Lyft på svansen?

Sv: Lyft på svansen?

Summergirl skrev:
iallafall min uppfattning men tex. kolla på när Jan Brink Och Briar när dom rider dressyr, Så ska en sund och bra häst se ut när den går bra iform !!!

och vem har sagt att Briar går helt rätt i formen?:smirk:
även detta beror på vad man lärt sig och önskar därmed olika saker..

Svansen sitter ihop med korsbenet-ländkotorna- bröstkotorna- halskotorna....om svansen böjs upp försätter även rörelsen vidare via ryggen och ryggen kommer då sänkas....

det är vad jag lärt mig och för mig är det logiskt och jag tror på det... (allltså ingen absolut sanning) sen är det upp till var och en att välja hur de vill fundera angående ämnet, men kolla på hästarna i helhet, ex Briar-- iakta om ni tycker att bakbenen hänger med i rörelsen, att ryggen är höjd, att han är avslappnad i hela kroppen, även hals och svans, och se efter om hela framdelen lättar eller om det bara är frtambenen som råkar ha fått otroligt mycket energi...:cool:

Senast ändrad av en moderator:

Flyger skrev:
och vem har sagt att Briar går helt rätt i formen?:smirk:
även detta beror på vad man lärt sig och önskar därmed olika saker..

Svansen sitter ihop med korsbenet-ländkotorna- bröstkotorna- halskotorna....om svansen böjs upp försätter även rörelsen vidare via ryggen och ryggen kommer då sänkas....

det är vad jag lärt mig och för mig är det logiskt och jag tror på det... (allltså ingen absolut sanning) sen är det upp till var och en att välja hur de vill fundera angående ämnet, men kolla på hästarna i helhet, ex Briar-- iakta om ni tycker att bakbenen hänger med i rörelsen, att ryggen är höjd, att han är avslappnad i hela kroppen, även hals och svans, och se efter om hela framdelen lättar eller om det bara är frtambenen som råkar ha fått otroligt mycket energi...:cool:
Jag har lärt mig precis som Flyger....

Nikkis skrev:
var det inlägget menat till mig el??

och nej det är fakitkst INTE önskvärt att en dressyrhäst ska ha höjd svans..så enkelt är det..

Men vrf förlorade inte Jan Brink Bloben Horse Show 2005 då ? :O Briars svans var ju hög dåååååå!!!

jo, det är sant...de sprutar in en massa så att det ska svida ordentligt för att hästen ska lyfta på svansen onaturligt högt...sedan har dom i något i ögonen på de stackarna för att de ska få försämrad syn kanske blinda bara för att de ska spetsa öronen mer på tävlingar..snacka om sjukt..:cry: :mad:

Om du klipper vid svansroten på din häst så ser de ut mer som om svansen är lyft. Briars svans är klippt o de är ju inte precis ovanligt att man gör så ;)

Har också hört det. Att dom kletar ingefärspasta och grejor på undersidan svansroten för att få lyft! Idioter :mad:

*knapplån*

Jag och Flyger känner oss ignorerade...va det ingen som ville svara oss?

En lösgjord häst lyfter på svansen! Alla hästar är olika, därför lyfter de på svansen olika mycket.

Araber lyfter på svansen när dom är glada :) Det kan även andra hästar göra, men det är inget man kan tvinga hästen till :p

Flyger skrev:
(allltså ingen absolut sanning) sen är det upp till var och en att välja hur de vill fundera angående ämnet, men kolla på hästarna i helhet, ex Briar-- iakta om ni tycker att bakbenen hänger med i rörelsen, att ryggen är höjd, att han är avslappnad i hela kroppen, även hals och svans, och se efter om hela framdelen lättar eller om det bara är frtambenen som råkar ha fått otroligt mycket energi...:cool:

:D :rofl: :bow: (och mycket av anledningen till den höga svansen på bilden är väl troligen för att han vispar irriterat på den i de flesta piaffer jag sett... :o )
I övrigt bra svar och jag håller fullständigt med i allt du säger! En högt buren svans hänger inte ihop med en häst i bra form, det bryter linjen och alltså måste även minst muskler användas!

Jag svarar åt Flyger eftersom hon inte kommer komma in på internet på ett tag:)

Hon säger: :bow: :bow: Bra skrivet!!

Jag måste bara skriva att med lyft på svansen så menar jag inte rakt upp i vädret utan om man säger så här då....
Länger ut svansen så att det blir ett större mellanrum mellan svansen och rumpan.... Då "höjer" den ju inte svansen utan den "förlänger" ryggen så att säga och därigenom så sänker de ju inte ryggen... Förstår nån vad jag menar nu..

OM MAN KAN GÖRA NÅGOT FÖR ATT FÖRLÄNGA SVANSEN SÅ MYCKET SOM MÖJLIGT SÅ MAN FÅR ETT BREDARE MELLANRUM?

Hoppas folk fattade vad jag menade denna gången :D

Folk fattade vad du menade redan första gången....

J3O skrev:
(rätta mig om jag har fel)

Jepp det har du.:smirk: Försök att traggla dig igenom mitt svar.

J3O skrev:
Men när du rider dressyr så ska du ju jobba ryggen på hästen hela tiden. (för att inte skada hästen) Och om du jobbar ryggen så ska ju svansen komma med automatiskt.. Jag själv anser inte att svansen ska gå "i linje" med ryggen... Svansen ska ju höjas en anning av hästen själv för att balansera ut sig själv eftersom det trampar under sig onaturligt mycket. )

Var har du lärt dig det där :confused:

Hästen skall jobba med ryggen YES, men den skall jobba med ryggen på rätt sätt.

Oavsett om det är en människa eller hsät som rör sig framåt så rör vi oss med en sida framåt i taget, och det är inte bara benen som går utan både vi och hästen (SKA :angel: ) gå med HELA KROPPEN.

Detta innbär att vi går även med magmusklerna, som vrider kroppen framåt på samma sida som benen sträcks framåt.

Djupa ryggmuskler både hjälper till och stabiliserar dessa vridningar.
Ytliga ryggmuskler måste tillåta dessa rörelser.:cool:

Tänk såhär, Om du skall vrida din kropp åt höger så vrider dina magmuskler dig runt din egen längdaxel.
Dina djupa ryggmuskler stabiliserar ryggraden - medan dina ytliga ryggmuskler måste ge efter och låta vänster axel gå framåt!

Är du stel - eller i dålig hållning i ryggen så kommer du inte särskilt långt i denna vridning :(

Därför är det svårt att gå om man har ont i ryggen.:idea:

Hästen blir vid spänning i ryggen = dålig hållning; en sk. LEGMOVER
Det kallas att den inte arbetar GENOM ryggen

DEN SPRATTLAR BARA MYCKET MED BENEN

DET ÄR INTE ATT ARBETA KORREKT.
Men tyvärr verkar det felaktiga vara så vanligt att det blivit en norm:eek: dvs. Okunniga människor tror att det skall vara så....

En Legmover = är en häst som är för spänd i sin överlinje för att kunna röra sig korrket känns igen på att bakbenen är efter i rörelsen.
----------------------------------------------------------------------
Spänning i ryggen = överlinjen - ses på en svans som är för hög.:angel:
-----------------------------------------------------------------------
(Rumpnissens svans är den enda som är godtagbar här :o )

Svansen på en häst som är lösgjord = losgelssen, hålls LÄtt buren och vickar från sida till sida....

Spänning i ryggen kan ses på många fler tecken med svansen är ju lätt även för ovana att se.

J3O skrev:
Men om hästen inte använder den ansträngningen så jobbar den inte korrekt iheller..

(rätta mig om jag har fel)

Den huvdsakliga ansträngingen - att i första hand stabilisera ryggkotpelaren - som en del i att hålla balansen - syns på att svansen blir "lätt buren"

När hela svansen lyfts mer så jobbar de ytliga ryggmusklerna fel.... de skall lyfta framdelen - inte svansen:o

(Vart har du lärt dig det där...?)

Men de kan inte lyfta framdelen förrän pilbågen är spänd uppåt:cool:
Och det kan inte ske förrän hästen är avspänd i överlinjen:o

Senast ändrad:

J3O skrev:
Jag måste bara skriva att med lyft på svansen så menar jag inte rakt upp i vädret utan om man säger så här då....
Länger ut svansen så att det blir ett större mellanrum mellan svansen och rumpan.... Då "höjer" den ju inte svansen utan den "förlänger" ryggen så att säga och därigenom så sänker de ju inte ryggen... Förstår nån vad jag menar nu..

OM MAN KAN GÖRA NÅGOT FÖR ATT FÖRLÄNGA SVANSEN SÅ MYCKET SOM MÖJLIGT SÅ MAN FÅR ETT BREDARE MELLANRUM?

Hoppas folk fattade vad jag menade denna gången :D

Jösses amalia, jag har fullt upp att arbeta hästen korrekt. Det enda sättet att få en så korrekt svanshållning som möjligt är att hästen i övrigt arbetar rätt med sin kropp. Om den ändå inte håller svansen i önskat läge kan man ju knappast tvinga den? :crazy:

Vad vill du ha för slags svar?
Operativa ingrepp eller diverse irriterande smörjor är föraktliga och otillåtna.
Träningstips är att arbeta hästen korrekt.

PiperGarden skrev:
:D :rofl: :bow: (och mycket av anledningen till den höga svansen på bilden är väl troligen för att han vispar irriterat på den i de flesta piaffer jag sett... :o )
I övrigt bra svar och jag håller fullständigt med i allt du säger! En högt buren svans hänger inte ihop med en häst i bra form, det bryter linjen och alltså måste även minst muskler användas!

:bow: :bow: :bow:
tänkte oxå på det, det äör väl inte den bästa bilden egentligen eftersom han alltid far med svansen i det momentet.:D
Googlade runt lite på bilder på Briar, han är ju väldigt laddad o energisk o slår mkt med svansen i det flesta krävande monenten, men i tex ölad trav har han helt normal svansföring.

Senast ändrad:

kl
lägg ner det där o låt hästen ha sin svans ifred, om du vill ha hög svans köp en arab.

Jag misstänker att du har börjat tänka om lite nu efter alla, tyvärr något irriterade, inlägg. Jag förstår din originalfråga, och jag förstår också andras irritation, men det är ju inte särskilt pedagogiskt. Får se om jag kan bättre.

När du gjorde originalinlägget tyckte du att detta med hög svansföring hos dressyrhästar var något, vackert, korrekt och eftersträvansvärt. Det är inte konstigt. Om man läser TR på samma gång som man lyssnar till endel kommentatorer till dressyren, så får man ibland en känsla av att man tittar på fel kanal på TV.

Det här med svansens hållning är nämligen ganska likt alla de andra "tecknen" på bra dressyr, det kan misstolkas och överdrivas. Välvd hals blir ihoprullad hals, energiskt blir spänt, tugga på bettet med lite saliv blir flygande spottloskor över hästens framben, och buren svans blir kvastande a'la upphetsad arab. Och så småningom tror vi att det är så det ska se ut. Tyvärr är det inte sant.

Att hästen håller svansen buren är ett tecken på att den är avslappnad, att den går med ryggverksamhet och arbetar genom kroppen. Om svansen bärs högre än vågrätt betyder det att ryggen är spänd och sänkt och att överlinjens muskler motarbetar bukmusklerna. En så hög svansföring visar ofta en svans som inte pendlar med stegen åt höger och vänster, eftersom ryggen inte svingar med i höger och vänster. Dvs ryggen är konstant spänd.

Trots alla irriterade inlägg tycker jag att du ska ta dig en funderare på om du inte helt enkelt blivit felinformerad och felimponerad vad gäller det här med den höga svansen. Vi alla har tyvärr måstat omvärdera i stort sett allt vi lärt oss om dressyr flera gånger om, för att förhoppningsvis komma närmare sanningen. Det är inget fel i det. Men det är lite jobbigt...

Fny

Gud vilket snyggt, diplomatiskt inlägg!:bow: :bow: :bow:

Synd att man inte orkar/har förmågan att formulera sig så själv...:o

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 498
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 247
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 148
Senast: ameo
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 322
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka