Sv: Mamma eller abort??
Jag gjorde en abort för ganska exakt ett år sedan (Lucia förra året). Jag var 16 år, har ganska rejäla psykiska problem (hade då med), missbrukarproblem, ville inte leva i huvud taget, visste inte ens vem pappan var. Hade gått ett halvår på gymnasiet (när jag nu väl klarade av att gå dit)
För mig gick allting så snabbt. Hade gått så långt, så jag valde det som verkade vettigast = abort. Jag mådde jättedåligt, grät som en galning och var helt väck i flera veckor efteråt. Ångrade mig nåt otroligt.
Gör jag fortfarande ibland. När jag tänker på det. Nu i dagarna har det varit extra jobbigt, eftersom det var precis ett år sen jag gjorde det.
Antagligen hade jag gjort samma val om jag haft längre tid på mig att tänka. Pga omständigheterna känns det inte som det var direkt optimala förutsättningarna för att känna att man kan ge barnet en bra uppväxt..
Men jag hade ändå behövt lite mer tid på mig för att verkligen tänka igenom det hela Innan..
Min största rädsla är att bli gravid igen nu. Jag känner att jag absolut inte har rätt förutsättningar. Men samtidigt skulle jag nog inte klara av att genomgå en abort igen.