magnetprylar - är dom speciella?

B

BeastieBabe

man hör ideligen om magnettäcken, magnet,skydd, magnetlindor m.m m.m..
men är det några speciella magneter eller kan man köpa vanliga kylskåps magneter på hobbyaffär och sy in i ett stycke fleecetyg och ha tex under stallbandaget?
eller rättare sagt ger det någon verkan?

Sv: magnetprylar - är dom speciella?

jag vet inte säkert... men jag tror det e speciella... kollade på ett ställe där man kunde beställa, å det är olika styrkor... de starka får bara utbildade använda...

komme inte ihåg hemsidans adress, men det är nya affären på jägersro... mycket galopprylar vill jag minnas... hoppas du hittar :D

okai.. så sånna som man sätter på kylskåpet är ursvaga kanske?

nån som har paddar eller täcke med magneter i som kan prova att fästa det på sitt kylskåp få se hur starkt det sitter? :D

*ser hästtäcke på kylskåpet* :rofl:

hehe... trooooor inte det va ;)

jag kör back on track...
min kompis har magnettäcke....
ska nog sno det nån dag eller två :angel:

BeastieBabe skrev:
okai.. så sånna som man sätter på kylskåpet är ursvaga kanske?

nån som har paddar eller täcke med magneter i som kan prova att fästa det på sitt kylskåp få se hur starkt det sitter? :D

*ser hästtäcke på kylskåpet* :rofl:

Mina hasskydd fastnar utan problem på kylskåpet. En kylskåpsmagnet fastnar INTE genom tyget på skydden.

Blöter man skydden måste man SLITA bort dem från kylskåpet.

okai.. så det är mao lite starkare magneter man måste ha.. ja då är det bäst att köpa riktiga istället för att filura själv.. får man tag på för starka magneter(för industri) så kanske inte det blir så bra..

men vet du vad det är som gör magneterna så speciella? har det något med järnet i blodet att göra eller?

Det finns inga vetenskapliga belägg för hur statiska magnetfält skulle fungera. Det finns en studie som visar på smärtlindring hos poliopatienter.
När det gäller växlande magnetfält har man sett att de påskyndar läkning av benbrott o nervskador.
PL

BeastieBabe skrev:
okai.. så det är mao lite starkare magneter man måste ha.. ja då är det bäst att köpa riktiga istället för att filura själv.. får man tag på för starka magneter(för industri) så kanske inte det blir så bra..

men vet du vad det är som gör magneterna så speciella? har det något med järnet i blodet att göra eller?

Det som de påstås göra är väl mest öka blodcirkulationen lokalt. Om det fungerar eller ej är en bra fråga, finns inga bevisa. Jag har inte sett några direkta revolutionerande effekter med magnetskydden. De facto så den enda skillnad jag kan se är att hästens hasledsgalla försvinner (den påverkas inte av värme/kyla/annat i någon form). Fast jag märker ingen annan ksillnad. Jag har faktiskt slutat använda mina skydd, de ligger och samlar damm bara.

Jag har haft hästar vars pålagringar försvinner, köpte en gammal trashank, en snabbloppare med pålagringar på hö framkota och gaffelbands skada...den hästen tävlade jag i 2 år utan en enda skada....högra kotan hade alltid varit större än den andra men efter magneterna så hade dom samma storlek...denna hästen hade varit behandlad efter 2 - 3 starter i hela sitt liv innan.....

mimus skrev:
Vad ska du ha för dem då? :angel:

En femhundring? Kostade 800 kr nya och är ju knappt använda. Kan kolla dem lite nogrannare (om de ser slitna/använda ut) och ta bild om du vill. Är ju hasledsskydd (om du inte noterat det).

Ska bara lägga upp mina auktioner klart på tradera så ska jag kolla sen, återkommer. Annars hade jag tänkt lägga upp dem på tradera, men du kan få förtur =)

Visst är "magnetprylar" speciella !
... men, de skiljer sig också på magnetprylar dess emellan.
Tex. vilken typ av magneter som finns i produkten (unipolära eller bipolära) och vilken styrka.
Magnetprodukter är vetenskapligt bevisat (jämfört med Back on Track som inte är det), läs mer på www.magnethealth.se.
Där finns även utdrag från studier (både för människor och djur).

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 615
Senast: Enya
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 930
Senast: liiinnea
·
Trädgård & Växter Har sett de superlånga trådarna om rumsväxter men känns lite mastigt att läsa igenom dem för mina väldigt specifika frågor innan jag...
Svar
11
· Visningar
1 782
Senast: Bapelsin
·
Utrustning Har sökt men bara hittat väldigt gamla trådar så jag startar en ny och hoppas på lite kloka tips och förslag :) Efter att ha hållit på...
Svar
13
· Visningar
2 161
Senast: pajaztar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama