Magsjuka....

Jettan

Trådstartare
Jaha, hemma idag med ett litet barn som har spytt konstant sen kl 4 i morse... jag är mycket, mycket trött!!

hur länge brukar magsjuka hålla i sig? Har ni några bra tips på vad jag kan ge henne att äta?

Hon är hungrig och åt lite fil med blåbär nyss med god aptit, men sen tog det typ 2 sekunder så spydde hon upp allt....:(

synd om lilla älsklingen...

Sv: Magsjuka....

viktigaste är att hon får i sig vatten.
Magsjuka kan hålla i ganska länge och var beredd på att ni kanske knockas övriga i familjen. Sist min dotter hade magsjuka höll det i sig ett dygn men hon har haft i 3 dygn som mest då knockades vi alla, vinterkräksjukan... jag satt på toa och spydde, maken LÅG i hallen med en hink och dottern som var drygt ett år vid tillfället låg på handdukar bredvid... min sambo kröp omkring och sa "om jag hade ett gevär hade jag skjutit mig" :rofl:

Men det viktigaste är som sagt vätska och att hon får börja behålla det. Vi ger alltid vätskeersättning, resorb för barn från apoteket så kroppen får behålla lite i alla fall. Om du är orolig och hon inte ens får behålla vatten, ring sjukvårdsupplysningen dom brukar ha bra tips :)

Jag vet inte hur gammalt barnet är, men min erfarenhet är att när de är lite äldre (3 år uppåt) så är det bästa att inte dricka alls de första timmarna de kräks. Det verkar jobbigare att dricka-kräkas upp-dricka-kräkas upp. Efter några timmar så brukar jag prova med te med socker i, skedvis, någon sked itaget och sen vänta. Avslagen cocacola brukar också funka. Det viktigaste är vätska, mat har inte nån betydelse första dagen (dagarna).
Mammzan/som just genomlidit vinters första kräksjuka.

Jag tror att medan det pågår är det bättre att inte försöka äta utan att låta magen vila. Vätska vätska vätska...

Ljummet te med socker teskedsvis brukar vara lugnande, vatten kommer som regel upp direkt.
Sen blåbärssoppa, brukar vara bra. Jag tycker mig ha märkt att det är bättre om det man ska svälja är kroppstempererat.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 301
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 315
Senast: Juli0a
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 247
Senast: Emtherlia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Motionscykel?
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Lego 5 årig kille