Man behöver inte vara lika van ryttare för att rida islänning

Sv: Man behöver inte vara lika van ryttare för att rida islänning

Jag har testat själv. Jag tycker inte en het häst blir svårare för att den är större. Det är annat som spelar in. Sen vet jag inte varför du drar in bana i det hela när det gäller större hästar, när vi hela tiden pratat om turer ute med islandshästar?

Visst. Nu vet jag inte vad du har för erfarenhet av ridning eller hoppning. Jag drog paraleller inget annat!

Men om det är skogsmulle och turridningshästar vi pratar om så borde ju du kunna erkänna att dessa då borde vara snälla att rida?

Och nej, det handlar inte om att visa upp gångarterna på bana. Men fortfarande att rida/åka tölt. För min del får du gärna läsa igenom inläggen som skrivits igen innan du ställer fler frågor, då de flesta redan är besvarade.

Detsamma!

Jag tror inte att en av mina medarbetare här skulle våga göra annat än just skritta, kanske något travsteg och det är dessa människor jag menar, INTE ridvant folk som vill prova på tölt!

Fast nu menade jag i vardagligt jobb och inte om de tål en nybörjare på ryggen en kort stund.

För mig är en snäll häst en häst som gör som jag vill, dvs går fram på distanser och även är lätt att plocka upp om det behövs. Däremot vill jag inte sitta på en alltför "snäll" häst när jag rider terräng för där behöver de kunna ta egna initiativ.

Jag vet att andra hästar används till turridning, har en alldeles i närheten som har haflinger, men för det mesta så lanseras just islandshästarna som snälla turidningshästar i annonserna ute hos företag och tidningar

Hästar i allmänhet är snälla, mycket snälla faktiskt.

Hästarna går med nybörjare på ryggen allt från 2-4 timmar per dag ungefär 5-6 dagar i veckan så någon liten stund är det ju inte tal om. Så på det viset är det en fantastisk ras, men det är inte alla hästar som klarar den här typen av verksamhet. Självklart blir de avtrubbade med tiden, konstigt vore ju annars. Ingen dag är den andra lik, och ingen av ryttarna rider på samma sätt. Den ena lutar till vänster, nästa till höger. Den tredje klämmer in revbenen på hästen för att hålla sig kvar, med nästa drar allt vad de försmår i tyglarna. Sedan har vi den lustiga typen som gärna utstöter yippi yahoo mellan varven.

Ja jag har jobbat med både turer och lektioner så det är av erfarenhet jag prat nu.;)

Ja och det är bra!

Denna beskrivning skulle ju knappast finnas på vare sig fullblod eller halvblod ;)

Det vore väl väldigt bra om man kunde finna en linje som är bra för dessa raser, för just nu är det ju lite av katastrof gällande hållbarheten.:grin:

Visst. Nu vet jag inte vad du har för erfarenhet av ridning eller hoppning. Jag drog paraleller inget annat!

Men om det är skogsmulle och turridningshästar vi pratar om så borde ju du kunna erkänna att dessa då borde vara snälla att rida?

Detsamma!

Jag tror inte att en av mina medarbetare här skulle våga göra annat än just skritta, kanske något travsteg och det är dessa människor jag menar, INTE ridvant folk som vill prova på tölt!

Fast en häst måste väl inte vara en skogsmulle för att man ska rida den ute?

Och det är inte ridvant folk som vill prova på tölt. Nybörjare kommer på turer för att de vill tölta, då det är betydligt mer bekvämt än trav. Ytterst få nybörjare som vill trava. Men mer än skritta vill de flesta.

Som sagt det är inte så många renrasiga halvblodshästar och självklart menar jag svenska halvblod.

Det är stor skillnad på halvblod i europa rent temperamentmässigt.
Det är första gången du nämner renrasigt svenskt halvblod, vad är det förresten, med tanke på att stamboken är öppen för lite av varje, bland annat fullblod och en hel del andra halvblods raser så känns kommentaren sisådär, i synnerhet som vi pratar om globen och hästarna där som knappast är renrasiga svenska halvblod i någon större utsträckning. Men du har rätt i att det är färre svenska halvblod, den handfull ackordshästar som fanns i stallet där innan är borta, i övrigt är det inte mycket skillnad där. Stallet är fullt av hästar av halvblodstyp och ett fåtal som mer är att betäcknas som förvuxna ponnyer och flera är fullblodskorsningar. Precis som det alltid varit där.
Varför är det då inte fler andra raser i turridningar?? Och varför lanserar man sig på det sättet.
Jag har hittills inte stött på någon turridning oavsett ras som sagt något annat än att hästarna är snälla och lättridna och att andra raser onte marknadsför sig som töltande ligger i sakens natur, även om det i början var mycket tal om Baskjirens 5-7 gångarter.

Jag har INTE motsatt mig att det skulle finnas individer som är svårare, men överlag borde det ju faktiskt inte vara så.

Det beror på vad du lägger in i svårriden, en islandshäst är sällan tungriden, men de är ofta känsliga, har egen (och mycket) motor, vissa har ingen broms, vissa är dessutom ordentligt spända (ofta importer), pga sina gångarter kan de vara tekniskt svåra att rida. Svårriden i form av avkastarkungar, hästar som är enormt starka( i avseendet ligger på i handen), hästar som bockar och stegrar eller liknade finns det däremot få av bland islandshästarna.
Vad är svårt att förstå? Var har jag skrivit att de är lättridna?? Jag har endast skrivit att folk uppfattar dem som sådana liksom att LB har en sådan uppfattning.
Du kanske inte menat det men jag uppfattar det som du ifrågasätter våra åsikter här att många islandshästar är allt annat än lätta nybörjarhästar men det inebär för all del inte att de är svårridna för sina ryttare.

En lättriden häst är fortfarande den som gör som den blir tillsagd. Det andra du beskriver är en avtrubbad häst!
Nu diskuterade vi lättriden i meningen lättare för ovana ryttare och då är avtrubbad en egenskap som inte är helt fel, det var däremot inte vad jag syftade på. Vissa hästar kan vara så bra på att göra vad de blir tillsagda att de inte går rakt fram om man inte rider precis rakt fram, och sätter fart vid minsta lilla hjälp, andra är mer stabila och gissar att ryttaren egentligen menar och hjälper till när det blir lite tokigt.

Senast ändrad:

Det beror på vad du lägger in i svårriden, en islandshäst är sällan tungriden, men de är ofta känsliga, har egen (och mycket) motor, vissa har ingen broms, vissa är dessutom ordentligt spända (ofta importer), pga sina gångarter kan de vara tekniskt svåra att rida. Svårriden i form av avkastarkungar, hästar som är enormt starka( i avseendet ligger på i handen), hästar som bockar och stegrar eller liknade finns det däremot få av bland islandshästarna.
Du kanske inte menat det men jag uppfattar det som du ifrågasätter våra åsikter här att många islandshästar är allt annat än lätta nybörjarhästar men det inebär för all del inte att de är svårridna för sina ryttare.

:bow: Precis det jag har velat få fram!

Litet axplock:

Vi rider efter skogsvägar och stigar. Ridningen sker på nordsvenska brukshästar, vilka passar till både vana och ovana ryttare.

Vi har nordsvenska hästar, alla är mycket stabila och passar såväl nybörjare som vana ryttare.

Basjkir Turridning - Turridning på lugna, trygga och harmoniska hästar.

Våra turridningshästar är nordsvenskar, halvblod och en korsningsponny. Alla mycket lugna och snälla.

Följ med på guidade turer över stora ***.
Upplev lugna, trygga och välhanterade hästar som ger dig en totalupplevelse av lugn och harmoni. Vi har varmblodiga travare, arabiska fullblod och painthästar.

I Sverige används haflingern främst till fritidsridning, körning, hoppning, lätt skogs- eller jordbruksarbete. Det är en snäll, tålmodig och lättriden hästras.

Vi rider på ovanliga raserna Irish Cob ochShire.Våra hästar är lugna och väluppfostrade.

Det är ju inte bara turridningar med islandshästar som annonserar att hästarna är lugna, trygga, snälla, stabila, välskolade, lättridna osv osv. Det är ju vad varenda turridningsfirma säger om sina hästar - annars skulle de ju inte få några kunder. Att det är så många islandshästar i turridningar beror väl till stor del på att hästarna oftast är flockuppfödda, vilket gör att de blir enklare att hantera i grupp, vilket ju är en fördel med ovana ryttare...det innebär ju inte per automatik att de är med lättridna, däremot mer lättÅKTA.

På Strömsholm gjorde de så när de hade islandshästutbildning där att lärarna inom de "vanliga" disciplinerna som skulle undervisa även islandshästeleverna fick rida deras hästar - det blev cirkus, det blev flygande pass, korsgalopp mm, och då pratar vi ju om ryttare som rider på elitnivå som inte klarade av hästarna. Och de hästarna var inga superheta extremkänsliga tävlingshästar, utan hästar på normal till god hobbyryttarnivå/klubbtävlings- eller regionaltävlingsnivå. Efter det hade de lärarna litet mer respekt och förståelse för att det inte var fullt så enkelt att rida islänning som de trott, utan betydligt mer komplicerat. Problemet är ju att det inte går att växla mellan gångarterna lika lätt som på en stor häst, ofta blir det en helt annan gångart än vad man tänkt sig, olika på olika hästar. Pga detta är inte islandshästen lättriden, men som sagt mer lättåkt om man inte vill/kan rida korrekt...

Liknande trådar

Hästmänniskan Är det någon som har tips på turridningsställen som också passar vana ryttare? Är så himla sugen på att få rida ut men det känns som...
2
Svar
35
· Visningar
2 254
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 610
Senast: Lavinia
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 918
Senast: Fazeem
·
Ridning Finns det fler återfallsryttare här som efter paus önskar ta upp/har tagit upp ridningen igen på "äldre dar"? Jag red mycket tills jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 309

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat