Mammas hund bet henne

Jag har nämt omplacering men mamma vill inte. Nu känns det som om hon letar fel på hunden. Men vi får se.

Har inte läst precis alla inlägg i tråden. Men mycket av den.

Detta är helt enkelt hur jag ser på det hela med hundar&bett (alla kanske inte håller med):

Jag antar/tror på att precis alla hundar kan bita (undantagen får bekräfta regeln). Alla hundars bett är förstås inte lika kraftiga eller allvarliga, men det är ju en annan femma. Men så har jag som grundtanke, och därmed har jag alltid en tanke i huvudet om att det finns en potential, om än väldigt liten hos de flesta kanske, hos varje hund att bitas om den triggas på precis rätt (fel) sätt. Jag skulle aldrig låta min hund tex vara med ett barn oövervakat. När jag får barn, kommer jag lära dem att hundar KAN bitas, och man ska aldrig tro att det är omöjligt, oavsett hur snälla de är i övrigt. Har en vän vars kusinbarn blev rätt rejält bitet i ansiktet av en stor hund, där föräldrarna var hundvakt. Var en "så snäll" hund, men de lät barnet vara själv med den i ett litet rum, och den hade väl känt sig trängd och reagerat. De hade aldrig haft en enda tanke på att hunden faktiskt kanske kunde bitas om den hamnade i "fel" situation. I övrigt var den ju jättesnäll och lekte fint med barnen.

Vet inte om jag låter negativ, men det är jag inte! Tycker barn absolut ska interagera med hundar också, men jag tycker det har blivit en liten utveckling idag i vårat samhälle att föräldrar ofta verkar ha inställningen att de ska kunna skicka fram sitt barn till vilken hund som helst, de liksom lär dem inte om riskerna som faktiskt kan finnas med hundar. För just detta med barn är det jag tänker på mest med hundbett, vi vuxna klarar oss rätt bra även om vi får oss ett hugg nångång (pratar ju inte rena mordiska överfall här liksom). Även om det är hemskt synd ändå förstås och skall förhindras så mycket det bara går.

Alltså, när min hund var lite mindre valp (men ändå 30kg+) så var det en morsa (främling) som prompt ville skicka fram sin kanske 4-åriga dotter till honom för att "klappa". Hon försäkrade mig om att hon var hundvan, för dottern hade minsann lekt med deras vänners amstaff och andra hundar mm mm. Sån här mentalitet tycker jag är så fel alltså.

Jag tror absolut inte alltså på att hundar hit o dit är farliga och bits o har sig. Men jag tror det är sunt att förstå att det är ett djur, som KAN bitas, möjligheten finns där faktiskt. Vem tänker inte så med tex hästar? Nu är jag inte nån som har hållt på med hästar, men syrran som växte upp med det har då sjutton blivit nafsad och biten ett antal gånger.. det är väl inte konstigt i stallet att det finns nån häst som alla vet kan bitas om man gör fel med den? Ändå får ju ungarna ta hand om hästar, men där är liksom alla med på att det finns vissa risker, om än tillräckligt små.

Och bara för att jag tänker som ovanstående så tycker jag ju ändå vi ska leva med hundar, och ha dem runtom oss. Det finns varierande risker med allt man gör, man cyklar ju ändå eller hur? Att hundar kan bitas gör inte att man måste sluta ha hund. Och i de flesta fallen händer det ju inte + samt att risken verkligen är minimal om man ärligt tänker till kring om ens egen hund har nått som kan trigga den till bett.

aja, långt inlägg och kanske lite svamligt, är jäkla trött i skallen.. Hoppas det gick bra för TS.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 530
Senast: Ragdoll
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 715
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 218
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 719
Senast: Sandora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V