@Comatose , jag har inte läst alla svar utan lite här och var och tänker som så här: Nej, bajsfärg känns väl inte som något man pratar om med största intresse - och själv har jag aldrig träffar någon IRL som verkligen gör det-jag trodde det var mest en skröna att man diskuterade det?
Att man pratar om barn en del när man ses och de allra flesta har barn i samma ålder ungefär är väl däremot knappast konstigt? Man befinner sig i samma situation och har liknande vardag och intresserar sig rimligen för sitt barn. Inte konstigare än att det, när jag träffar mina kompisar, det även blir mycket hästsnack.
Ang din kompis som tog med barnet på träffen; verkade någon annan än du ha bekymmer med det? Personligen hade jag utan att tveka sagt till en kompis som tvekade på att komma p g a barnvaktsproblem ( eller att barnet fortfarande ammans så mkt att det är svårt att vara borta nån längre stund), att hon så klart skulle ta med barnet. Det är väl synd om man inte kan ses för det?
Och angående ditt s k ointresse för barn och föräldraskap, och som jag uppfattar det, raljerande över/förakt för föräldrar som intresserar sig för barn, så tycker jag du ska prova att tänka från andra hållet; Hur värdefull tror du att man som barn vill känna sig för sin förälder? Om man är så ointresserad av barn att man inte vill prata om dem med dina vänner och inte vill ha med sig dem och dessutom tycker att man ska leva sitt liv precis som tidigare med samma prioriteringar etc, så varför skaffa barn alls? Att bli förälder ÄR stort och SKA vara stort, för man får ju faktiskt en annan människas liv i sina händer, och för att förvalta detta väl behöver de allra flesta faktiskt ändra på sin vardag och sina prioriteringar på något vis.
Att man förutom att vara förälder också är sin egen person och intresserar sig för annat är så klart viktigt och sunt på alla sätt, och den där "bäbisbubblan" kommer ju de allra flesta ur efter ett tag. Men att ha barn är intensivt och dominerar livet ganska rejält, och att man då skulle vara ointresserad av det hela känns mest nonchalant tycker jag?