Man behöver inte vara lika van ryttare för att rida islänning

Sv: Man behöver inte vara lika van ryttare för att rida islänning

För något år sedan sa en kommentator att islandshästarna de lever på lingonris eller något liknande.... ;-)

Fast om man ska säga rätt så är det ju palomino och isabell den gula färgen heter och då hade nog många inte fattat.

Ponnyraser är ju mer lätt födda och många många av oss kämpar ständigt med överviktig ponny. Man läser ju titt som tätt här inne att islandshästägare kämpar med sin feta islänning.
Går man in på shettisforumet kan vi läsa samma sak, många där inne kämpar med sina småliv och deras hull.

Inte tar jag illa vid mig att en kändis säger att ja nu var det fjordning som fick höra att de är små runda historier..
Ta de med ett leende.. för de är ju många gånger så..
Själv skrattar jag bara och minns sommaren 2008 då Jorunn var sjukt fet och jag fick lov och stalla in henne redan i Juli för hon var i fångriskzonen för så fet var hon!

Jag reagerade inte ens när hon sa detta, ska man hålla på och irritera sig eler gå i taket för vad varje människa säger som inte passar in i ens öron skulle man inte få göra annat än att gå runt och va arg...:crazy:

Själv lägger jag den energin istället på att ha roligt i stallet och njuta av att få rida=)

Hahahaha det vore ju smidigt! Billigt och bra, bara att släppa ut de i en skogshage där det finns lingonris under hösten. För sen klarar de sig väl utan mat resten av året, tills nästa säsong antar jag? ;)

Visst kan den egenskapen vara positivt. Problemet är ju att det inte stämmer... Visst att de i regel är väldigt trevliga i lynnet och enkla i hanteringen, men i ridningen har du för det första extra gångarter att hålla reda på vilket bara det försvårar det hela... Sen går det absolut att hitta "enkla" individer som passar till turridningar och så, precis som att det går att hitta "enkla" halvblod som passar till en ridskola. Jag kan dock säga att jag har haft flera vana ryttare på turridning, som inte ridit islandshäst förut, som varit mer eller mindre slutkörda efteråt för att de fått jobba så mycket med sitsen och med tryck i benen (inget jäkla bankande här inte!) och lätt snurriga i huvudet av att försöka hålla reda på allt. Så nej, de är inte enklare att rida och då tycker jag det är både fel och dumt att säga så i TV. För den som köper sig en islandshäst för att ha en "enkel nybörjarhäst" får nog tyvärr mer problem än glädje efter ett tag.

islandshästen är sveriges vanligaste turridningshäst. turridning är oftast den första formen av ridning som en tidigare okunnig vuxen gör.

det hänger ihop.

Varför haka upp sig på petitesser. Jag tycker det är en superegenskap att islandspållar har ett psyke generellt som gör dom trevliga att handskas med för nybörjare, dessutom lagom stora. (storleken på hästar är det om okunniga ser först och blir oroliga över)

Det är ju först när du kan rida som du börjar kräva mer och då skiljer agnarna från vetet, som med vilken annan ras som helst.
Men okunniga åker nog hellre islandshäst än halvblodshäst första gången och mellan raderna på kommentatorn så förstod åtminstone jag det så hon menade.

Likaså med "min" ras; Connemara. En super allroundponny för barn och vuxna som vill prova på lite av varje. Men skulle jag kunna sätta upp ett barn på min egen connemara och låta den rida själv? Aldrig. Jag litar inte på min häst. Vikten ligger i att matcha rätt häst med rätt människa och utbildningsnivå oavsett ras.

Senast ändrad:

Storleken och psyket gör dem inte lättare att rida. De kan vara trevligare att åka på, det kan jag gå mer på. Men det är betydligt lättare för att nybörjare att få en snäll häst av annan ras att gå i de gångarter man vill än för en nybörjare att få en islandshäst att gå i de gångarter man vill... Därav att jag inte alls förstår uttrycket "lättare att rida", för det stämmer inte alls.

Sen ja, islandshästen är Sveriges vanligaste turridningshäst. Men det är ju inte bara nybörjare som kommer på turridningar, det är en hel del vana ryttare också, som vill testa på något nytt, och hur roligt är det då att rida turridning på en häst som fungerar precis som de man rider annars? Westernturridningar finns det ju också en del av och det är ju samma där, nåt nytt för många. :) Sen om det hänger ihop att islandshästen är vanligast och många vuxna väljer att börja med turridning, varför har man då inte islandshästar på vanliga ridskolor, barnen som börjar rida borde väl också behöva lära sig rida på lätta hästar?

varför har man då inte islandshästar på vanliga ridskolor, barnen som börjar rida borde väl också behöva lära sig rida på lätta hästar?

Och det hade ju varit himla ekonomiskt för ridskolorna eftersom islänningarna lever på granris. ;)

Svaret måste finnas i att islandshästar inte kan hoppa. :cool:

Haha jamen precis, det blir ju jättebilligt för dem! :D

Diverse lavar och mossor har jag också hört att ska höra till standardkosten för islandshästar, så det där med att släppa ut dem i skogen på vintern vore ju hur smidigt som helst! Jag tror jag ska testa det nu i vinter :D

Ja, de kan garanterat livnära sig på bark också! :idea:

Det ar nog mycket tack vare
Man behöver inte vara lika van ryttare för att rida islänning
som islandshasten blivit sa popular.

Hur manga ovana har inte av de orden vagat prova på turridning for att sedan fastna for just islandshastar?

Vi har nog om man tanker after mycket att tacka den "fordommen" for.

Diverse lavar och mossor har jag också hört att ska höra till standardkosten för islandshästar, så det där med att släppa ut dem i skogen på vintern vore ju hur smidigt som helst! Jag tror jag ska testa det nu i vinter :D

Jag har bett min skogsägande stallägare att stängsla in skogen också så kunde man bara släppa hästarna där och han tyckte att det borde ju va en bra ide. Det finns en del att äta där också.

Nja, det tror jag snarare är för att de är små, snälla och trygga. Det är i alla fall det jag har fått höra från ovana och osäkra turridningsryttare. Aldrig att de skulle vara lättare att rida... Det fenomenet har jag stött på mer bland personer som köpt sig en islandshäst (ibland även en unghäst som de ska rida in), men som aldrig suttit på någon förut. De vill ha en snäll häst av mindre storlek och har inte någon som helst tanke på att det kan vara svårare med gångerterna. Jag kan säga att samtliga av dessa som jag känner har stött på kraftiga problem och den "lilla, trevliga hästen" blev helt plötsligt en stel, spänd och gångartsmässigt oren häst som blev svindyr i tränarkostnader eftersom ägaren visst inte klarade av den på egen hand. Och det kan knappast vara roligt att hamna i den sitsen.

Fast om man ska säga rätt så är det ju palomino och isabell den gula färgen heter och då hade nog många inte fattat.

Men är du trög eller.
Man förklarar givetvis att den gula färgen kallas för det och det eller vad det nu är man talar om. Det är ju det som är hela poängen.

Fast efter att ha sett klippet så kan jag säga att hon faktiskt förklarade färgen lite, att det är karakteristiskt med ål, vilket är den svarta randen som går längs ryggen, samt att de även har den svarta randen i manen och svansen. Så just den biten tycker jag nog hon får godkänt för.

kl

Jag som ridit i 30 år tycker faktiskt att islänningar är relativt mycket enklare att rida än många (de flesta) andra hästar, så jag håller med kommentatorn.... Jag har inte ridit jättemycket islänning, men åtminstone sisådär 20 stycken i mitt liv. Generellt sett så är islänningarna väldigt stabila, de bär sin ryttare väldigt bra och är bekväma. De känns inte alls så små att sitta på som de är men ändå är det nära marken, vilket jag antar att de flesta nybörjare gillar.

Dessutom har de i regel ett underbart bra psyke som gör att de är bra nybörjarhästar.

Nu kanske jag generaliserar, det gjorde säkert Lotta Björe också, men därmed inte sagt att hon har fel? Och det är ju bara en massa BRA egenskaper som gör islänningarna enklare för nybörjaren att rida än andra hästar. Jag tror inte att hon menade lättare att rida, på det sätt som vi ofta menar med rida, utan lättare för nybörjaren helt enkelt. Och det förstår jag faktiskt inte hur nån kan säga emot :confused:

*hukar mig*

På SVT Play. :)

athena: Fast det nämndes absolut ingenting om nybörjare. Utan bara att de är lättare att rida.

Liknande trådar

Hästmänniskan Är det någon som har tips på turridningsställen som också passar vana ryttare? Är så himla sugen på att få rida ut men det känns som...
2
Svar
35
· Visningar
2 254
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 610
Senast: Lavinia
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 918
Senast: Fazeem
·
Ridning Finns det fler återfallsryttare här som efter paus önskar ta upp/har tagit upp ridningen igen på "äldre dar"? Jag red mycket tills jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 309

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka