäst utanför en turridning.. som du skriver..

Förstår fortfarande inte vad det har med saken att göra???

Fakta är att det finns många ställen där man bedriver just turridning med just islandshästar!!

OCH man vänder sig till folk som aldrig har ridit på en häst vilket ridskolorna iof också gör men där är ridningen menad under längre tid. Man bokar in sig per termin för att lära sig att rida. Detta är ju faktiskt inte riktigt så med turridningen, där vänder man sig till en annan målgrupp (självklart inte bara)

Ser bara nere på min arbetsplats där annonseras det ut tre olika turridningsställen som en kul grej att göra med jobbkompisarna och man behöver enl dessa annonser inte ha varit nära en häst tidigare

Liknande trådar

Hästmänniskan Är det någon som har tips på turridningsställen som också passar vana ryttare? Är så himla sugen på att få rida ut men det känns som...
2
Svar
35
· Visningar
2 254
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 610
Senast: Lavinia
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 918
Senast: Fazeem
·
Ridning Finns det fler återfallsryttare här som efter paus önskar ta upp/har tagit upp ridningen igen på "äldre dar"? Jag red mycket tills jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 309

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka