Sv: Makt

Jag hör till dem som inte tror att de blir vad man gör dem till. En hund med snabba reaktioner och mycket försvar, blir aldrig som en långsam, sävlig och godmodig hund. Däremot kan man påverka det material man fått i handen.

Det är så lustigt att uppfattningen jag fått om denna hund verkar stämma överens med de andra jag pratat med...

Först min vän som har rasen. Hon trimmar många andras hundar och säger att de blir så bossiga om man inte "får tag på dem" direkt. Många som vägrar låta ägarna klippa klorna, ta på benen (!) etc. Samma med denna hund. Men kommer det någon annan utifrån kan det gå hur bra som helst. För de är ändå trevliga och goa.

Sen tränar ägaren denna hund för en instruktör som sa att han är svårt eftersom han både är så mjuk och så hård. Det tycker jag också. Jag klassar det inte som en nybörjar hund, utan man ska nog haft någon hund innan.

Nyss träffade jag en kvinna på gatan och pratade lite med henne. Det bor en uppfödare här intill så hon brukar även träffa hennes hundar. Hon sa att hon också märkt att det fanns en enorm envishet hos vissa av hundarna som denna uppfödare haft med sig :)

Exakt! Jag har aldrig aldrig aldrig sett något värde i dessa saker. Men helt plötsligt fick det en helt annan innebörd... Här gäller det att ruta in kille och faktiskt visa att det inte är han som bestämmer allt. Han bestämmer inte genom att morra att han ska ligga i sängar. Han bestämmer inte att man får hoppa upp på bord. Han bestämmer heller inte att han ska och får kasta sig ut först. Som sagt saker som mina hundar antingen aldrig diskuterat eller som helt enkelt aldrig haft betydelse för dem.

Jag hör till dem som inte tror att de blir vad man gör dem till. En hund med snabba reaktioner och mycket försvar, blir aldrig som en långsam, sävlig och godmodig hund. Däremot kan man påverka det material man fått i handen.
:)

Självklart är det precis så här. Jag ser det dagligen. Ta bara morgonpromenaden. Hund efter hund såsar fram längs gatan bredvid sina ägare, lite smått överviktiga. *lydiga* enligt många.

Min föriga och alerta schäferkatastrof tränas 5-6 dagar i veckan, och ser ut ungefär som om hon aldrig gått i koppel förut varje gång hon får det på sig.

Precis och det är det som skiljer!

Mina hundar har jag lärt en gång att man inte gör något. Denna hund testar och testar och testar och testar en gång till om jag verkligen inte ändrat mig.

Jag är inte van att behöva gå omkring hemma och vara ett stort konsekvent tecken. Mina hundar har vetat att saker gäller vare sig jag är på toa eller utomhus. De har heller inte behövt testa om samma sak gäller hos alla vi besöker. Min hund har aldrig gått in i rum med parkettgolv om hon inte blivit inbjuden. Det är inget jag behövt påminna henne om för varje nytt hem vi varit till. Jag är inte vab att en hund måste testa att morra för att se om den kan få ligga kvar i sängen. De ska gå ned om man ber om det oavsett vem som säger det. Eller ska och ska, jag är van vid det.

:rofl: Visst är det frustrerande! Helst om någon säger att det är bara att släppa efter lite på kopplet så blir hunden lugn (Eller dylikt)

Jag kan säga att jag själv satt och såsade rätt så mycket på klubben med en av mina hundar och alla tyckte att hon var så duktig. Duktig? Avlappnad och lite lat ;) Första gången hon ö h t satt en tass på en brukshundsklubb var när hon tävlade första gången ;) Innan dess hade jag bara tränat ensam på en parkering. Bekom det henne? Neeej...

:rofl: Visst är det frustrerande! Helst om någon säger att det är bara att släppa efter lite på kopplet så blir hunden lugn (Eller dylikt)

...

Precis, eller tänker att eftersom deras hund aldrig drog i kopplet, och de inte ens behövde träna det, så måste ju jag träna min hund extremt lite. "Det är ju bara att byta håll!"

jag är också nyfiken på vad det är för ras! min hund är verkligen icke-dominant på det sättet att han muckar aldrig gräl, han konfronterar mig aldrig rakt av. men han tar ALLA chanser att få som han vill i slutändan. det där med att "säga åt en gång ordentligt" kan jag glömma. det gäller att hela tiden vara uppmärksam.

jag har läst rätt mycket hundpsykologi, om vargars beteenden, inlärningspsykologi och olika träningsmetoder och jag har slitit mitt hår för att inget verkar fungera på min hund. då har jag beklagat mig och fått höra att "jo, det fungerar om du gör rätt. fungerar det inte gör du fel". det blev en ond cirkel där jag blev mer och mer frustrerad för att inget funkade. men så slutade jag bry mig. han är som han är, och jag får anpassa mig till det. det betyder lås till köket/larm på kylskåpet, ständig koll på honom så han inte hittar på dumheter, låta honom göra som han vill hos andra (det är betydligt mindre ansträngande för mig än att hålla på och tjata på omgivningen att de inte får göra si eller så) osv. och det är såååå mycket skönare att ha hund nu. man vänjer sig vid den ständiga kontrollen över allt, dörrarna låses lika automatiskt som ytterdörren när man går hemifrån. och så blir det mindre ifrågasättande med högre ålder.

Jag har dock satt värde på att Zaga ska vänta på klartecken från mig innan hon hoppar i/ur bilen eller ut/in genom dörren. För mig är det viktigt att Zaga lyder och jag är konsekvent .

Men jag har aldrig lagt ner något ledarskapstänk över dessa situationer.

Med Rocky var det helt annorlunda, för han var en hund som krävde ett finger i båda ögonen helst ;)

Ja jag plockar undan och stänger dörrar för att slippa konflikter... Men vissa saker kan jag bara inte med och han svarar ju på det. Men jag kommer inte att lämna en stek på bordet ;)

Ras??? Jag vill också gärna veta vad det är för ras, då jag tycker det är så intressant med alla olika rasers egenheter, temperamnet etc. Så snälla, berätta! Och om du av nån anledning (?) inte vill berätta rasen, så kanske du kan nämna rasgruppen?

Nej givetvis kan man inte ändra på instinkten, den finns ju alltid.
Men man kan ändra så mycket att man får den hund som finns där inne men som har svårt för att "komma ut" en del hundar är lugna av naturen, endel får man lära att det är ok att ta det lungt, det är så jag menar.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 196
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 011
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 072
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 858
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18