Jag minns inte vart jag läst det så jag kan inte ange källan, men jag har iaf läst att hästens inre organ behöver mörker för att kunna komma ner i varv på natten. Annars förkortas hästens livslängd om njurar tex alltid är på stand by.
Kanske inte specifikt organen direkt, men vissa hormoner i kroppen påverkas av bla ljus och de hormoner som styr organens processer sedan och det gör det ju i våra kroppar också. Inget organ däremot tar väl paus helt, inte ens när man sover?
Hela kroppen tar skada på sikt om man inte sover regelbundet och tillräckligt länge varje gång. Förlorad sömn kan aldrig sovas ikapp.
Tex sömnhormonet melatonin påverkas av ljus och utsöndras i hjärnan samt är i högsta dos på natten normalt.
(därför man avråds att läsa på mobilen innan man ska sova etc för att hjärnan störs av ljuset och kan göra så att melatoninnivån sänks och man kan få svårigheter att somna)
För oss som jobbar skift är det ganska märkbar skillnad i att sova på dagen eller natten oavsett liksom hur trött man är. När man byter skift känns kroppen rätt ur balans det första dygnet iaf och då spelar det ingen roll om man sovit i ett kolsvart rum om man sedan möts av mörker ute. Att solljuset styr är jag väldigt övertygad om i alla fall.
Det vettiga känns därmed som att ljust är det på dagen, på natten är det mörkt och man behöver båda delarna vilket borde gälla oss alla levande, djur som människa.
När jag jobbar natt blir jag jättetrött vid 01-03 och sedan pigg igen och det är många på jobbet som känner exakt samma sak trots att man har sitt dygn rätt vad gäller vilan och det har nog mycket att göra med att kroppens funktioner följer sin biologiska klocka för när vilan normalt ska infinna sig på dygnet.
Visst går det att sova i ljus också men det är betydligt behagligare att sova i mörker, framförallt nyttigare. Sen bör det rimligt vara en skillnad i ljus från lampor och ljus från solen om man tex diskuterar sommarmånaderna när det kan vara rätt så ljust ute dygnet runt, men det är ju aldrig samma ljus på natt som dag eftersom att solen aldrig är lika stark på dagen som natten.