Hedinn
Moderator
Sv: Man behöver inte vara lika van ryttare för att rida islänning
Länk till klippet från matinéföreställningen.
Länk till klippet från matinéföreställningen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
kl
Jag som ridit i 30 år tycker faktiskt att islänningar är relativt mycket enklare att rida än många (de flesta) andra hästar, så jag håller med kommentatorn.... Jag har inte ridit jättemycket islänning, men åtminstone sisådär 20 stycken i mitt liv. Generellt sett så är islänningarna väldigt stabila, de bär sin ryttare väldigt bra och är bekväma. De känns inte alls så små att sitta på som de är men ändå är det nära marken, vilket jag antar att de flesta nybörjare gillar.
Dessutom har de i regel ett underbart bra psyke som gör att de är bra nybörjarhästar.
Nu kanske jag generaliserar, det gjorde säkert Lotta Björe också, men därmed inte sagt att hon har fel? Och det är ju bara en massa BRA egenskaper som gör islänningarna enklare för nybörjaren att rida än andra hästar. Jag tror inte att hon menade lättare att rida, på det sätt som vi ofta menar med rida, utan lättare för nybörjaren helt enkelt. Och det förstår jag faktiskt inte hur nån kan säga emot
*hukar mig*
Sen får man inte blanda ihop att rida och att åka häst. Att verkligen rida en islandshäst är minst lika svårt som att rida en häst av annan ras och om folk är så naiva att de tror annat är det upp till dem...
Fast om man ska säga rätt så är det ju palomino och isabell den gula färgen heter och då hade nog många inte fattat.
Fast jag vet inte om jag håller med om att ponnys är bättre barnponnys. På ridskolorna jag gått har storhästarna varit mycket stabilare och mer samarbetsvilliga. Ponnyerna har överlag varit mer envisa, starka som attan i psyket, busiga och buckiga. Såna som lätt tar över om de får chansen. Så har det varit med majoriteten av alla ponnys jag ridit. Jag kan säga att om jag ska lista de 10 bästa nybörjarhästarna så har alla utom en varit storhästar med fantastiskt psyke. Lugna och trygga och dumsnälla.
Det enda som gör ponnyer lämpliga för barn är deras storlek. Intelligenta envisa små med synnerligen robust humor. Jag älskar dem, men så gillar jag getter också.
Skulle jag också vilja veta.. stackars liten!
o sen förstår jag verkligen inte hur en kommentator kan uttala sig på följande sätt i TV. Proffisionell? NÄ! Skulle vilja se henne på våra "lätta små raggsockor"!
På VM 2005 gick det ju inte sådär värst jättebra när dressyr ryttarna skulle rida islänningarna, det blev mest PIGGIPACE! Dock gick det betydligt bättre för islandsryttarna att rida dressyrhästarna.
Visst kan den egenskapen vara positivt. Problemet är ju att det inte stämmer... Visst att de i regel är väldigt trevliga i lynnet och enkla i hanteringen, men i ridningen har du för det första extra gångarter att hålla reda på vilket bara det försvårar det hela... Sen går det absolut att hitta "enkla" individer som passar till turridningar och så, precis som att det går att hitta "enkla" halvblod som passar till en ridskola. Jag kan dock säga att jag har haft flera vana ryttare på turridning, som inte ridit islandshäst förut, som varit mer eller mindre slutkörda efteråt för att de fått jobba så mycket med sitsen och med tryck i benen (inget jäkla bankande här inte!) och lätt snurriga i huvudet av att försöka hålla reda på allt. Så nej, de är inte enklare att rida och då tycker jag det är både fel och dumt att säga så i TV. För den som köper sig en islandshäst för att ha en "enkel nybörjarhäst" får nog tyvärr mer problem än glädje efter ett tag.
islandshästen är sveriges vanligaste turridningshäst. turridning är oftast den första formen av ridning som en tidigare okunnig vuxen gör.
det hänger ihop.
Varför haka upp sig på petitesser. Jag tycker det är en superegenskap att islandspållar har ett psyke generellt som gör dom trevliga att handskas med för nybörjare, dessutom lagom stora. (storleken på hästar är det om okunniga ser först och blir oroliga över)
Det är ju först när du kan rida som du börjar kräva mer och då skiljer agnarna från vetet, som med vilken annan ras som helst.
Men okunniga åker nog hellre islandshäst än halvblodshäst första gången och mellan raderna på kommentatorn så förstod åtminstone jag det så hon menade.
Likaså med "min" ras; Connemara. En super allroundponny för barn och vuxna som vill prova på lite av varje. Men skulle jag kunna sätta upp ett barn på min egen connemara och låta den rida själv? Aldrig. Jag litar inte på min häst. Vikten ligger i att matcha rätt häst med rätt människa och utbildningsnivå oavsett ras.
Storleken och psyket gör dem inte lättare att rida. De kan vara trevligare att åka på, det kan jag gå mer på. Men det är betydligt lättare för att nybörjare att få en snäll häst av annan ras att gå i de gångarter man vill än för en nybörjare att få en islandshäst att gå i de gångarter man vill... Därav att jag inte alls förstår uttrycket "lättare att rida", för det stämmer inte alls.
Sen ja, islandshästen är Sveriges vanligaste turridningshäst. Men det är ju inte bara nybörjare som kommer på turridningar, det är en hel del vana ryttare också, som vill testa på något nytt, och hur roligt är det då att rida turridning på en häst som fungerar precis som de man rider annars? Westernturridningar finns det ju också en del av och det är ju samma där, nåt nytt för många. Sen om det hänger ihop att islandshästen är vanligast och många vuxna väljer att börja med turridning, varför har man då inte islandshästar på vanliga ridskolor, barnen som börjar rida borde väl också behöva lära sig rida på lätta hästar?
Det enda som gör ponnyer lämpliga för barn är deras storlek. Intelligenta envisa små med synnerligen robust humor. Jag älskar dem, men så gillar jag getter också.