måla på tapetserad vägg?

panzy

Trådstartare
Hur mycket för-arbete behövs för att måla en sen tidigare tapetserad vägg? Är det mindre för-arbete för att kunna tapetsera?

Huset vi bor i ska totalrenoveras alt rivas o byggas nytt inom någon slags rimlig framtid, men inte de närmsta 3-5 åren. Det är i princip inte gjort något sen 50-talet och jag tror att det bara är ett lager tapet på väggarna. Lite trasigt i några skarvar i övrigt bra skick. Men jag skulle vilja fräscha upp och göra det mer till "mitt", utan att lägga massor med pengar på det. Tänker mig med andra ord måla om alt tapetsera (men helst måla).
Det behöver inte bli ett super-fint resultat, men det ska ju inte heller bli sämre än det är idag ;)

Tips?

Jag läste ett tips på nått ställe, att man ska prova blöta lite av ett hörn på tapeten (låt verka i typ 30 min har jag för mig) för att se om den släpper eller inte, släpper tapeten när man pillar lite på den kommer det inte gå att måla utan då får man riva ner tapeten först.

Om tapeten är spaltbar (dvs i två lager) är det enkelt att riva ner yttersta lagret och måla på det inre.

Slipa eventuella ojämnheter och spikhål och spackla där det behövs. Sedan är det bara att måla :)

Hur mycket för-arbete behövs för att måla en sen tidigare tapetserad vägg? Är det mindre för-arbete för att kunna tapetsera?

Huset vi bor i ska totalrenoveras alt rivas o byggas nytt inom någon slags rimlig framtid, men inte de närmsta 3-5 åren. Det är i princip inte gjort något sen 50-talet och jag tror att det bara är ett lager tapet på väggarna. Lite trasigt i några skarvar i övrigt bra skick. Men jag skulle vilja fräscha upp och göra det mer till "mitt", utan att lägga massor med pengar på det. Tänker mig med andra ord måla om alt tapetsera (men helst måla).
Det behöver inte bli ett super-fint resultat, men det ska ju inte heller bli sämre än det är idag ;)

Tips?

Jag skulle bara slipa och spackla och sen ev grundmåla och sen köra färgen.

Jag skulle bara limma fast lösa skarvar igen och spackla hål, sen måla.
Såvida det passerar "vattentestet" såklart. Så har jag gjort och har varit nöjd med resultatet.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 805
Senast: Wille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 721
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 747
Senast: Efwa
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 499
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist