Lyft på svansen?

Sv: Lyft på svansen?

bara så du vet så är det inte önskvärt inom dressyren att hästen ska gå med lyft/hög svans..blir minus poäng/kritik för det du..

Om en häst lyfter svansen när man rider dressyr men då räknar man inte räknar med araber, Då har man en bra form och hästen höjer även ryggen bra då, iallafall min uppfattning men tex. kolla på när Jan Brink Och Briar när dom rider dressyr, Så ska en sund och bra häst se ut när den går bra iform !!! Och man får absolut ingen kritik om hästen höjer svansen, isåfall har du haft en outbildad domare om du har vart med om det !!!!! Kritesera ni om ni vill!!! Men fråga ex. Jan Brink, Lussan elr Kyra Kyrklund om man får ex. kritik i dressyr om man höjer svansen, skadar ryggen elr annat, jag tkr det är ni som inte kan rida ordentligt isåfall, Jag har tävlar oftat medelsvår A, och har ridit FEI Prix S:t Georges med placering !!

Ps. dom ska inte höja som araber men gå in på Google.se och sök på Jan Brink så ska ni se vad jag menar !!

Senast ändrad av en moderator:

var det inlägget menat till mig el??

och nej det är fakitkst INTE önskvärt att en dressyrhäst ska ha höjd svans..så enkelt är det..

Jag tänker så här:

Jag vill att hästen ska jobba avspänt, alltså inte använda mer muskler än vad som är nödvändigt för det vi gör just nu.

Om hästen inte använder någon muskelanspänning blir svansen varken lyft eller nedknipt utan kommer bara att hänga i linje med ryggraden, dvs lätta något från bakdelen, men inte mer.

Bilden på Briar högre upp i tråden visar en lyft svans, han har spänt muskler för att lyfta den dit.

Nikkis skrev:
var det inlägget menat till mig el??

och nej det är fakitkst INTE önskvärt att en dressyrhäst ska ha höjd svans..så enkelt är det..

joja, ungefär lite till dej, En häst som går rätt i form höjer atomatiskt svansen !!! Inte som en arab men som typ ex. Briar

pinky skrev:
Jag tänker så här:

Jag vill att hästen ska jobba avspänt, alltså inte använda mer muskler än vad som är nödvändigt för det vi gör just nu.

Om hästen inte använder någon muskelanspänning blir svansen varken lyft eller nedknipt utan kommer bara att hänga i linje med ryggraden, dvs lätta något från bakdelen, men inte mer.

Bilden på Briar högre upp i tråden visar en lyft svans, han har spänt muskler för att lyfta den dit.

men det säger vell inte poff typ när amn rider ut ex. nu ska jag spänna mina muskler så jag kan höja min svans utan man måste jobba upp dem genom att jobba ihop han och han höjer rygger och går bra iform!!!

:confused:

Kan du formulera dig lite tydligare?

Om jag tolkar dig rätt så svarar jag:
När hästen "jobbar i bra form" jobbar den avspänt och använder för tillfället inte "lyfta-svansen-muskeln", svansen hänger avspänt som en förlängd del av ryggraden. Rakt ut e liten bit från kroppen, liksom.

När hästen går med upplyft svans blir det en uppåtbruten vinkel mellan bakdel och svans.

dressage.gif

Är i och för sig ingen Dressyr bild! men min häst brukar lyfta på svansen ungefär så här mycket när jag rider vanligt också!
145ff342f5034adfb9e0b7f2c4ec2b57.jpg

Pinky: "Om hästen inte använder någon muskelanspänning blir svansen varken lyft eller nedknipt utan kommer bara att hänga i linje med ryggraden, dvs lätta något från bakdelen, men inte mer."

Bilden på Briar högre upp i tråden visar en lyft svans, han har spänt muskler för att lyfta den dit."

Yes. Och briar på bilden spänner inte svansen korrekt enligt tr. har dock inte tr tillgängligt men är rätt säker på att det står att svansen ska vara lätt buren.

pinky skrev:

Men när du rider dressyr så ska du ju jobba ryggen på hästen hela tiden. (för att inte skada hästen) Och om du jobbar ryggen så ska ju svansen komma med automatiskt.. Jag själv anser inte att svansen ska gå "i linje" med ryggen... Svansen ska ju höjas en anning av hästen själv för att balansera ut sig själv eftersom det trampar under sig onaturligt mycket.

pinky skrev:

Men om hästen inte använder den ansträngningen så jobbar den inte korrekt iheller..

(rätta mig om jag har fel)

Summergirl skrev:
joja, ungefär lite till dej, En häst som går rätt i form höjer atomatiskt svansen !!! Inte som en arab men som typ ex. Briar
men det är fortfarande INTE önskvärt Inom dressyren med en höjd svans..

och visst så höjs svansen lite när man rider hästen rätt,men Inte såpass mkt som på Briar,för det är ju inte dirrekt naturligt-för då skulle alla hästar gå med sån höjd svans..och återigen-en sådan höjning på svansen är Inte önskvärt inom dressyren..

J3O skrev:
LÅter Som En Plan.. Eller En Siberian Husky....... Eller En Gris??? (de Har VÄl Svansen PÅ Ryggen????)

ett arabsto hatr svansen på ryggen när den kissar faktiskt!!:crazy:

Rumpnissen skrev:
Den där bilden tror jag är en ögonblicksbild på när hästen viftar på svansen. För inte brukar Briar gå med någon hög svans.

Man vill ju att hästen ska "bära svansen" och inte trycka den mot rumpan, men inte bära den högt.

Så här vill jag ha det

extakt sådär ska de typ va, fast jag vill ha den lite lite högre ändå!

Man får vara glad så länge hästen inte kniper eller använder den som en propeller :D

American Saddlebred har ju en svans som tycks sitta mer på korset än rumpan.
Men dom är det synd om! De sprutar ju in allt möjligt i rumpan på dem så att de automatiskt lyfter på svansen. :mad:

Teacuptoy skrev:
Men dom är det synd om! De sprutar ju in allt möjligt i rumpan på dem så att de automatiskt lyfter på svansen. :mad:
Va?!:eek:
är det verklign sant eller?? vart har du hört det ifrån?:confused:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 498
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 246
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 148
Senast: ameo
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 322
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka