Du verkar beskriva exakt samma önskemål som mina.
Jag kravställer mot dels mockning, dels tappskoletning, dels allmänt skogspromenerande och dels ridning.
Jag är inte intresserad av en traditionell definierad ljuskon på 15-40 grader, oftast med en uttalad starkare hotspot i mitten och avtagande mot kanterna. Oavsett om lampan ger 200 lumen eller 5000 lumen. Ju starkare ljus i det belysta fältet, desto mörkare utanför det. Även jag har laborerat med flera, upp till 6, lampor på samma pannband men det blir ändå för ojämn spridning.
När man pratar om geometrin på ljusspridning är två begrepp centrala,
beam angle och
beam field. Per konvention utgörs
beam angle av det område (eg vinkel) där belysningsstyrkan perifert uppgår till 50% av den maximala. För begreppet
beam field är förhållandet 10%. Det gör alltså att utfästelsen att en lampa "lyser 90 grader brett" i praktiken inte är särskilt förpliktigande...
Efter att ha provat mängder(!) med pannlampor där nöjda användare glatt försäkrat att "den här lampan är precis det du letar efter" men det visat sig vara ännu en variant på det gamla vanliga temat så började jag leta utanför boxen. De pannlampor som istället för en eller ett fåtal lysdioder med traditionell lins/reflektor-optik har ett långt band av lysdioder ger en ljusbild som är
mycket närmare mina önskemål. Jag står precis i begrepp att köpa
en amerikansk variant som såvitt googlat verkar vara bland de bättre (bästa?) i genren, med 210 grader brett ljusfält. Med frakt m m närmar den sig en tusenlapp, därför köpte jag först
den här modellen för att utvärdera konceptet. Samma grundtanke men i trist och slarvigt utförande, kinaskräp på samma nivå som mycket från Clas Ohlson numera. Glädjande nog gör den lampan nästan precis det jag är ute efter. En uttalat bred och jämn ljusbild, som inte går att jämföra överhuvudtaget med någon konventionell pannlampa. Jag uppfattar ljuset som en aning grått och kontrastlöst, skuggor och konturer blir också en liten aning mjukare än med en konventionell pannlampa vilket jag ser som en nackdel men ingen dealbreaker. Sen är det skillnad på 200 lumen, som sniklampan är specad, i en snäv kon eller över nästan hela synfältet, så ljusstyrkan i sig är inte imponerande. Det gör dock inte så mycket imho; inte för det jag avser att använda lampan till. För kritiskt småpill (motsv) har jag andra pannlampor. Och den amerikanska finlampan finns med upp till 1000 lumen.