Lynnesfel :S

Halifaxen

Trådstartare
Vet inte redigt om jag lägger tråden rätt nu men iså fall kan ni ju flytta den.
Jag undrar hur man fastställer hur en häst ar lynnesfel? Kan en vanligt gårdeveterinär fastställa de?

Jag undrar de för att min gamla häst om ni kommer ihåg honom. vI fick ett brev för några veckor sedan där ägaren berättar att en gårds vet har konstaterat att han har lynnesfel...:cry: Jag fattade inte redigt, var tvungen att läsa de flera gånger innan jag fattade vad de stog. Men hon skrev de att han då hade kastat av medryttaren så att hon bröt armen. Fattade de bara som att de hade hänt EN gång.
De kan väll vara en engångs företelse? ELLER?

I mina öron låter detta väldigt osannolikt att han har lynnesfel för att när jag hade honom (under ett år tid) gjorde han aldrig nått. Han var en redig ängel. Min lille bror på 10 kunde skritta runt på honom alldeles ensam. PÅ tävlingar var han jätte snäll, kollade bara runt lite och ja ha då var vi här då. HAN GJORDE ALDRIG NÅTT....

Tacksam för svar!

//Halifaxen!

Sv: Lynnesfel :S

Jag anser att en gårdsveterinär INTE kan avgöra om hästen har lynnesfel, en sådan procedur är lång och mycket omfattande. Det är osannolikt att man på ett besök kan avgöra om hästen har lynnesfel, jag tror ej heller att ett försäkringsbolag skulle köpa detta.

De är likadant som jag tror...

Jag blir bara så less på allt. Fan att man inte är RIK...:confused: Jag skulle göra vad som helst för att köpa honom.... :crazy:

Det FINNS inget som heter lynnesfel. Det är en sak människor hittar på pga dom har sönder hästens psyke eller har en häst dom inte klarar av!
:mad:

Att påstå att en häst har lynnesfel pga den slängt av nån är ju helt befängt. då skulle 90% av alla hästar ha lynnesfel. :smirk:

Det är ju många faktorer som påverkar hästen.
Har du frågat vad dom gör för att hästen ska trivas hos dom?

fram till någon gång på -80 talet kunde man "döma ut" häst för "lynnesfel"och få ut livdelen på försäkringen. det gällde då "tokiga" och allmänt "farliga" hästar. men tack och lov har det tagits bort så att man måste ta reda på VAD som är fel på en sådan häst. (var den eventuellt har ont)

Jag tror sk "lynnesfel" kan komma av fel ridning/hantering. De hästar som inte accepterar en viss ridning eller som inte passar ihop med den som tar hand om den. Så för mig finns dte inget som egentligen heter lynnesfel. Dock kan säker vissa hästar ha "störningar" eller så, precis som människor. Men jag tror det i det flesta handlar om människan som inte klarar av hästen eller som behandlar den på fel sätt.

Blev luddigt. Men jag tror inte riktigt på lynnesfel och tror absolut inte en gårdsveterinär kan avgöra det.

Tack för alla svaren.

Jag har inte pratat nu med dem på ett par veckor... Dem svar inte på mejlen eller SMS som jag skickat.

JAG vet inte om jags ka bry mig eller inte. Men jag vill ju bara hästens bästa!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
9 029
Senast: Rosett
·
Äldre Jag passade på att köpa två telefoner när det var black friday hos min operatör (den som förr hade ett får i sin reklam) Vi behöver nya...
Svar
12
· Visningar
2 483
Kropp & Själ Vet inte riktigt vart jag ska börja, eller ens varför jag skriver om jag ska vara helt ärlig, för att känna mig mindre ensam kanske? Har...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 721
Senast: whyme
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar