Magen då?

Totola

Trådstartare
Efter allt snack om nacke och nos så känns det naturligt att gå vidare till nästa kroppsdel! ;)
Det är ju som bekant magen (bland annat) som sköter stor del av jobbet i samlingen.

Hur många fokuserar på det, och isåfall hur?
Hur vet ni att hästen inte bara spänner magen pga t ex stress eller att den spänner magen för att den bär?
Jobbar ni upp magmusklerna på hästen på annat sätt än själva samlingen i sig?

Eller använder ni det bara som "kvitto"?

:bow:

Sv: Magen då?

För att vara helt ärlig:

Varje kroppsdel i sig är totalt ointerssant för mig.

Det är inte försen något sätts i ett sammanhang det blir intressant. Ge mig en kontext så kanske jag kan diskutera det.

Det finns en mängd situationer som gör att hästen arbetar "rätt" med magen, men där resten av kroppen är ute och cyklar. Å andra sidan; är hästen taktmässig, avslappnad, genomsläpplig och vinklar bäckenet så används magen rätt. Saknas några av de kriterierna används inte magmuskulaturen rätt (kanske, kanske inte).

Jag har totalt snöat in på socialkonstruktivism, kanske inte ska lägga på det på ridningen också?

Haha, svar på tal! :D

Ja självklart så är det helheten som räknas. Samtidigt så behövs ju styrkan i muskulaturen för att hästen ska orka bära - den borde ju kunna tränas upp på annat sätt?
Galoppera sakta i nedförsbackar? Pulsa i snö? (Vad vet jag? :p )

Eller kanske det skulle vara ridmässigt fördelaktigt att fokusera på magen då och då och testa hur man kommer åt den genom lite olika metoder?

Folk brukar ju ha diverse standardtips på hur man tränar upp styrkan för att hästen ska orka samla sig, är det kanske i själva verket magen man tränar då? För vore det bara bakbenen/rumpan eller i synnerhet bakbenen/rumpan så borde det ju finnas lättare sätt än t ex övergångar, galoppfattningar, halvhalter och andra "standardsvar".?

Tränar man hästen allsidigt (inte bara runt, runt i dressyrringen) och i en för ändamålet lämplig form så tränas alla musklerna på den och man behöver inte lägga vikt vid att träna några speciella muskler.

Frugan frågade mig för en stund sedan om jag kunde reda ut begreppet för henne.. Svaret var nej, men det var intressant att höra att Marx tankar fortfarande är frekventa i nötterna.
Fast hur man koppalr det till magmuskler vet jag inte heller.

Jag tänker ibland på att träna specifika muskelgrupper på hästen, men magen är i periferin.

aha :devil:

tänk på att magen inte bara formar överlinjen uppåt.

Utan magmusklerna är även med i gåendet...
Så det enda sättet att på ett sunt sätt träna magmuskler_na_ är att rida hästen losgelassen med swingande roterade rygg :o

Skall man träna magmuskler måste man altså fokusera på att inte störa hästen. Att länga överlinjen räcker inte.

Allsidig träning mage. Galopper öppen form
Klättring öppen form

näsan FRAMÅT

haha näsan igen :rofl:

Tränar man hästen allsidigt (inte bara runt, runt i dressyrringen) och i en för ändamålet lämplig form så tränas alla musklerna på den och man behöver inte lägga vikt vid att träna några speciella muskler.

Precis. Dessutom fungerar FAKTISKT i detta fallet hästkroppen ganska likt människokroppen (vilket jag annars brukar poängtera ang. andra saker att den inte gör). dvs varken på människor eller hästar är punkt träning av specifika områden för att trimma en enskild muskel, eller få bort fett på ett enskilt område osv osv, en realitet, utan som du säger är det helheten som räknas och ger resultat.

Frugan frågade mig för en stund sedan om jag kunde reda ut begreppet för henne.. Svaret var nej, men det var intressant att höra att Marx tankar fortfarande är frekventa i nötterna.
Fast hur man koppalr det till magmuskler vet jag inte heller.

Jag tänker ibland på att träna specifika muskelgrupper på hästen, men magen är i periferin.

Jag kopplar det mest till att ingenting är sanning utan ett sammanhang och att det är sammanhang och samspel som skapar "verkligheten".
Dressyr är en social konstruktion och vad magen gör eller inte är oviktigt, kanske dressyr inte ens finns på riktigt? Vi kanske bara låtsas?

För övrigt:

Studs tränar magstyrka. Egentligen allting som tränar koordinationen. Magen håller ihop paketet.

Jag kopplar det mest till att ingenting är sanning utan ett sammanhang och att det är sammanhang och samspel som skapar "verkligheten".
Dressyr är en social konstruktion och vad magen gör eller inte är oviktigt, kanske dressyr inte ens finns på riktigt? Vi kanske bara låtsas?

Himmel människa, nu är du djup:eek: Finns vi ens:confused:

Läser du filosofi?

Men annars instämmer jag om sammanhang och att man måste se helheten:bow:

För att vara helt ärlig:

Varje kroppsdel i sig är totalt ointerssant för mig.

Det är inte försen något sätts i ett sammanhang det blir intressant. Ge mig en kontext så kanske jag kan diskutera det.

Det finns en mängd situationer som gör att hästen arbetar "rätt" med magen, men där resten av kroppen är ute och cyklar. Å andra sidan; är hästen taktmässig, avslappnad, genomsläpplig och vinklar bäckenet så används magen rätt. Saknas några av de kriterierna används inte magmuskulaturen rätt (kanske, kanske inte).

Jag har totalt snöat in på socialkonstruktivism, kanske inte ska lägga på det på ridningen också?
Känner mig likadan.
KL
Galopp i nerförsbacke är ingen hit- Totola. uppför då. Snö har du ju jämnt. :bow:

Den ska heller inte klättra i fri form- då är det mer skadligt än nyttigt
Lång o låg form.

Läser du filosofi?

Läste filosofi i skolan:crazy:, men förstår filosofen- den djupa Rumpnissens anti- om lösa bitar- utan sammanhang.
Svammel så här nära natta:o

Läser du filosofi?

Ibland blir jag bara lite matt på att analysera. :angel: Jag läser inte filosofi, men läser förtillfället mycket rapporter och avhandlnigar i socialt arbete och sociologi.

Jag ser inte poängen med att se skilda kroppsdelar för sig. Det är trots allt hur allt hänger ihop och hur olika kroppsdelar arbetar i förhållande till varandra som blir intessant. Huvud och nacke är ju lättare att diskutera - eftersom det är så lätt att avskärma från resten av kroppen. Men är ändå ointressant.

Senast ändrad:

samling handlar om att hästen sätter sig mer baktill och sänker bakdelen med större aktivitet och styrka. på så vis kommer framdelen höja sig automatiskt och vikten förflyttas ron fram till bakdel. inom vissa grenar inom western typ "Reining" försöker man lyfta ryggen via att lyfta magen med sporren men det ger ingen positiv del för hästens styrka eller hållbarhet. mest för syns skull.
Mvh Sofia

Ibland blir jag bara lite matt på att analysera. :angel: Jag läser inte filosofi, men läser förtillfället mycket rapporter och avhandlnigar i socialt arbete och sociologi.

Jag ser inte poängen med att se skilda kroppsdelar för sig. Det är trots allt hur allt hänger ihop och hur olika kroppsdelar arbetar i förhållande till varandra som blir intessant. Huvud och nacke är ju lättare att diskutera - eftersom det är så lätt att avskärma från resten av kroppen. Men är ändå ointressant.

Men då är vi inne på samma område då:idea: :D

Jag håller med ang analyserandet av enskilda delar, det är helheten som är viktig.:bow:

Magmusklerna jobbar när hästen arbetar i rätt form så jag ser dem som ett kvitto. När jag bytte dressyrsadel började min häst svettas otroligt på nedre delen av buken vilket var mkt intressant, dvs utrustningen gjorde att hea ridningen och muskelverksamheten förändrades.

*Spånar*
Jag vill att min häst svettas minst lika mkt bak som fram.
I ljumskar, bak på låren o helst skum däremellan.

Jag ser iallafall skillnad på magen före o efter pass.
Pratar nu inte om ngn hängbuk från start.

Tror att det är svårare för hästar som bara får sitt intag från hö- inte lusern då- som en ölkagge.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
13 093
Senast: MML
·
Hästmänniskan Den här får hamna här då det kanske mest berör rutinerna kring hästarna (men hunden ska ju ha sitt också). Vad har ni för rutiner för...
Svar
15
· Visningar
1 443
Senast: mysboll
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka