Måla eller tapetsera?

Krati

Trådstartare
Jag har tänkt ändra om lite här hemma men är osäker på om jag ska måla eller tapetsera, vad blir egentligen billigast? Förstår att det beror på vad för tapet osv. Men tänker mig för ca 200kr/rulle, vanlig enfärgad.
Någon som har erfarenhet?

Hur mycket underarbete behövs? Underarbetet är helt avgörande för resultatet och då är tapeter mer förlåtande än målning.

Och vilken färg har du tänkt att använda? Det kan kosta allt från ett par hundra till flera tusen att måla om beroende på val av färg och antal strykningar.

Vi har malat överallt, jag skulle inte välja ngt annat. Perfekt att bättra pa om det blivit smutsigt sim det lätt blir med smabarn. Flyttar man möblor/hyllor är det lätt fixat att spakla hallen och mala över. Jag tycker ocksa att det är enklare att mala än att tapetsera. Pris vet jag inte

Hur mycket underarbete behövs? Underarbetet är helt avgörande för resultatet och då är tapeter mer förlåtande än målning.

Och vilken färg har du tänkt att använda? Det kan kosta allt från ett par hundra till flera tusen att måla om beroende på val av färg och antal strykningar.

Det är spacklat men inte grundmålat.
Tänkte väl inte köpa den dyraste färgen, men färg är ju väldigt dyrt om man inte köper på typ rusta men det tänker jag inte göra isf.
Lutar nog åt målning ändå. Dels för katterna som river och sen när pojken är större och kanske får för sig att rita på väggen eller nått.

Köper man en bra färg somr några kr dyrare behövs oftast inte lika många strykningar som med billig färg. Har en bekant som fick måla 5 (!!!) Gånger innan den billiga rustafärgen täckte tillräckligt, och då blev det helt plötsligt inte så billigt längre.

Om man målar är det bara att måla över eller tapetsera över när man tröttnar. Om man tapetserar går det inte att direkt måla över det :) inte alltid tapetsera över heller.

Liknande trådar

Hemmet Har snöat in mig lite på att få in mer färg hemma. Dels är det snyggt och dels mer trivsamt. Hur tänker ni hemma hos er? Har ni mycket...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 449
Senast: Lyan
·
Hemmet Nu behöver jag lite input Vi ska tapetsera om i vardagsrummet. Dilemmet är att det är en strukturtapet från 50 eller 70-talet som sitter...
Svar
3
· Visningar
664
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Jag utbildade mig till statsvetare en gång i tiden och började arbeta inom kommunal näringslivsutveckling, på ett privat bolag som...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 936
Hemmet Håller på med en badrumsrenovering som dragit ut i evigheter. Nu är äntligen allt nästan klart men plötsligt säger hantverkaren att den...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 476
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?