Jag har en valack på 8 år som är gudasnäll att ha att göra med. Problemet är när vi kommer till ridningen. I början på passet går han jättefint framåt precis som jag vill att han ska göra. Brukar gärna gallopera igång honom då han föredrar det. När jag sen tänker börja arbeta honom blir det dock mest bara spring. Finns bara en hastighet i traven, och det är snabbt. Att försöka sig på halvhalter eller mindre volter fungerar inte. Till slut tröttnar jag på att känna mig som en vante och tar tag i honom ordentligt en gång, ibland måste jag göra det någon gång till. Efter det går han jättefint och lyssnar på halvhalterna. Men hur ska jag komma dit utan att behöva ta tag i honom som jag gör? Jag får verkligen sätta mig tungt bakåt o ta hårt i ena tygeln för att få honom att lyssna. Jag har jättedåligt självförtroende pga det här och funderar på om jag ska rida öht, då jag inte känner att jag kan rå på honom på ngt annat sätt än detta. Till saken hör oxå att jag för det mesta har rätt så stort tålamod men till slut, efter 20 min spring orkar jag inte mer. Hoppas på att snart komma igång med dressyrträningarna igen, men blir nog tyvärr inte förrän nästa månad.