Lyft på svansen?

Sv: Lyft på svansen?

Jag har hört att hästen inte jobbar korekt med bakbenen när den höjer svansen. Men vad vet jag jag är bara fälttävlans ryttare. Och där är det ingen som bryr sig om nå svans lyft vad jag vet...:angel:

Ooops
Missade dina bilder, de var länkade va?.

kanske har missat någon annnans oxå :o Man blir slarvig med modem :o

KL

Denna häst (har kanske inte helt korrekt eftergift just här) men känns väldigt mjuk och fin och riktigt bra i ryggen i galopp, iaf i lättare sits...

tycker svansen ser ut att vara ganska "harmoniskt" buren :P

300776ca3a9645e8a3909cc45f5e74bf.jpg

Japp det var de! Du far garna saga om det ar eller ej.

(Jag sitter pa internetcafe i englland, darav den dalig stavningen)

Min häst lyfter svansen mycket när han är spänd och inte jobbar ordentligt:

mm4.jpg

När han är något mindre spänd:

mm6.jpg

Lancet skrev:
jag tycker att dte är fruktansvärt fult:crazy:

de hästar jag har sätt som han svansen väldigt högt är oftast låsta i ryggen och spända, lite lyft är bra men är det för mkt så är det fel

Håller med...

Dollar

Ickiz skrev:
Här har ni erat svanslyft! ;)

IMG_1012.jpg

Mkt vackert när man ser hela röva....:crazy: :rofl:
:rofl:
Tack! Det var just precis så jag mena.. Kan man få hästen att göra så i varje steg :p

Tack!
Jo.. men man tappar lät intresset av sin egen tråd när folk är så arga och negativa:mad: .. Jag bara undrade om man på ett naturligt sätt kunde höja svansen lite:angel: ... Inte vill jag väl skada min häst så klart:love: ..
Men jag är inte så bra på det här med anatomin :confused: så därför frågar jag.. Men rida det kan jag :o :D :devil: ..

var har du fått höra att det ej är önskvärt med höjd svans i dressyr?

Senast ändrad av en moderator:

Rent logiskt så borde det vara så, eftersom det knappast står i TR att hästen ska vara lite spänd och därmed tendera att sänka ryggen, eller?:idea:

Däremot är det nog önskvärt med en lätt buren, avslappnad svans, i linje med resten av ryggen.

Jo, det kan ju ofta bli sådär här på forumet. De allra flesta som är här och diskuterar har varit här i många år. Vissa ämnen har gåtts igenom, några har fått på nosen, och alla vet vad som är politiskt korrekt att säga, etc. Om man då kommer med ett sån faktiskt ganska befriande avbräck som du gjorde (och jag är säker på att 20 andra läsare hade samma fråga men inte ville ställa den för att de skulle få skäll) så får vi ju lite diskussion.

Det man måste tänka på på diskussionsforum är att alla inte har diskuterat allt, läst allt och hört allt och att det inte nödvändigtvis är den personens fel. Sen tar ingen till sig info särskilt väl när informatören-erna är arg-a. Det är bättre att förklara.

Jag misstänker att du har börjat fundera mer kring hur en dressyrhäst bör föra sin svans nu, eller? Samt kanske fundera kring vad man ofta ser på tävling och vad som står i TR och hur det bör vara. Det är ganska kul när man väl börjar göra det. Man inser hur mycket det egentligen finns att intressera sig för.

Vore kul om du hade någon bild på din hästs svans som man kunde diskutera kring. Och jag menar diskutera, folk. Inte skälla ut!

Fny

Jag förstår vad du säger och du har till stor del rätt.

Men har du tänkt på att ditt sätt är lika förklenande och näsknäppande mot de 8 stycken som faktiskt svarade vettigt och sakligt, redan på första sidan av den här tråden.

De gamla rävarna Rumpnissen och Lancet och Hallonsoda var helt sakliga.
Det första svaret av Mrs Scrabtree var inget konstigt det heller.

Sedan växte irritationen ganska mycket i tråden pga av J30' sätt att hantera det hela själv.
DÄremot skall J30 ha en eloge för den snygga vändningen :bow:

Den är jag impad av liksom Ridgebacken

Senast ändrad:

Gick nu in på din profil och såg att det var en schäfer :o

oops :D

Det var öronlyftet som lurade mig. *lol*
Ja där se man :D

Skit händer oss alla

LEV VÄL !

alltså, jag menade buren svans nu, så som en avspänd häst har... jag var bara nyfiken... man får ju kritik för spänd häst, det vet jag ju...

Tror det har med anlag att göra. Min häst lyfter sin svans otroligt högt, men det beror på att hon är arab. Jag är tyvärr inte så glad över det med svansen eftersom den slutar precis nedanför skinkorna när hon höjer som mest :S .. inte så snyggt precis. (hon har hopp-svans, fast vi tävlar i dressyr.. den växer aldrig ut hehe) :P

Nikkis skrev:
bara så du vet så är det inte önskvärt inom dressyren att hästen ska gå med lyft/hög svans..blir minus poäng/kritik för det du..

Det var ju lustigt, trodde att det var tvärtom, annars skulle det ju vara onödigt för en dressyrhästen som pga en skada inte kan lyfta svansen alls att ha dispens för det (den går internationell dressyr och jag tror den är spansk).
det är ju snarare så att om de INTE lyfter svansen får du avdrag.

Här är en bild på mig och min häst från en tävling i helgen. (har en häst som lyfter på svansen ganska mkt när hon jobbar bra) Vi fick 73,33% i betyg så om vi fick minus för hennes svanslyft, tänk vad mycket poäng jag hade fått om jag bundit ner hennes svans.
P9020347.jpg

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 498
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 246
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 148
Senast: ameo
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 322
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka